overzicht

Zorgen over 'digitale disbalans' bij leerlingen met ASS en ADHD

ehealth 4

Gepubliceerd: 25-01-2022

In het voortgezet speciaal onderwijs bestaan veel zorgen over problematisch gamegedrag en gebruik van sociale media bij leerlingen. Met name bij leerlingen met Autisme Spectrum Stoornis of ADHD. Het is belangrijk dat ouders en leerkrachten de mechanismes begrijpen die achter dit gedrag schuilgaan zodat leerlingen goed begeleid kunnen worden. Dat schrijft het Trimbos Instituut, dat een verkenning uitvoerde naar ’de digitale disbalans in het voortgezet speciaal onderwijs’.

                         ------------
“Bij de leerlingen die autisme hebben zie ik toch vaker dat ze weinig vrienden hebben en veel alleen zijn. Dan is gamen natuurlijk een leuke uitlaatklep”
 – professional
                         ------------

Digitale balans

Even kijken wat vrienden op TikTok en Instagram geplaatst hebben. Na school een uurtje een computerspel spelen. Voor de meeste leerlingen zijn gamen en sociale media een leuke hobby. Maar wanneer deze activiteiten bezigheden zoals sporten of naar vrienden toe gaan verdringen, kan dit nadelige gevolgen hebben voor de jongere. We spreken dan van een digitale disbalans.

Voor een digitale balans is niet alleen de exacte tijdsduur dat een jongere achter een scherm besteed van belang , maar ook wát een leerling achter een tablet, telefoon of computer doet. Het kan zo zijn dat een leerling urenlang achter zijn computer zit, maar daar een ingewikkeld spel speelt waarbij hij diverse vaardigheden opdoet en online in contact is met zijn vrienden. Dan levert de schermtijd hem ook iets positiefs op. Maar wat maakt het voor leerlingen met Autisme Spectrum Stoornis (ASS) of ADHD lastiger om een gezonde digitale balans te behouden?

Behoefte aan voorspelbaarheid en contact

De interactie met andere gamers is vaak voorspelbaar. Dit spreekt leerlingen met een ASS aan, omdat ze buiten het gamen vaak weinig contact hebben met anderen. Dit komt waarschijnlijk doordat zij meer moeite hebben met sociaal-emotionele en communicatieve vaardigheden. Ze voelen zich dan ook vaker eenzaam. Toch geven veel leerlingen met een ASS de voorkeur aan individuele activiteiten. Hier lenen (single player) games zich uitstekend voor. Doordat games in veel van hun behoeften voldoen, bestaat het risico dat deze leerlingen meer tijd willen besteden aan gamen dan aan andere activiteiten. Hierdoor kan gemakkelijker een digitale disbalans ontstaan.

Moeite met aandacht doseren

Leerlingen met ADHD hebben vaker moeite met het vasthouden van de aandacht, het omgaan met impulsiviteit, het weerstaan van (snelle) beloningen en het omgaan met onrustige gedachtes. Dit zorgt ervoor dat het voor jongeren met ADHD moeilijker is om te stoppen met gamen. Zowel leerlingen met een ASS of met ADHD kunnen ook hyper gefocust raken op hun hobby. De leerlingen kunnen zich hierdoor makkelijker langdurig verliezen in gamen of sociale media.

                         ------------
“Je wil challenges halen binnen een bepaalde tijd en dat kost uren en dagen. Je werkt naar dat doel toe en dat werkt echt verslavend. Als je het niet doet dan haal je het niet en andere mensen wel.”

                         ------------

Weg van de werkelijkheid en opzoek naar uitdaging

Sommige leerlingen met een ASS of ADHD gebruiken games of sociale media om te ontsnappen uit de werkelijkheid, als een manier om om te gaan met ervaren spanningen. Dit kan positief zijn, maar te veel (vluchten) leidt tot problemen. Daarnaast grijpen de leerlingen soms ook naar games en sociale media tegen verveling of opzoek naar uitdaging die ze in het onderwijs missen.

                         ------------
“Als ik game dan zit ik er helemaal in, dan heb ik goede concentratie en dan kan ik nergens anders meer aan denken. Dan gaat alles gewoon weg en concentreer ik gewoon op het spel.” – leerling
                         ------------

Wat ook een rol speelt

Ook de leeftijd van de leerling (hoe jonger, hoe kwetsbaarder), de signalerende rol van ouders en de invloed van vrienden spelen een rol. Lees hierover meer in de factsheet. Daarnaast kunnen manipulerende eigenschappen van sociale media en games het moeilijker maken voor de leerlingen om gezonde keuzes te maken.

Over het onderzoek

Deze verkenning bestond uit een literatuuronderzoek en interviews met professionals en leerlingen uit het cluster 4-onderwijs.

