overzicht

Desinformatie op TikTok vervormt het beeld over ADHD. En dat is een probleem.

Wetenschap

Gepubliceerd: 09-04-2025

Onderzoek toont aan dat populaire video’s op TikTok over ADHD vaak niet stroken met de medische werkelijkheid – en dat kan gevolgen hebben voor hoe jongeren zichzelf en anderen zien. Het onderzoek werd 19 maart gepubliceerd in Plos One..
In deze wetenschapsrubriek bespreekt Willem Gotink actuele internationale onderzoeken en inzichten.

ADHD-content op TikTok is razend populair. Korte filmpjes met herkenbare struggles, grappige observaties en persoonlijke verhalen trekken miljoenen kijkers. Maar hoe betrouwbaar is die informatie eigenlijk?

Een nieuw onderzoek van de Universiteit van British Columbia (UBC) legt een zorgwekkende trend bloot: van de 100 meest bekeken TikTok-video’s over ADHD blijkt minder dan de helft overeen te komen met de officiële diagnostische richtlijnen. En dat is een probleem, zeggen de onderzoekers.

TikTok kan een geweldig platform zijn om bewustwording te creëren en stigma te verminderen, menen de onderzoekers, maar zonder context kunnen persoonlijke verhalen leiden tot verwarring en misvattingen over ADHD en geestelijke gezondheid in het algemeen.

Persoonlijke verhalen zonder nuance

Veel TikTok-makers delen hun eigen ervaringen met ADHD – openhartig, herkenbaar, soms ook hilarisch. Maar wat vaak ontbreekt, is de nuance: de expliciete vermelding dat deze symptomen ook bij mensen zonder ADHD kunnen voorkomen. Daardoor kunnen kijkers onterecht denken dat zij óók ADHD hebben, simpelweg omdat ze zich herkennen in wat ze zien.

En dat gebeurt vaker dan je denkt. Uit het onderzoek blijkt dat hoe meer ADHD-gerelateerde TikToks iemand kijkt, hoe groter de kans dat diegene het aantal en de ernst van ADHD-symptomen bij de algemene bevolking overschat. Bovendien zijn diezelfde kijkers sneller geneigd om de video’s aan anderen aan te raden – ook als de informatie feitelijk onjuist is.


Jongeren en experts beoordelen video’s totaal anders

Voor de studie bekeken twee klinisch psychologen de 100 populairste TikTok-video’s met de hashtag #ADHD. Ze beoordeelden de inhoud op juistheid, nuance en algemene kwaliteit. Vervolgens liet men 843 studenten dezelfde video’s bekijken en beoordelen: vijf die de psychologen als ‘meest betrouwbaar’ bestempelden, en vijf die zij als ‘minst betrouwbaar’ zagen.

De uitkomsten zijn opvallend:
*  Psychologen gaven de meest accurate video’s een gemiddelde score van 3,6 op 5. Studenten gaven deze video’s slechts een 2,8.
*  De minst betrouwbare video’s kregen van psychologen een 1,1. Studenten beoordeelden deze gemiddeld met een 2,3.
Oftewel: desinformatie blijft voor veel jonge kijkers onder de radar.

Meer betrokkenheid van professionals nodig

Volgens de onderzoekers moeten psychologen en andere geestelijke gezondheidsprofessionals actiever worden op platforms zoals TikTok. Door zelf content te maken en feitelijke informatie te delen, kunnen zij bijdragen aan een beter geïnformeerde online gemeenschap.

Volgns de onderzoekers zoeken veel jongeren hun informatie op TikTok omdat ze slechte ervaringen hebben gehad met hulpverleners, of omdat de drempel naar zorg te hoog is: “Het is ook onze taak om te zorgen dat goede informatie voor iedereen toegankelijk is.”

Wat kun je zelf doen?

Het onderzoek laat duidelijk zien: TikTok kan een fijne plek zijn om herkenning te vinden en je minder alleen te voelen, maar het mag geen vervanging zijn voor professionele hulp. De onderzoekers suggereren het volgende als je twijfelt of je ADHD hebt:

* Check bronnen: Vergelijk wat je ziet op TikTok met betrouwbare websites, boeken of medische informatie.

* Praat met een expert: Maak een afspraak bij je huisarts, therapeut of de studentenpsycholoog.

* Kijk verder dan ADHD: Soms zijn stress, vermoeidheid of angst de oorzaak van concentratieproblemen.

