overzicht

Patiëntenperspectief moet meer aandacht krijgen van inspectie

ROM 1

Gepubliceerd: 19-12-2016

Grotere rol van patiënt gewenst in toezicht op gezondheidszorg

De Inspectie voor de Gezondheidszorg (IGZ) kan en moet beter luisteren naar patiënten. Ze laat volgens klagers steken vallen bij de aanpak van incidenten en afhandeling van klachten. Er is sprake van een mismatch tussen ‘de biomedische agenda’ van de inspecteurs en ‘de leefwereld’ van patiënten.

Daarom moet het perspectief van patiënten veel meer aandacht krijgen in het toezicht. Dat stelt Renée Bouwman in haar proefschrift, getiteld The Patient’s Voice as a Game Changer in Regulation, dat ze op 21 december verdedigt aan Tilburg University.

Het proefschrift biedt inzicht in het perspectief van patiënten/burgers op toezicht en kwaliteit van zorg. Deze kennis draagt bij aan het effectief betrekken van patiënten bij de inspectie en aan de manier waarop de inspectie met patiënten en hun klachten moet omgaan. De inspectie heeft zich in haar meerjarenbeleidsplan nadrukkelijk uitgesproken meer te gaan werken vanuit het perspectief van patiënten. Daarvoor heeft de inspectie inmiddels nieuwe toezichtinstrumenten ontwikkeld en in gebruik genomen.

Patiëntenperspectief

Bouwman werkt het patiënten- en het inspectieperspectief uit via interviews en een enquête onder burgers die een klacht hebben ingediend. Ze analyseerde de inhoud ervan evenals de reactie daarop van de inspectie. Verder deed de promovenda onderzoek bij het Consumentenpanel van het NIVEL (Netherlands Institute for Health Services Research).

Burgers hebben de mogelijkheid om problemen in de zorg te melden bij het Landelijk Meldpunt Zorg, sinds kort onderdeel van de inspectie. Dit meldpunt wijst burgers met hun klachten de weg, en beoordeelt of nader onderzoek door de inspectie naar de melding nodig is. Als een klacht wijst op een mogelijk structureel of ernstig probleem bij de zorgaanbieder, dan neemt de inspectie die klacht als melding in behandeling. De meeste patiënten verwachten dat hun melding bij de inspectie tot verbetering van de kwaliteit van zorg leidt, maar vaak hebben zij niet het idee dat dit het geval is. Dus is het zaak hen ook over het effect te informeren. 

Patiëntenorganisaties

Het beeld dat patiënten hebben van de zorg is gebaseerd op een breed scala aan factoren, terwijl de inspectie zich in het verleden vooral richtte op de klinische problemen. Belangrijk voor patiënten zijn ook het contact met de zorgverlener en de manier waarop de zorg is georganiseerd. Meer aandacht voor het patiëntenperspectief zal de blik van de inspectie dus verbreden. Daarom weegt de inspectie tegenwoordig ook de ervaringen van patiënten mee in haar oordeel over de zorg.

De inspectie wordt door patiënten gezien als meest verantwoordelijk voor kwaliteit van zorg, gevolgd door de zorgaanbieders en de minister. Patiënten zelf en de Europese Unie worden als minst verantwoordelijk gezien. Overigens, individuele burgers zien voor zichzelf geen primaire rol bij de inspectie weggelegd. Dat verwachten ze meer van patiëntenorganisaties, blijkt uit het onderzoek.

Renée Bouwman (1986, Kingston, Jamaica) studeerde Gezondheidswetenschappen aan de VU te Amsterdam. Daar slaagde ze in 2011 cum laude voor de master Policy en Organization of Health Care. Ze werkte daarna aan diverse projecten bij het NIVEL. In de periode 2012-2016 verrichtte ze haar promotieonderzoek, waarna ze haar werkzaamheden bij het NIVEL voortzet.

