Jongeren van de jongerenraad van De Jutters wilden graag een bijdrage leveren aan de destigmatisering van jongeren met een psychische kwetsbaarheid op scholen. Zij zagen nog te vaak dat jongeren met een psychische kwetsbaarheid het lastig hebben op school, door gebrek aan kennis en begrip. Tegelijkertijd gaven jongeren die weinig of nooit te maken hebben gehad met psychische kwetsbaarheid aan, dat zij onvoldoende wisten hoe hiermee om te gaan. Deze jongeren ontwikkelden samen het StigmaKwartet, onder begeleiding van Barbara Visser, cliëntenraadondersteuner en met bijdrage van diverse professionals uit de jeugd-ggz en het onderwijs.
Begrip en respect voor psychische kwetsbaarheid stimuleren, dat is het doel van dit spel. Er zijn veel jongeren die psychisch kwetsbaar zijn: zij zijn ontvankelijk voor psychische klachten en soms ook voor een psychiatrische aandoening. De ene keer is deze kwetsbaarheid blijvend en de andere keer tijdelijk van aard. Bijna de helft van alle Nederlanders is psychisch kwetsbaar of dat geweest. Bij driekwart van de mensen dienen deze kwetsbaarheden zich voor het 25e levensjaar aan. Het spel maakt het mogelijk deze kwetsbaarheden op een speelse wijze te bespreken, bijvoorbeeld in de mentorlessen op middelbare scholen.
8 profielkaarten (ADHD, autisme, borderline, depressie, eetstoornissen, psychose, trauma, verslaving) uit de jeugd-ggz zijn omschreven in vijf verschillende eigenschappen: kracht, denken, voelen, handelen en omgang. Bij depressie zijn de eigenschappen bijvoorbeeld als volgt omschreven: nadenken, een ‘zwaar’ hoofd, somber, gebrek aan energie, kom naast me staan en laat mij zijn.
Behalve uiteraard dankzij de betrokken jongeren, (oud-)collega’s van De Jutters en externe professionals is het spel ook mogelijk gemaakt dankzij financiering van de gemeente Den Haag.
Bron: De Jutters








