overzicht

VNG: "Cliëntervaringen Wmo-ondersteuning overwegend positief"

VNG

Gepubliceerd: 27-01-2017

Alle gemeenten deden in 2016 onderzoek naar de ervaringen van Wmo-gebruikers. De gegevens van ruim 85.000 cliënten laten zien dat de meesten van hen positieve ervaringen hebben met de Wmo-ondersteuning door gemeenten.

Meer dan driekwart van de ondervraagden geeft op de meeste vragen een positief antwoord. Dit blijkt uit onderzoek gebaseerd op representatieve steekproeven in 354 gemeenten. Gemeenten gebruiken het cliëntervaringsonderzoek bij hun lokale verantwoording en beleidsdiscussies. Dat schrijft de Vereniging Nederlandse Gemmeenten (VNG) op haar website.

Steeds beter

Zowel over de toegang, als over de kwaliteit van de ondersteuning en de mate waarin die cliënten ook daadwerkelijk iets oplevert, geeft 70 tot 80% van de respondenten een positief oordeel. Dit rechtvaardigt de conclusie dat gemeenten niet allHeen de transitie van AWBZ naar Wmo zorgvuldig hebben uitgevoerd, maar ook dat zij de uitvoering van de nieuwe Wmo steeds beter op orde krijgen, zowel voor oude als nieuwe cliënten.

Belangrijkste verbeterpunt

De transformatie van het sociaal domein is overigens nog in volle gang. Gemeenten streven op veel punten naar verdere verbetering. Het belangrijkste verbeterpunt op basis van dit onderzoek is de bekendheid van de onafhankelijke cliëntondersteuner. Slechts iets meer dan een kwart van de respondenten meldt te weten dat zij hiervan gebruik kunnen maken.

Handreiking cliëntondersteuning

De uitkomst over cliëntondersteuning spoort met ervaringen van gemeenten en cliëntenorganisaties dat het gebruik ervan achterblijft bij de verwachting. In dit verband wijzen we op de handreiking Onafhankelijke cliëntondersteuning die de VNG deze week publiceerde (zie onderaan dit bericht). De handreiking gaat onder andere in op het vergroten van de bekendheid van cliëntondersteuning.

Bedoeling cliëntervaringsonderzoek

Het jaarlijkse Wmo-cliëntervaringsonderzoek is door de wetgever bedoeld als instrument voor lokale verantwoording: aan de gemeenteraad, de adviesraad en andere lokale belanghebbenden. De mogelijkheid om de eigen prestaties (via een lijst van tien verplichte vragen) te kunnen vergelijken met andere gemeenten, gemeenteklassen of landelijke cijfers (via www.waarstaatjegemeente.nl) levert nuttige input op voor de lokale beleidsdiscussies.

Lees meer: Cliëntervaringsonderzoek 2016 (pdf)

Bron: VNG

Overig nieuws


05-12-2025 - Opleiding Howie the Harp voor ervaringsdeskundigen heeft kwaliteitskeurmerk
04-12-2025 - Pascal van den Berg directeur behandelzaken GGZ WNB
03-12-2025 - Meer aandacht voor psychische problemen in ziekenhuis Zuyderland
02-12-2025 - Hulphond bewezen effectief bij PTSS, kindertherapie, stress en angst
01-12-2025 - Marco Bottelier in bestuur NVvP
01-12-2025 - Ggz gebruikt groen te weinig voor welzijn medewerkers
27-11-2025 - Carla van de Wiel bestuurder bij de Nederlandse ggz
26-11-2025 - Werkkaart herstel bij een psychose
25-11-2025 - Persoonlijkheid bepaalt depressie en suïciderisico bij ouderen
24-11-2025 - Oproep aan de politiek
24-11-2025 - Een pleidooi voor nieuwsgierigheid
24-11-2025 - Kijk niet kritiekloos naar One Flew Over The Cuckoo’s Nest
24-11-2025 - Dichters lijm
24-11-2025 - ADHD bij volwassenen: meer dan drukte en chaos
24-11-2025 - Een stomp in de maag van 38 minuten lang
24-11-2025 - Meer aandacht voor het ondersteunen van volwassenen met autisme
24-11-2025 - De bibliotheek
21-11-2025 - MIND: ‘Mentale gezondheid mag niet buiten beeld raken in formatie’
21-11-2025 - Jaarlijks 275.000 mensen met eerste psychische aandoening
20-11-2025 - Mentale gezondheid studenten iets verbeterd
19-11-2025 - Handreiking informatieverstrekking aan gezinsvoogd
18-11-2025 - Digitale beslishulp CORAL beschikbaar
17-11-2025 - 28,2 miljoen voor mentale gezondheid in Drenthe
17-11-2025 - Henk Mathijssen wint Willem Nolen Prijs voor bipolaire stoornissen
14-11-2025 - Depressiezorg kan effectiever
13-11-2025 - Jongerentheater voor openheid over mentale gezondheid
12-11-2025 - Pilotopleiding Regionale patiënten- en cliëntenparticipatie
11-11-2025 - Transformatieplan Apeldoorn-Zutphen goedgekeurd
10-11-2025 - Afschuwelijke zaken voorkomen
10-11-2025 - ‘Het lost het probleem niet op als je het systeem, de ouders er niet bij neemt’
10-11-2025 - De laatste twee boeken van Irvin Yalom

Laatste nieuws

Tagcloud


  • autisme
  • bibliotheek
  • congres
  • depressie
  • gedicht
  • jeugdzorg
  • personalia
  • recensie
  • suicide
  • verslaving

Zoeken in nieuws


Zoek

Contactgegevens

LET OP: GGZ Totaal is geen instelling voor behandeling of begeleiding. Neem daarvoor contact op met de eigen behandelaar of huisarts.
t: -
info@ggztotaal.nl

Deel deze pagina

Neem contact op


Op de hoogte blijven?


Vul uw emailadres in en ontvang gratis ons magazine!

 

 

Disclamer & privacy


Hoe gaan we met jouw gegevens om?

 

Het laatste nieuws


  • Opleiding Howie the Harp voor ervaringsdeskundigen heeft kwaliteitskeurmerk

  • Pascal van den Berg directeur behandelzaken GGZ WNB

  • Meer aandacht voor psychische problemen in ziekenhuis Zuyderland

  • Hulphond bewezen effectief bij PTSS, kindertherapie, stress en angst

  • Marco Bottelier in bestuur NVvP

Zoeken


 

Social media


FacebookTwitterLinkedInInstagram

 

Weesperzijde 10-H   |   1091 EA Amsterdam   |  info@ggztotaal.nl   |   Webdesign PEW

Copyright 2025 - GGZ Totaal
Inloggen | Ziber Website | Design by PEW Grafisch ontwerpstudio