Binge gaming bij jongeren een groeiend gezondheidsprobleem

Binge gaming, gedefinieerd als het spelen van videogames gedurende meer dan vijf opeenvolgende uren, blijkt niet geheel onverwacht een toenemend gezondheids- en gedragsprobleem te zijn onder kinderen en adolescenten. In ieder geval in Hongkong,waar een grootschalig onderzoek laat zien dat bijna een derde van de scholieren zich hieraan overgeeft, met aanzienlijke gevolgen voor hun mentale, sociale en academische welzijn. En hoewel de situatie in Hongkong niet helemaal te vergelijken is met Nederland, is er voldoende aanleiding om te veronderstellen dat soortgelijke problemen in Nederland spelen. 

Het onderzoek

In 2022 werd een schoolgebonden enquête uitgevoerd onder 2.592 leerlingen van vijf basisscholen en vier middelbare scholen in Hongkong. De onderzoeksgroep bestond uit 1.404 jongens en 1.188 meisjes, met een gemiddelde leeftijd van ongeveer 12 jaar.

De scholieren vulden gevalideerde vragenlijsten in over internet gaming disorder (IGD), depressie, angst, stress, eenzaamheid, sociale steun, slaapkwaliteit en hun vertrouwen in eigen leerprestaties (educational self-efficacy). De onderzoekers vergeleken de resultaten van binge gamers, niet-binge gamers en niet-gamers, en hielden rekening met leeftijd en dagelijkse speeltijd. Daarnaast werden aparte analyses uitgevoerd voor jongens en meisjes.

Depressie, angst en stress en gebrek aan slaap en zelfvertrouwen

Bijna een derde van de leerlingen rapporteerde minstens één episode van binge gaming in de afgelopen maand. Dit kwam vaker voor bij jongens (38,3%) dan bij meisjes (24%).
Jongens die binge gameden vertoonden vaker symptomen van internet gaming disorde (IGD), depressie, angst en stress, sliepen slechter en hadden minder vertrouwen in hun schoolprestaties dan hun niet-binge gamende leeftijdsgenoten.
Ook meisjes die binge gameden rapporteerden meer IGD, depressie, angst, stress en eenzaamheid. Daarnaast ervoeren zij minder sociale steun, slechtere slaapkwaliteit en minder zelfvertrouwen op school.

Zowel jongens als meisjes die helemaal geen videogames speelden, scoorden over het algemeen beter op mentale gezondheid, slaap, sociale steun en schoolgerelateerd zelfvertrouwen dan zowel binge- als niet-binge gamers.

Conclusie en aanbevelingen

De onderzoekers concluderen dat binge gaming fungeert als een gedragsindicator én risicofactor voor uiteenlopende problemen op sociaal, academisch en gezondheidsvlak. Omdat de impact verschilt tussen jongens en meisjes, bevelen zij aan dat toekomstige preventieve interventies genderspecifiek worden ontwikkeld.

De onderzoekers concluderen dat binge gaming aanzienlijke gevolgen kan hebben voor het welzijn van jongeren. Vroegtijdige signalering en preventie zijn volgens hen cruciaal om negatieve effecten op de lange termijn te beperken,

Nick Tse et al.:The roles of binge gaming in social, academic and mental health outcomes and gender differences: A school-based survey in Hong Kong. (https://doi.org/10.1371/journal.pone.0327365)
Gepubliceerd in PosOne, 13 augustus, 2025.

-

-----------------------------------------------------------------------------------------

Vind je dit interessant? Misschien is een abonnement op de gratis nieuwsbrief dan iets voor jou! GGZ Totaal verschijnt tweemaal per maand en behandelt onderwerpen over alles wat met de ggz te maken heeft, onafhankelijk en niet vooringenomen.

Abonneren kan direct via het inschrijfformulier (http://www.ggztotaal.nl/pg-29166-7-89775/pagina/abonneren.html), opgeven van je mailadres is voldoende. Of kijk eerst naar de artikelen in de vorige magazines (http://www.ggztotaal.nl/pg-29166-7-89779/pagina/e-magazine.html).

 

 

11 - Wetenschap internet 11 - Wetenschap internet