overzicht

School schrijft autistisch kind te vroeg af

girl_child_kids

Gepubliceerd: 13-06-2016

Of een kind met autisme een passende plek vindt op een reguliere school, hangt te veel af van toeval en welwillende betrokkenen. Het gaat mis waar mensen te veel vasthouden aan procedures en regeltjes. Dat schrijft Trouw. De krant baseert zich op een analyse van ruim zestig praktijksituaties in basis- en voortgezet onderwijs. Die analyse wordt vandaag aangeboden aan staatssecretarissen Dekker (Onderwijs) en Van Rijn (Volksgezondheid) op een landelijke top in Utrecht, waar zij met gemeenten en onderwijsorganisaties afspraken willen maken om het aantal thuiszitters te verminderen.

Nederland telt zo’n achtduizend jongeren die niet naar school gaan. Deskundigen die veel met thuiszitters werken, schatten in dat misschien wel 40 procent van hen een vorm van autisme heeft.
Voor iets minder dan een derde van die thuiszitters met autisme lukte het om binnen een redelijke tijd passend onderwijs te bieden. Voor een derde is geen oplossing gevonden. Deze kinderen zitten thuis, in een zorginstelling of krijgen dagbesteding. De laatste 30 procent zit wel op school, maar na veel wisselingen en problemen. Soms is voor een lager niveau gekozen dan de leerling aankan. Bovendien is bij hen de vraag of de oplossing en financiering van lange duur zijn. De werkgroep ’Vanuit Autisme bekeken’ sprak de afgelopen twee jaar met kinderen, ouders, scholen en betrokkenen en zag meer problemen op middelbare scholen dan in het basisonderwijs. Dan krijgen leerlingen immers te maken met veel wisselingen tussen lokalen en leerkrachten. Bovendien gaat de puberteit spelen.

Niet de juiste kennis
Hoewel ze de plicht hebben tot passend onderwijs, schrijven nog te veel scholen leerlingen te vroeg af omdat ze niet de juiste kennis hebben, zegt woordvoerder Margreet de Vries. ”Er is een ontzettend traditioneel beeld van autisme, terwijl de verschillen groot zijn.”

Ook per individu is het lastig definiëren. ”Een kind kan op sociaal gebied achterlopen, maar tegelijk op cognitief gebied voorlopen op leeftijdsgenoten.” In het algemeen hebben leerlingen met autisme meer moeite met het verwerken van prikkels en emoties. Ze kunnen het gedrag van anderen lastiger voorspellen en begrijpen. En ze kunnen minder makkelijk organiseren en schakelen.

Daar zijn vrij simpele oplossingen voor, zegt de werkgroep. Helpen met plannen, huiswerk duidelijk op het bord schrijven, een leerling een rustige plek geven, of op drukke momenten een koptelefoon toestaan. Misschien zelfs een thuiswerkdag. De leraar moet het ene kind net iets anders durven benaderen dan het andere. De Vries: ”Een leerkracht kan ook gewoon aan het kind zelf vragen: wat werkt nou voor jou?”

Kinderen met autisme en hun ouders overhandigen het rapport de komende week op meer dan 80 plekken aan hun eigen school of gemeente.

Bron: Trouw / Maaike Bezemer
In de krant staat tevens een interview met ouders Viola en Mark de Ruiter, die passend onderwijs zoeken voor hun kinderen met autisme.

Overig nieuws


23-05-2025 - Traditionele kunst als therapie: hoe erfgoedkunst kan bijdragen aan mentale gezondheid
22-05-2025 - Aantal zelfdodingen nauwelijks veranderd
21-05-2025 - AI-chatbots missen signalen van bijwerkingen psychiatrische medicatie
20-05-2025 - Mentaal welzijn van jongeren is ietsje verbeterd
20-05-2025 - Oproep MIND aan politiek: kijk naar impact armoede op psychische gezondheid
19-05-2025 - Psychotherapie brengt fysieke veranderingen in hersenen en verlicht chronische pijn
16-05-2025 - Geen schrik, wél minder motivatie: de reactie op een verhoogd Alzheimer-risico
14-05-2025 - Nieuwe beschermd wonen locatie voor mensen met eetstoornis
13-05-2025 - ‘Middel tegen kaalheid en prostaatklachten kan leiden tot suïcidale gedachten’
13-05-2025 - Petitie 'Stop eenzame opsluiting' aangeboden aan Kamer
12-05-2025 - Familieopstellingen
12-05-2025 - “You’re treating me like an animal!”
12-05-2025 - Gaat kunstmatige intelligentie de therapeut vervangen?
12-05-2025 - Acceptance and Commitment Therapy (ACT)
12-05-2025 - Waal
12-05-2025 - Persoonlijkheidsdiagnostiek, een praktische gids
12-05-2025 - Mijn verloren dochter. Rouw om mijn springlevende oogappel
12-05-2025 - De podcasts
12-05-2025 - De bibliotheek
09-05-2025 - Factsheet autisme en overgang
09-05-2025 - Meer vraag naar patiëntenvertrouwenspersonen
07-05-2025 - Pleidooi voor vaste rol psycholoog in euthanasie bij psychisch lijden
07-05-2025 - Jongeren met mentale gezondheidsproblemen ervaren sociale media anders
06-05-2025 - Bestuur instelling moet opstappen van inspectie
06-05-2025 - Patricia Esveld stopt als bestuurder van Pro Persona
06-05-2025 - MIND heeft zorgen over voorjaarsnota, maar ziet ook lichtpuntjes
05-05-2025 - Hoe hersenactiviteit verandert bij de overgang van vroege naar chronische psychose
02-05-2025 - Betere autismediagnostiek bij mensen met verstandelijke beperking
02-05-2025 - De link tussen slapeloosheid, angst en depressie
02-05-2025 - Probiotica verminderen negatieve gevoelens, maar vervangt geen antidepressiva
01-05-2025 - Aantal jongeren in jeugdbescherming laagst sinds 2015

Laatste nieuws

Tagcloud


  • autisme
  • congres
  • corona
  • depressie
  • gedicht
  • jeugdzorg
  • personalia
  • recensie
  • suicide
  • verslaving

Zoeken in nieuws


Zoek

Contactgegevens

LET OP: GGZ Totaal is geen instelling voor behandeling of begeleiding. Neem daarvoor contact op met de eigen behandelaar of huisarts.
t: -
info@ggztotaal.nl

Deel deze pagina

Neem contact op


Op de hoogte blijven?


Vul uw emailadres in en ontvang gratis ons magazine!

 

 

Disclamer & privacy


Hoe gaan we met jouw gegevens om?

 

Het laatste nieuws


  • Traditionele kunst als therapie: hoe erfgoedkunst kan bijdragen aan mentale gezondheid

  • Aantal zelfdodingen nauwelijks veranderd

  • AI-chatbots missen signalen van bijwerkingen psychiatrische medicatie

  • Mentaal welzijn van jongeren is ietsje verbeterd

  • Oproep MIND aan politiek: kijk naar impact armoede op psychische gezondheid

Zoeken


 

Social media


FacebookTwitterLinkedInInstagram

 

Weesperzijde 10-H   |   1091 EA Amsterdam   |  info@ggztotaal.nl   |   Webdesign PEW

Copyright 2025 - GGZ Totaal
Inloggen | Ziber Website | Design by PEW Grafisch ontwerpstudio