Kijk hier voor meer informatie over het symposium
Open Dialogue is een werkwijze voor GGz-hulpverlening die in de jaren 80 in Finland is ontwikkeld.
Centraal uitgangspunt in (Peer-supported) Open Dialogue ((P)OD) is dat alle behandeling en begeleiding vanuit de ‘netwerkbehandelbijeenkomsten’ tot stand komen. In de bijeenkomsten bespreken de betrokken persoon, zijn of haar naaste omgeving, hulpverleners en ervaringsdeskundigen (peer supporters) samen de situatie en de hulpvragen. De gesprekken zelf maken deel uit van de behandeling. Ook worden opties voor deelbehandeling besproken en desgewenst gerealiseerd. Voortgang, samenwerking en aanpassingen worden altijd binnen de netwerkbijeenkomsten besproken. Hiervoor zijn de POD-getrainde hulpverleners verantwoordelijk. Buiten de bijeenkomsten met de cliënt worden hierover geen beslissingen genomen. Specifieke (deel)behandeling – bijvoorbeeld psychotherapie of trajectbegeleiding – kan wel buiten de bijeenkomsten plaatsvinden, maar voortgang en nieuwe vragen worden altijd weer binnen de netwerkbijeenkomsten besproken.
Vanwege de veelbelovende resultaten wordt deze werkwijze in steeds meer landen ingezet. Peer-supported Open Dialogue (POD) is met de expliciete toevoeging van peer support en de directe inbreng van ervaringen van psychische ontwrichting en herstel een waardevolle variant van Open Dialogue.
De werkwijze van (P)OD is samengevat in zeven principes waarvan de eerste vijf inhoudelijk/organisatorisch van aard zijn en de laatste twee onderscheidende competenties van de hulpverlener benoemen:
1. Onmiddellijke hulp: binnen 24 uur na de eerste oproep voor hulp bij een crisis;
2. Sociaal netwerk: vanaf de eerste bijeenkomst erbij betrekken;
3. Flexibiliteit en mobiliteit: duur, plaats en inhoud van behandeling naar behoefte van de cliënt en zijn of haar netwerk;
4. Verantwoordelijkheid: de behandelaar die het eerste contact heeft is en blijft verantwoordelijk voor vervolg;
5. Psychologische continuïteit: zelfde team zo nodig ambulant als in kliniek; alle zorg binnen het team; bij latere terugval zo veel mogelijk hetzelfde team;
6. Tolerantie voor onzekerheid/niet-weten: ruimte laten om betekenis en zorgvraag op te laten komen;
7. Dialogisme en polyfonie: het bevorderen van de dialoog en ruimte voor de verschillende perspectieven van de deelnemers.
POD in Groot-Brittannië
Psychiater Russell Razzaque is in Groot-Brittannië gestart met POD binnen de National Health Service (NHS). Bij zes NHS-instellingen in het land is in 2015 gestart met een 1-jarige training. Deze training staat open voor deelnemers van buiten de UK. De training biedt een scala aan gespreks- en mindfulnesstechnieken voor de inhoudelijke principes – het bevorderen van de dialoog en het hanteren van onzekerheid. Deze vaardigheden dragen ertoe bij dat de behandeling meer gefundeerd aan kan sluiten bij de werkelijke behoeften.
In een studie in samenwerking met University College London, UK wordt de komende jaren onder meer de effectiviteit van POD in vergelijking met reguliere behandeling in de Britse geestelijke gezondheidszorg onderzocht.
Werkplaats Herstelondersteuning
POD Nederland is een initiatief van de Werkplaats Herstelondersteuning. In de Werkplaats verkennen de leden - Altrecht, GGz Breburg, GGzE, GGZ Noord-Holland-Noord, Kwintes, Lister, MET ggz, RIBW K/AM en Kenniscentrum Phrenos, hoe zij herstelondersteuning willen vormgeven en wat daarvoor de noodzakelijke voorwaarden zijn.
In 2017 hebben teams vanuit Altrecht, Lister, GGzE en MET ggz de training POD in Engeland met succes afgerond. Elk team bestond uit zes of zeven mensen onder wie in ieder geval een psychiater en een ervaringsdeskundige; daarnaast participeerden verpleegkundigen, psychologen, systeemtherapeuten en leidinggevenden.
Door Dienke Boertien, Kenniscentrum Phrenos
Open Dialogue Approach: Treatment, Principles and Preliminary Results of a Two-Year Follow-Up on First Episode Schizophrenia, Seikkula J. Alakare B. Aaltonen J. Holma J. Rasinkangas A. & Lehtinen V. Ethical Human Sciences and Services, Volume 5, Number 3, Fall/Winter 2003
DIALOGUE FIRST
Peer-supported Open Dialogue, de eerste ervaringen in Nederland
Vrijdag 19 januari 2018
The Colour Kitchen, Utrecht-Zuilen
zuilen.thecolourkitchen.com
Het werkelijk horen van de klant opent de weg naar herstel en naar een betekenisvolle inzet van de zorg. Peer-supported Open Dialogue (POD) blijkt hiervoor een geschikte manier van werken.
In 2017 hebben de eerste vier Nederlandse teams (bij Altrecht, Lister, GGz Eindhoven en MET ggz) in Engeland de opleiding POD gevolgd. Na een jaar leren over POD en de eerste toepassing in de praktijk willen we graag onze ervaringen delen. Eenmaal vertrouwd met de principes van POD kun je niet meer anders werken: de dialoog staat altijd voorop.