overzicht

Dit is autisme, van hersenwerking tot gedrag

Johan Atsma recenseert een boek

Gepubliceerd: 03-07-2018

(Klik hier om deze recensie in PDF te openen)

De laatste jaren is de diagnose Autisme sterk aan het divergeren. Van het klassiek autisme van Leo Kanner naar de autisme spectrum stoornis zoals die nu in het DSM 5 wordt omschreven. ASS omsluit oudere diagnoses als autisme, asperger en pdd-nos. Allerlei vormen van gedrag die mogelijk het gevolg zijn van een afwijkende manier van informatieverwerking kun je tegenwoordig rangschikken onder ASS. Sinds de tijd van Kanner heeft daarnaast het hersenonderzoek een hoge vlucht genomen. Er is veel onderzoek dat wellicht een verklaring biedt voor allerlei problemen die je aan ASS kunt verbinden. Zeker in een tijd waarin ook wordt beweerd dat we ons brein zijn, is dat een begerenswaardige ontwikkeling. ‘Dit is autisme’ van Colette de Bruin onderbouwt haar methode dan ook expliciet met hersenonderzoek zoals de omslagtekst: ‘met wetenschappelijke onderbouwing van dr. Fabienne Naber’ niet nalaat te vermelden.

Colette de Bruin heeft naar eigen zeggen haar sporen al verdient in de hulpverlening aan autisten en publiceerde eerder een praktische handreiking voor het omgaan met autisten onder de titel “Geef me de 5” in 2004 en daarna volgde in 2012 ‘Auti communicatie, geef me de 5’. Nu verschijnt dus ‘Dit is autisme’ dat je kunt zien als een verdere uitbreiding van haar eerdere boeken. Daarin vormen de vijf begrippen Wat, Hoe, Waar, Wanneer en Wie een basis voor het communiceren met een autist om deze zodoende te ondersteunen met het organiseren van zijn gebrekkige wijze van informatieverwerking. Die concrete omgangsvorm heeft de Bruin in de praktijk ontwikkeld.

In dit boek worden een achttal basisproblemen belicht en onderbouwt die autisme nader beschrijven. Het gaat om achtereenvolgend het herkennen van sociale informatie, het sorteren van informatie, het gevoelig reageren op prikkels, het betekenis verlenen aan informatie, problemen in het denken en doen, het opslaan van informatie, het hebben en hanteren van een referentiekader en het onthouden van overbodige informatie. Elk hoofdstuk hanteert eenzelfde stramien. Het probleem wordt toegelicht aan de hand van concrete voorbeelden, er is een uitleg van een verstoorde hersenfunctie die je daarmee kunt verbinden en er volgt een praktische manier van omgaan met het probleem, met behulp van de 5 vaste elementen in de communicatie.

Tot zover het goede nieuws. Een aantal voorbeelden hebben een ‘dat heb ik ook wel eens’ gehalte. Wellicht kent u het effect van een lescyclus over Psychiatrie, voor je het weet denk je dat er ik-weet- niet- wat met je aan de hand is. Het schetst daarmee het probleem van een diagnose ASS. Wanneer heb je autisme, wanneer ben je iemand met een gebruiksaanwijzing? Of is dat eigenlijk hetzelfde?

De gemiddelde autist bestaat natuurlijk niet en het spectrum is heel breed. Let wel, er zijn meer dan genoeg mensen die grote problemen hebben met het opnemen en verwerken met prikkels, soms met een verstandelijke beperking die daar nog bij komt of die het gevolg is van een vertraagde ontwikkeling. Daarvan zijn voorbeelden te lezen in dit boek.
Maar er zijn ook meer dan genoeg mensen die wel eens om wat voor reden dan ook even of vaak het spoor niet goed kunnen volgen. Ook daarvan zijn er in dit boek voorbeelden genoeg. Een beschrijving van deze enorme diversiteit die ASS inmiddels omvat en diagnosticeren bemoeilijkt komt onvoldoende expliciet tot uiting in dit boek. De hersenwerking die daarbij als verklaring wordt gehanteerd is zeker interessant, soms moeilijk te volgen maar onvoldoende om heel praktische omgangstips van een definitieve wetenschappelijke basis te voorzien. De voorbeelden van de methodiek die worden gebruikt hebben steeds een ietwat ronkend en hoog succesgehalte. Voor het evenwicht had ik ook wel eens over vallen en opstaan willen lezen, in zowel praktijk als in wetenschap. Want zo gaat dat toch vaak in de hulpverlening aan wie dan ook. Illustraties die het boek een lesboekachtige uitstraling geven, maken het er wat mij betreft lang niet altijd duidelijker op.

