Onderzoek: 'Wat werkt om de wachtlijsten terug te dringen en wat niet?'

Het Nivel start samen met het Trimbos-instituut een tweejarig evaluatieonderzoek naar de aanpak van wachttijden in de geestelijke gezondheidszorg (ggz). Regionaal worden diverse activiteiten ondernomen om de wachtlijstproblematiek te verminderen. Het onderzoek richt zich op de vraag in hoeverre het lukt de regio’s om de wachttijden in de ggz terug te dringen en wat werkt hierbij wel en niet? De onderzoekers werken samen met ervaringsdeskundigen en cliëntvertegenwoordigers van InBegrepen en MIND.

De toegankelijkheid van de ggz staat al jaren onder druk. Ondanks landelijke afspraken over maximum aanvaardbare wachttijden voor intake en behandeling worden deze normen in de praktijk regelmatig overschreden. Dit kan ertoe leiden dat de problemen van patiënten verergeren. Ook zet het zorgverleners in bijvoorbeeld de huisartsenpraktijk onder druk, aangezien zij hun rol als poortwachter en verwijzer niet goed kunnen vervullen.

”Zowel cliënten als zorgverleners hebben veel last van de wachttijden voor de ggz”, schrijft het Nivel. ”Met kennis over wat regionaal wel en ook juist niet werkt om de wachttijden te verminderen kan iedereen die hierbij betrokken is bijdragen aan verbeteringen; van praktijkprofessional en cliënt tot beleidsmaker.”

Regio’s zetten in op ‘versnellers’ en domeinoverstijgende samenwerking

Om te helpen de wachttijden te beheersen  worden er sinds 2022 zogenaamde ‘regionale versnellers’ ingezet met subsidie vanuit het ZonMw-programma Versnellers in de ggz. Een versneller is iemand die zich richt op het opbouwen, voortzetten of uitbreiden van de regionale samenwerking tussen de ggz en andere partijen. Deze partijen kunnen huisartsenpraktijken zijn, maar ook hulpverleners in het sociaal domein, zelfregie- en herstelcentra en verzekeraars. In het evaluatietraject is bijzondere aandacht voor de manieren waarop de inzet van versnellers en domeinoverstijgende samenwerkingen kunnen helpen bij het terugdringen van de wachttijden.

De onderzoekers hopen bij te dragen wachttijden te verkorten door te achterhalen welke maatregelen wel en niet werken bij het verkorten van de wachtlijsten. Regio’s krijgen hierdoor hopelijk meer grip op dit taaie vraagstuk, zodat cliënten tijdiger en beter worden geholpen.

Over het onderzoek

Het onderzoek wordt gefinancierd door ZonMw en is in augustus 2023 gestart door het Nivel en het Trimbos-instituut in samenwerking met InBegrepen, een coöperatie van zelfstandige, professionele ervaringsdeskundigen die zich inzet voor inclusief beleid in de zorg, en Stichting MIND, een fondsenwervende organisatie die onder andere publieksvoorlichting geeft. In de komende maanden benaderen het Trimbos-instituut en het Nivel betrokkenen uit de verschillende regio’s om gezamenlijk te kijken naar de middelen en activiteiten die zij inzetten om de wachttijden in hun regio terug te dringen.

Ook wordt er gekeken naar de doelen die daarbij worden nagestreefd en in hoeverre het lukt die doelen te bereiken. De succesfactoren, knelpunten en geleerde lessen die naar voren komen worden tussentijds met de regio’s uitgewisseld, tijdens bijeenkomsten. Ook worden bevindingen gedeeld op een digitaal platform, zodat regio’s die (nog) geen ZonMw-subsidie ontvangen hier ook profijt van hebben. De eindresultaten worden over twee jaar gepubliceerd in een eindrapportage en ook tijdens een symposium.

Bron: Nivel (https://www.nivel.nl/nl/nieuws/start-tweejarige-evaluatie-aanpak-ggz-wachttijden)

Lees ook andere artikelen over de wachtlijsten en de wachttijden (https://www.ggztotaal.nl/tp-29166-2/wachttijden) in de ggz

-----------------------------------------------------------------------------------------

Vind je dit interessant? Misschien is een abonnement op de gratis nieuwsbrief dan iets voor jou! GGZ Totaal verschijnt tweemaal per maand en behandelt onderwerpen over alles wat met de ggz te maken heeft, onafhankelijk en niet vooringenomen.

Abonneren kan direct via het inschrijfformulier (http://www.ggztotaal.nl/pg-29166-7-89775/pagina/abonneren.html), opgeven van je mailadres is voldoende. Of kijk eerst naar de artikelen in de vorige magazines (http://www.ggztotaal.nl/pg-29166-7-89779/pagina/e-magazine.html).

wachtlijst 2 wachtlijst 2

Reacties
Reactie: (Esther)
21-9-2023, 00:05
Wat kan helpen is om niet BIG-geregistreerde hulpverleners ook te vergoeden vanuit de basisverzekering. Dit leidt ertoe dat mensen vaak maandenlang wachten op hulp via de GGZ terwijl ze bij een psychotherapeut zonder BIG-registratie vaak direct terechtkunnen. En dan ook zelf de kosten moeten dragen. Therapeuten zonder BIG-registratie toelaten tot de basisverzekering zou de druk op de GGZ flink doen afnemen en geen oneerlijke situatie doen ontstaan waar de een wel kan betalen voor de hulp die hij of zij nodig heeft en waar de ander maandenlang op een wachtlijst staat. Kennelijk is er een onderscheid gemaakt dat geestelijke gezondheidszorg alleen vergoed wordt als het gaat om ernstige, soms zelfs levensbedreigende, problematiek gaat. Maar in de praktijk merk ik dat je juist met die problematiek nergens binnen komt. Ik ben nu aan mijn tweede therapeut die niet vergoed wordt door de basisverzekering. Beiden hebben jarenlange ervaring en meerdere opleidingen gedaan i.t.t. de reguliere, vergoede GGZ waar je van geluk mag spreken als je eenmaal per week een HBO-opgeleide verpleegkundige te spreken krijgt.