Meer informatie

Lees meer over het preventieprogramma Helder op School

Lees meer over digitale balans

Download hier de verkenning ’de digitale disbalans in het voortgezet speciaal onderwijs’

Bron: Trimbos Instituut

-----------------------------------------------------------------------------------------

Vind je dit interessant? Misschien is een abonnement op de gratis nieuwsbrief dan iets voor jou! GGZ Totaal verschijnt tweemaal per maand en behandelt onderwerpen over alles wat met de ggz te maken heeft, onafhankelijk en niet vooringenomen.

Abonneren kan direct via het inschrijffomulier, Opgeven van je mailadres is voldoende. Of kijk eerst naar de artikelen in de vorige magazines.

Overig nieuws


17-05-2022 - Persoonlijkheidstoornissen bij volwassenen met autisme en de effectiviteit van therapie.
17-05-2022 - Nieuwe beeldverhalen over psychische problemen in Oekraïns en Russisch
17-05-2022 - Inspectie: 'Kwetsbare kinderen nog steeds onvoldoende beschermd'
16-05-2022 - Autisme: voor de één een superpower, voor de ander een enorme beperking
16-05-2022 - Medewerkers Centrum voor Psychotherapie in Lunteren overwegen kliniek te kopen om sluiting te voorkomen
16-05-2022 - Kabinet overweegt eigen bijdrage en strengere toelatingscriteria voor Jeugdzorg
13-05-2022 - 'Ontwikkeling van collectieve ervaringskennis is van groot belang'
13-05-2022 - Groningse zorgondernemer die zichzelf miljoenen uitkeerde, stapt op
13-05-2022 - Toeslagenaffaire: 1675 uithuisgeplaatste kinderen, 555 zijn nog steeds niet thuis
12-05-2022 - Zorgaanbieders en zorgverzekeraars 'zijn meer in gesprek' over acute ggz
12-05-2022 - 'Breng gevolgen sluiting ggz-instelling in kaart vóór daadwerkelijke sluiting plaatsvindt'
12-05-2022 - Grote zorgen bij de luisterlijn na sluiting ggz-instellingen
12-05-2022 - Kindermishandeling bij baby’s, peuters en kleuters
11-05-2022 - Branchevereniging blij met 'eerste stap ontschotting ggz-zorg en Wmo'
11-05-2022 - Sociale druk om te werken schadelijk voor wie niet kán werken
11-05-2022 - Ruim 1 op de 5 jongeren had suïcidale gedachten tijdens laatste lockdown
10-05-2022 - Project om taboe op mentale problemen te doorbreken wetenschappelijk bewezen effectief
10-05-2022 - Prestigieuze Europese prijs voor Museum van de Geest
06-05-2022 - Een lastig debat
06-05-2022 - Specialisatie en samenwerking in de jeugd-ggz: verworvenheid of mythe?
06-05-2022 - Welke verhalen houden we erop na?
06-05-2022 - Zo herken je het kantelpunt voor een burn-out
06-05-2022 - Antisociaal gedrag bij kinderen en (jong)volwassenen
06-05-2022 - Krankzinnigen
06-05-2022 - Overpeinzend
06-05-2022 - Minister Helder vindt reclame voor basis-ggz niet problematisch
06-05-2022 - De meeste nabestaanden na zelfdoding missen ondersteuning
04-05-2022 - Ruim 63 miljoen euro voor toponderzoek op gebied van mentale gezondheid
04-05-2022 - Een zorgondernemer die zichzelf miljoenen uitkeert, 'daar is niets illegaals aan'
04-05-2022 - Begeleiding van mensen met autisme
03-05-2022 - Last Man Standing dit jaar op 24 september in Utrecht

Laatste nieuws

Tagcloud


  • adhd
  • autisme
  • corona
  • dementie
  • depressie
  • financiering
  • jeugd ggz
  • jeugdzorg
  • suicide
  • verslaving

Zoeken in nieuws


Zoek

Onze Facebook pagina

Contactgegevens

info@ggztotaal.nl

Deel deze pagina

Neem contact op


Op de hoogte blijven?


Vul uw emailadres in en ontvang gratis ons magazine!

 

 

Disclamer & privacy


Hoe gaan we met jouw gegevens om?

 

Het laatste nieuws


  • Persoonlijkheidstoornissen bij volwassenen met autisme en de effectiviteit van therapie.

  • Nieuwe beeldverhalen over psychische problemen in Oekraïns en Russisch

  • Inspectie: 'Kwetsbare kinderen nog steeds onvoldoende beschermd'

  • Autisme: voor de één een superpower, voor de ander een enorme beperking

  • Medewerkers Centrum voor Psychotherapie in Lunteren overwegen kliniek te kopen om sluiting te voorkomen

Zoeken


 

Social media


FacebookTwitterLinkedInInstagram

 

Weesperzijde 10-H   |   1091 EA Amsterdam   |  info@ggztotaal.nl   |   Webdesign PEW

Copyright 2022 - GGZ Totaal
Inloggen | Sitehand - Flexibele website | Ziber - Mobiele website met CMS | Design by PEW Grafisch ontwerpstudio