Belangenverenigingen publiceren indicatorengids cliëntervaringen GGZ en verslavingszorg 2023

De nieuwe indicatorengids over de ervaringen van cliënten in de geestelijke gezondheidszorg (GGZ) en verslavingszorg (VZ) voor verslagjaar 2023 is gepubliceerd.

Het meetinstrument bevat een set indicatoren die op landelijk niveau inzicht geeft in gegevens over cliëntervaringen in de ambulante GGZ en VZ. Deze informatie bevordert de transparantie over de kwaliteit van zorg. Zo kunnen cliënten mede op basis van deze informatie een keuze maken tussen verschillende zorgaanbieders. De indicatorenset is opgesteld door patiëntenvereniging MIND, Zorgverzekeraars Nederland en de Nederlandse ggz.

Omdat de indicatoren zij opgenomen op de Transparantiekalender is het voor zorgaanbieders verplicht om vanaf verslagjaar 2021 hier kwaliteitsgegevens voor aan te leveren. Dit geldt alleen voor zorgaanbieders die deze zorg leveren. De actiegroep ’Vertrouwen in de ggz’ voert hier al enige tijd actie tegen en heeft een rechtszaak aangespannen.

CQi ambulante GGZ en VZ in het Register

Via de Consumer Quality index (CQi) beantwoorden cliënten vragen over hun ervaringen met de door hen ontvangen zorg. Volgens MIND, de Nederlandse ggz en Zorginstituut Nederland krijgen zorgorganisaties op die manier zicht op hoe tevreden hun cliënten zijn over de zorg. Ook is volgens de organisaties zinvol om op landelijk niveau inzicht te krijgen in gegevens over cliëntervaringen, onder andere voor cliënten en naasten om mede op basis hiervan een keuze te kunnen maken tussen verschillende zorgaanbieders.

De organisaties hebben daarom gezamenlijk besloten om de CQi te verzamelen, waarna de drie partijen  deze indicatorenset op hebben laten nemen in het Register. Dit verplicht aanbieders van ambulante ggz en verslavingszorg, die deze zorg vanuit de Zorgverzekeringswet bieden, de informatie uit de CQi aan te leveren aan Zorginstituut Nederland (hierna: het Zorginstituut). Deze informatie wordt gepubliceerd op Open data Geestelijke gezondheidszorg (https://www.zorginzicht.nl/openbare-data/open-data-geestelijke-gezondheidszorg).

De cliëntervaringen worden gedurende het hele jaar gemeten met de CQi. Eén keer per jaar leveren zorgorganisaties de gemiddelde cijfers aan.
Voor meer informatie over de CQi zie Indicatorengids GGZ en VZ verslagjaar 2023 (https://www.zorginzicht.nl/binaries/content/assets/zorginzicht/kwaliteitsinstrumenten/indicatorgids-geestelijke-gezondheidszorg-ggz-en-verslavingszorg-vz-clientervaringen-verslagjaar-2023.pdf).

Lees meer over de dataverzameling in de ggz (https://www.ggztotaal.nl/tp-29166-2/dataverzameling)

Lees meer over kwaliteitsontwikkeling (https://www.ggztotaal.nl/tp-29166-2/kwaliteitsontwikkeling)

-----------------------------------------------------------------------------------------

Vind je dit interessant? Misschien is een abonnement op de gratis nieuwsbrief dan iets voor jou! GGZ Totaal verschijnt tweemaal per maand en behandelt onderwerpen over alles wat met de ggz te maken heeft, onafhankelijk en niet vooringenomen.

Abonneren kan direct via het inschrijfformulier (http://www.ggztotaal.nl/pg-29166-7-89775/pagina/abonneren.html), opgeven van je mailadres is voldoende. Of kijk eerst naar de artikelen in de vorige magazines (http://www.ggztotaal.nl/pg-29166-7-89779/pagina/e-magazine.html).

 

panel panel