De tijd verstrijkt en het leven leert ons lessen. Leendert Douma recenseert de film Loveable van Lilja Ingolfsdottir.
Soms hoef je als filmrecensent niet alles zelf te bedenken. Ik zag de film Loveable in voorpremière bij filmhuis Focus in Arnhem, tijdens een avond die werd georganiseerd door de Beweging Positieve Gezondheid Centraal Gelderland. Met z’n allen hebben we de film bekeken en besproken.
Intimiteit
Zo concludeerde de hele zaal dat de sleutelscene in Loveable werd gevormd door een van de bezoeken die hoofdpersoon Maria brengt aan haar therapeute. Haar leven ligt overhoop, ze ziet haar relatie met Sigmund op de klippen lopen, ze probeert haar kunstprojecten draaiend te houden en heeft de zorg voor drie kinderen. Ze is óp. Het liefst zou ze slapen, vertelt ze haar psychologe. “Nou ga hier maar op de bank liggen”, zegt die laconiek. En dat doet ze dan. Het is een moment van mooie intimiteit, die je maar zelden ziet in een therapeutische relatie. Het lijkt ook wel het keerpunt in de film. Vanaf dat moment vindt Maria (een overtuigende rol van Helga Guren) haar eigen kracht weer terug.
Veerkracht
Want de debuutfilm van regisseuse Lilja Ingolfsdottir is niet puur een relatiedrama, het is eerder een prachtig relaas van veerkracht. (Dat was precies de reden waarom de Beweging Positieve Gezondheid deze nieuwe film uitkoos.) Nog veel meer dan een film over twee mensen die uit elkaar gaan, is het een verhaal over hoe één van de twee zichzelf beter leert kennen.
Staalkaart
In dat proces komt een staalkaart aan emoties voorbij. Na de wilde passie – kort nadat de twee elkaar hebben ontmoet op een feestje – slaat de film zeven jaar over en belanden we in een situatie waarin de dagelijkse sleur het leven alle kleur heeft ontnomen. Maria loopt achter de feiten aan, kan zich in het huishouden en het leven nauwelijks staande houden en Sigmund is altijd weg voor zijn werk. Wanneer komt zij eindelijk toe aan haar werk? Hij haalt laconiek zijn schouders op. Het is om gek van te worden.
Manipulatief
Maria probeert het eerst te redden door spelletjes te spelen. Ze duwt Sigmund van haar af in de hoop dat hij toenadering zoekt. Maar dat pakt helemaal verkeerd uit. De twee communiceren eigenlijk helemaal niet – in die zin doet Loveable wel denken aan een 21e eeuwse versie van de klassieker Scenes uit een huwelijk van Ingmar Bergman. Ondertussen verwijdert Sigmund zich steeds verder van Maria. Kil stelt hij aan de telefoon: “Hou er maar rekening mee dat ik uit deze relatie stap.” Het brengt Maria in een aan psychose grenzende toestand en zo belandt ze uiteindelijk bij de psychologe. Ze is kwetsbaar maar ook boos, afhankelijk maar ook manipulatief. Het is trouwens prachtig hoe actrice Helga Guren tussen al deze emoties kan schakelen, gewoonweg door dicht bij zichzelf te blijven.
Innerlijke kracht
Regisseuse Lilja Ingofsdottir (49) laat er geen twijfel over bestaan: Maria is geen slachtoffer van de omstandigheden. “Maria is geen perfecte vrouw met een slechterik als man. Ze moet kracht vinden in zichzelf,” zegt Ingolfsdottir tegen Het Parool. “Ik onderzocht wat het betekent om een sterke vrouw te zijn en wat echte innerlijke kracht inhoudt. Voor mij is ze een heldin omdat ze haar eigen schaduwen durft te confronteren, haar pijn aankan en in dialoog gaat met haar grootste angsten, om zo die duisternis en pijn te overstijgen.”
Dit verhaal van veerkracht werd gegoten in een indringende en tegelijk speelse stijl (let vooral op de bizarre flashbacks). De personages – ook Maria – zijn niet perse sympathiek, maar ze kruipen onder je huid. Spoiler: Loveable heeft geen happy end. De kijker blijft achter met een gevoel van berusting. De tijd verstrijkt en het leven leert ons lessen. Zo moet dat ook gaan.
Bekijk de trailer van Loveable
-
Lees alle filmrecensies op GGZ Totaal
-----------------------------------------------------------------------------------------
Vind je dit interessant? Misschien is een abonnement op de gratis nieuwsbrief dan iets voor jou! GGZ Totaal verschijnt tweemaal per maand en behandelt onderwerpen over alles wat met de ggz te maken heeft, onafhankelijk en niet vooringenomen.
Abonneren kan direct via het inschrijfformulier, opgeven van je mailadres is voldoende. Of kijk eerst naar de artikelen in de vorige magazines.