ZN: "Zonder zorgvraagtypering zijn passende contractenafspraken in de ggz niet mogelijk"

”Wij hebben begrip voor de zorgen over veilig informatie-uitwisseling en opslag. Daarom is het belangrijk dat de minister samen met de NZa kan werken aan veilige informatie-uitwisseling. Zonder zorgvraagtypering wordt het Zorgprestatiemodel in de ggz gereduceerd tot een “fee for service” model met een productieprikkel en kunnen zorgverzekeraars moeilijker afspraken maken over oa. de aanpak van wachtlijsten en cruciale ggz in de regio.” Dat schrijft Zorgverzekeraars Nederland (ZN) in een brief aan de Tweede Kamer (https://www.zn.nl/app/uploads/2023/04/ZN-brief-commissiedebat-ggz-suicidepreventie-19april2023.pdf). De belangenorganisatie vraagt de Kamer om het gebruik van zorgvraagtypering in de ggz-bekostiging te verankeren. ”Zonder zorgvraagtypering zijn passende contractenafspraken niet mogelijk”. 

In de brief uiten de verzekeraars hun zorgen over de toename van de hoeveelheid mentale klachten en pleiten ervoor die klachten niet te medicaliseren. In dat licht vraagt ZN zich af wat de Ministeries inmiddels vanuit de Aanpak Mentale Gezondheid.  Ook roepen de Zorgverzekeraars minister Helder op om in het kabinet te zorgen voor meer capaciteit en middelen bij gemeenten om de Wet gemeentelijke schuldhulpverlening naar behoren uit te voeren en dringt zij aan op duidelijkheid over de Hervormingsagenda Jeugd.

Mentale gezondheidscentra

Naast een verbetering van de jeugdzorg pleit ZN in de brief voor een landelijke inzet van mentale gezondheidscentra. Deze centra zorgen er volgens de belangenvereniging voor dat mensen sneller worden geholpen in het sociaal domein, bijvoorbeeld door goede schuldhulpverlening; hierdoor hoeven mensen niet zo lang te wachten op hulp waardoor een behandeling in de ggz niet nodig is.

De gebrekkige informatie-uitwisseling blijft volgens de Zorgverzekeraars een hardnekkig probleem in de ggz De afspraken in het Integraal Zorgakkoord (IZA)– zoals de inzet van transformatiemiddelen, het vergoeden van passende zorg, het verbeteren van het contracteerproces en de effectieve inzet van zorgmedewerkers – zijn volgens ZN niet mogelijk zonder goede informatie-uitwisseling.

Ook maken de Zorgverzekeraars zich zorgen over de toegang tot goede wachtlijstinformatie van ggz-aanbieders. Op dit moment hapert de aanlevering bij de NZa (mede door ict-problemen) van cruciale wachtlijstinformatie. Zorgverzekeraars kunnen zo niet goed in actie komen en hun verzekerden helpen door extra zorginkoop of zorgbemiddeling.

 

-----------------------------------------------------------------------------------------

Vind je dit interessant? Misschien is een abonnement op de gratis nieuwsbrief dan iets voor jou! GGZ Totaal verschijnt tweemaal per maand en behandelt onderwerpen over alles wat met de ggz te maken heeft, onafhankelijk en niet vooringenomen.

Abonneren kan direct via het inschrijfformulier (http://www.ggztotaal.nl/pg-29166-7-89775/pagina/abonneren.html), opgeven van je mailadres is voldoende. Of kijk eerst naar de artikelen in de vorige magazines (http://www.ggztotaal.nl/pg-29166-7-89779/pagina/e-magazine.html).

bureaucratie GGZ 2 bureaucratie GGZ 2