Kortom, er zijn genoeg handige en praktische tips en aanwijzingen die bruikbaar kunnen zijn en in een gewoon opvoedingsboek overigens ook niet zouden misstaan. Die strijden om voorrang met pretenties, zelfgenoegzaamheid en reclame voor eigen parochie.

Colette de Bruin: Dit is autisme, van hersenwerking tot gedrag.
Graviant educatieve uitgaven Doetinchem; ISBN 78 94 92593 02 3; 247 pagina’s; prijs € 29,95

 

Overig nieuws


16-06-2025 - De natuur als inspiratie
16-06-2025 - De ggz: waarom ik beter werd van een falend systeem
16-06-2025 - Patiënten aan het woord: wat levert psychotherapie hen op?
16-06-2025 - Nieuw instrument voor het signaleren van problematische gehechtheid
16-06-2025 - Verloren jachtinstinct
16-06-2025 - Taal grijpt altijd in, op zoek naar woorden in de psychiatrie
16-06-2025 - De wetten van Alex
16-06-2025 - Een prachtig relaas van innerlijke veerkracht
16-06-2025 - De podcasts
16-06-2025 - De bibliotheek
13-06-2025 - GGz Centraal start vernieuwend behandelprogramma: meer capaciteit voor cliënt
13-06-2025 - Mentale gezondheid begint bij gezonde maatschappelijke omstandigheden
12-06-2025 - IGJ: Toepassen dwang in ggz moet beter
12-06-2025 - Nieuwe toolkit voor groene therapie
11-06-2025 - Orde in de invloed van ‘set en setting’ op therapieën met psychedelica
10-06-2025 - Kritiek NVA op nieuwe richtlijn autisme bij jeugdigen
10-06-2025 - Diepe hersenstimulatie mogelijk succesvol bij meer soorten depressie
06-06-2025 - IGJ: Kleine instellingen hebben te weinig kennis van ggz-cliënten
05-06-2025 - Dienke Hedemann in bestuur Lentis
05-06-2025 - Zorgstandaard dissociatieve stoornissen positief beoordeeld
04-06-2025 - De Groene GGZ uitgebreid met zeven nieuwe instellingen
04-06-2025 - Mini-RNA’s lijken sleutelrol te spelen in psychiatrische en neurologische aandoeningen
03-06-2025 - Zelfhulpprogramma fEATback voor eetstoornissen
03-06-2025 - Uit gesprekken Luisterlijn blijkt veel eenzaamheid en somberheid
02-06-2025 - Waarom de één angstiger is dan de ander: angstcircuit in het brein ontrafelt
30-05-2025 - MIND: Wijzigingen Wvggz verbeteren eigen regie niet
30-05-2025 - De relatie tussen hechtingsstijlen en narcisme: een onderzoek
28-05-2025 - IGJ en NZa: Zet meer tempo op regionale samenwerking!
28-05-2025 - Trienke Stellema nieuwe voorzitter rvt Rivierduinen
28-05-2025 - Mishandeling laat sporen na in het brein van jongeren met gedragsstoornis
27-05-2025 - De Nederlandse ggz: ‘Maak bemoeizorg landelijk beschikbaar’

Laatste nieuws

Tagcloud


  • autisme
  • congres
  • corona
  • depressie
  • gedicht
  • jeugdzorg
  • personalia
  • recensie
  • suicide
  • verslaving

Zoeken in nieuws


Zoek

Contactgegevens

LET OP: GGZ Totaal is geen instelling voor behandeling of begeleiding. Neem daarvoor contact op met de eigen behandelaar of huisarts.
t: -
info@ggztotaal.nl

Deel deze pagina

Neem contact op


Op de hoogte blijven?


Vul uw emailadres in en ontvang gratis ons magazine!

 

 

Disclamer & privacy


Hoe gaan we met jouw gegevens om?

 

Het laatste nieuws


  • De natuur als inspiratie

    van de redactie
  • De ggz: waarom ik beter werd van een falend systeem

    Door Scottie (ervaringsdeskundige)
  • Patiënten aan het woord: wat levert psychotherapie hen op?

    Door: Willem Gotink
  • Nieuw instrument voor het signaleren van problematische gehechtheid

    (advertentie)
  • Verloren jachtinstinct

    een gedicht van Bert Klopman

Zoeken


 

Social media


FacebookTwitterLinkedInInstagram

 

Weesperzijde 10-H   |   1091 EA Amsterdam   |  info@ggztotaal.nl   |   Webdesign PEW

Copyright 2025 - GGZ Totaal
Inloggen | Ziber Website | Design by PEW Grafisch ontwerpstudio