Een goede balans tussen online community en medische feiten is essentieel, menen de onderzoekers: “Want je verdient het om de juiste hulp te krijgen – gebaseerd op jou, niet op een TikTok-video.”


Vasileia Karasavva, Caroline Miller, Nicole Groves, Andrés Montiel, Will Canu; Amori Mikami: A double-edged hashtag: Evaluation of #ADHD-related TikTok content and its associations with perceptions of ADHD
Gepubliceerd op 19 maart 2025, in Plos One

-----------------------------------------------------------------------------------------

Vind je dit interessant? Misschien is een abonnement op de gratis nieuwsbrief dan iets voor jou! GGZ Totaal verschijnt tweemaal per maand en behandelt onderwerpen over alles wat met de ggz te maken heeft, onafhankelijk en niet vooringenomen.

Abonneren kan direct via het inschrijfformulier, opgeven van je mailadres is voldoende. Of kijk eerst naar de artikelen in de vorige magazines.

 

Reageer direct op bovenstaand bericht





Plaats mijn reactie

Overig nieuws


15-07-2025 - NZa maakt nieuwe tarieven ggz bekend
15-07-2025 - Zorgen over toename ADHD
14-07-2025 - Dieren in het nieuws
14-07-2025 - De meerwaarde van psychotherapie met paarden
14-07-2025 - Blijvende littekens: hoe jeugdtrauma's doorwerken in het volwassen leven
14-07-2025 - Het Aardvarken
14-07-2025 - De autonome route, zelfbeschikking over het levenseinde
14-07-2025 - Ben ik echt?
14-07-2025 - De podcasts
14-07-2025 - De bibliotheek
10-07-2025 - Onderzoek MIND: AI voorziet in behoefte
10-07-2025 - Uitwerking cao gereed
09-07-2025 - Pilots voor dakloosheid bij ggz-indicatie
09-07-2025 - VR succesvol in behandeling psychoses
08-07-2025 - Pilots Groen voor Gezondheid geselecteerd
08-07-2025 - Ton Vink in bestuur De Hoop Groep
08-07-2025 - LVVP wint kort geding tegen NZa
04-07-2025 - Huisartsen zeer negatief over samenwerking met ggz
03-07-2025 - AZWA-akkoord gaat toch door
03-07-2025 - HIC’s van GGZ Oost Brabant mogelijk naar ziekenhuis Bernhoven
02-07-2025 - Tanja Berger in bestuur NVvP
01-07-2025 - Oproep richting verkiezingen: meer aandacht voor mentale gezondheid
01-07-2025 - Janna Vrijsen hoogleraar Transdiagnostische psychopathologie
30-06-2025 - Wij kijken niet mee
30-06-2025 - Hoe ziet innovatie in de jeugd-ggz er concreet uit?
30-06-2025 - POET: een online emotieregulatietherapie voor jongeren met psychische klachten
30-06-2025 - Bij jongeren veerkracht weven na trauma
30-06-2025 - A NICE DAY
30-06-2025 - Gelukkig gelabeld, van ADHD tot angststoornis: een zoektocht naar mentale gezondheid
30-06-2025 - Wachtlijsten verkort door andere aanpak lichtere problemen?
30-06-2025 - De podcasts

Laatste nieuws

Tagcloud


  • autisme
  • congres
  • corona
  • depressie
  • gedicht
  • jeugdzorg
  • personalia
  • recensie
  • suicide
  • verslaving

Zoeken in nieuws


Zoek

Contactgegevens

LET OP: GGZ Totaal is geen instelling voor behandeling of begeleiding. Neem daarvoor contact op met de eigen behandelaar of huisarts.
t: -
info@ggztotaal.nl

Deel deze pagina

Neem contact op


Op de hoogte blijven?


Vul uw emailadres in en ontvang gratis ons magazine!

 

 

Disclamer & privacy


Hoe gaan we met jouw gegevens om?

 

Het laatste nieuws


  • NZa maakt nieuwe tarieven ggz bekend

  • Zorgen over toename ADHD

  • Dieren in het nieuws

    van de redactie
  • De meerwaarde van psychotherapie met paarden

    door Leendert Douma
  • Blijvende littekens: hoe jeugdtrauma's doorwerken in het volwassen leven

    door Willem Gotink

Zoeken


 

Social media


FacebookTwitterLinkedInInstagram

 

Weesperzijde 10-H   |   1091 EA Amsterdam   |  info@ggztotaal.nl   |   Webdesign PEW

Copyright 2025 - GGZ Totaal
Inloggen | Ziber Website | Design by PEW Grafisch ontwerpstudio