Bron: Tilburg University

Overig nieuws


05-12-2025 - Pascal van den Berg directeur behandelzaken GGZ WNB
03-12-2025 - Meer aandacht voor psychische problemen in ziekenhuis Zuyderland
02-12-2025 - Hulphond bewezen effectief bij PTSS, kindertherapie, stress en angst
01-12-2025 - Marco Bottelier in bestuur NVvP
01-12-2025 - Ggz gebruikt groen te weinig voor welzijn medewerkers
27-11-2025 - Carla van de Wiel bestuurder bij de Nederlandse ggz
26-11-2025 - Werkkaart herstel bij een psychose
25-11-2025 - Persoonlijkheid bepaalt depressie en suïciderisico bij ouderen
24-11-2025 - Oproep aan de politiek
24-11-2025 - Een pleidooi voor nieuwsgierigheid
24-11-2025 - Kijk niet kritiekloos naar One Flew Over The Cuckoo’s Nest
24-11-2025 - Dichters lijm
24-11-2025 - ADHD bij volwassenen: meer dan drukte en chaos
24-11-2025 - Een stomp in de maag van 38 minuten lang
24-11-2025 - Meer aandacht voor het ondersteunen van volwassenen met autisme
24-11-2025 - De bibliotheek
21-11-2025 - MIND: ‘Mentale gezondheid mag niet buiten beeld raken in formatie’
21-11-2025 - Jaarlijks 275.000 mensen met eerste psychische aandoening
20-11-2025 - Mentale gezondheid studenten iets verbeterd
19-11-2025 - Handreiking informatieverstrekking aan gezinsvoogd
18-11-2025 - Digitale beslishulp CORAL beschikbaar
17-11-2025 - 28,2 miljoen voor mentale gezondheid in Drenthe
17-11-2025 - Henk Mathijssen wint Willem Nolen Prijs voor bipolaire stoornissen
14-11-2025 - Depressiezorg kan effectiever
13-11-2025 - Jongerentheater voor openheid over mentale gezondheid
12-11-2025 - Pilotopleiding Regionale patiënten- en cliëntenparticipatie
11-11-2025 - Transformatieplan Apeldoorn-Zutphen goedgekeurd
10-11-2025 - Afschuwelijke zaken voorkomen
10-11-2025 - ‘Het lost het probleem niet op als je het systeem, de ouders er niet bij neemt’
10-11-2025 - De laatste twee boeken van Irvin Yalom
10-11-2025 - De pogo in het zwart

Laatste nieuws

Tagcloud


  • autisme
  • bibliotheek
  • congres
  • depressie
  • gedicht
  • jeugdzorg
  • personalia
  • recensie
  • suicide
  • verslaving

Zoeken in nieuws


Zoek

Contactgegevens

LET OP: GGZ Totaal is geen instelling voor behandeling of begeleiding. Neem daarvoor contact op met de eigen behandelaar of huisarts.
t: -
info@ggztotaal.nl

Deel deze pagina

Neem contact op


Op de hoogte blijven?


Vul uw emailadres in en ontvang gratis ons magazine!

 

 

Disclamer & privacy


Hoe gaan we met jouw gegevens om?

 

Het laatste nieuws


  • Pascal van den Berg directeur behandelzaken GGZ WNB

  • Meer aandacht voor psychische problemen in ziekenhuis Zuyderland

  • Hulphond bewezen effectief bij PTSS, kindertherapie, stress en angst

  • Marco Bottelier in bestuur NVvP

  • Ggz gebruikt groen te weinig voor welzijn medewerkers

Zoeken


 

Social media


FacebookTwitterLinkedInInstagram

 

Weesperzijde 10-H   |   1091 EA Amsterdam   |  info@ggztotaal.nl   |   Webdesign PEW

Copyright 2025 - GGZ Totaal
Inloggen | Ziber Website | Design by PEW Grafisch ontwerpstudio