Maakt artificiele intelligantie de 'ouderwetse' vragenlijst overbodig?

Cliënten in de ggz wordt vaak gevraagd om hun gevoelens te beoordelen door middel van een beoordelingsschaal. Het is vaak onderdeel van het diagnosticeren van een depressie of angststoornis.
Een nieuwe studie van de Universiteit van Lund in Zweden toont echter aan dat als het mogelijk nauwkeuriger is als die cliënten wordt toegestaan ​​hun ervaring in eigen woorden te beschrijven. De meeste mensen geven daar bovendien de voorkeur aan. De onderzoekers in Lund hebben een artificiële intelligentie tool ontwikkeld die artsen kan helpen de antwoorden van hun patiënten te analyseren.

De studie, in februari gepubliceerd in PLOS ONE (https://journals.plos.org/plosone/article?id=10.1371/journal.pone.0267995), laat zien dat clinici en patiënten enigszins verschillen kin de voorkeur voor een vragenlijst: klinieken geven doorgaans de voorkeur aan beoordelingsschalen bij het diagnosticeren van een patiënt (bijv: Weinig interesse om dingen te doen: helemaal niet, soms, vaak, dagelijks), terwijl patiënten de voorkeur geven aan vrije taal (b.v. Beschrijf uw geestelijke gezondheid).

De onderzoekers ondervroegen hiervooreen groep van 150 patiënten met zelf gediagnosticeerde depressie of angst, en stelden dezelfde vragen aan een controlegroep van 150 andere deelnemers. Uit de reacties blijkt dat de respondenten het gebruik van vrije taal vooral belangrijk vinden het wordt gezien als de natuurlijke manier om hun gevoelens te uiten. Het stelt iemand beter in staat om uit te drukken wat het meest essentieel is en om begrepen te worden. Patiënten antwoordden vooral dat taal nauwkeuriger beschrijft hoe ze zich voelen, wat met behulp van beoordelingsschalen niet mogelijk is. Volgens patiënten is het enige voordeel van beoordelingsschalen dat ze gemakkelijker en sneller te beantwoorden zijn, maar ze missen het potentieel van een meer geïndividualiseerde zorg.

Interpretatie door een AI-engine

Hoofdonderzoeker Sverker Sikström ontwikkelde een AI-product waarmee patiënten vrijelijk hun geestelijke gezondheid kunnen beschrijven in teksten, die worden geïnterpreteerd door een AI-engine. De resultaten worden weergegeven in beslissingsondersteunend materiaal dat vervolgens kan worden gebruikt door de psycholoog of arts. Het product is uniek omdat het directe open vragen aan patiënten stelt en bijvoorbeeld niet afhankelijk is van grootschalige databases waar veel van het eerdere werk al is gedaan.

Volgens Sikström is aangetoond dat artificiële intelligentie (AI) nauwkeuriger is in het meten van emoties in taal dan beoordelingsschalen. De afgelopen jaren is er grote vooruitgang geboekt met natuurlijke taalverwerking, zodat depressie en angst nu met een hoge validiteit kunnen worden beoordeeld op basis van open vragen die vervolgens worden geanalyseerd met AI-methoden.
Sikström: ”Vroeger waren we beperkt tot beoordelingsschalen waarbij patiënten zelf hun gevoelens in cijfers moesten omzetten. Tegenwoordig is dit niet nodig omdat deze beoordeling door AI kan worden gedaan (...) We hebben hier veel belangstelling voor gekregen van zorgverleners, aangezien we nu de technologie hebben om patiënten individueel en toch op een efficiënte manier te ondersteunen.”

Lees hier andere artikelen over artificiële intelligentie (https://www.ggztotaal.nl/tp-29166-2/artificiele%20intelligentie)

-----------------------------------------------------------------------------------------

Vind je dit interessant? Misschien is een abonnement op de gratis nieuwsbrief dan iets voor jou! GGZ Totaal verschijnt tweemaal per maand en behandelt onderwerpen over alles wat met de ggz te maken heeft, onafhankelijk en niet vooringenomen.

Abonneren kan direct via het inschrijfformulier (http://www.ggztotaal.nl/pg-29166-7-89775/pagina/abonneren.html), opgeven van je mailadres is voldoende. Of kijk eerst naar de artikelen in de vorige magazines (http://www.ggztotaal.nl/pg-29166-7-89779/pagina/e-magazine.html).

 

vragenlijst2 vragenlijst2