”Voor de GGZ instellingen geldt dat 73% van de instellingen die een contract aangeboden hebben gekregen van de zorgverzekeraar, het contract hebben getekend. Dit is een gemiddelde van alle zorgverzekeraars. Er hebben 9 van de in totaal 10 zorgverzekeraars gereageerd op de uitvraag van de NZa. Het percentage getekende contracten varieert tussen zorgverzekeraars van 51% tot 91%. Er is één zorgverzekeraar die verwacht geen contracten voor 2023 meer te sluiten met GGZ instellingen. Zorgverzekeraars verwachten dat nog gemiddeld 20% van de zorgaanbieders die een contract hebben aangeboden gekregen en nog niet hebben getekend, op korte termijn alsnog zullen tekenen.”
Dat schrijft Minister Helder in antwoord op Kamervragen van Mohammed Mohandis (PvdA) over het feit dat veel ggz patiënten mogelijk geen vergoeding van hun zorg krijgen.
Wel stelt de Minister dat als de behandeling vóór 1 januari is gestart bij een gecontracteerde aanbieder, de verzekeraar verplicht is die behandeling te blijven vergoeden als het contract met de betreffende instelling of aanbieder niet verlengt wordt.
Voor behandelingen die ná 1 januari gestart zijn bij een aanbieder die nog geen duidelijkheid heeft over de contractering, is de Minister vager: ”Voor de groep die zorg ontvangt vanaf 1 januari en later geldt dat de
zorgaanbieder volgens de regeling transparantie zorgaanbieders van de NZa verplicht is om de consument te informeren over datgene wat van belang is om een weloverwogen keuze te maken om zorg te vergelijken en ontvangen. Hieronder valt ook informatie over het al dan niet hebben van een contract met de verzekeraar van de verzekerde.”
In feite zegt de Minister daarmee dat de cliënt op de hoogte moet zijn dat hij een risico loopt dat de behandeling niet vergoed wordt.
”Daarnaast moet de zorgverzekeraar”, aldus de Minister, ”zoals in de regeling informatieverstrekking ziektekosten verzekeraars aan consumenten van de NZa staat vermeldt, heldere informatie verschaffen richting de verzekerde of de keuze voor een niet-gecontracteerde zorgaanbieder leidt tot een vergoedingsbeperking. Evenals wat de hoogte is van het percentage van de vergoeding bij een niet-gecontracteerde zorgaanbieder. Mocht er geen sprake zijn van een contract, dan moet de zorgverzekeraar hier richting de verzekerde transparant over zijn en ondubbelzinnig duidelijk maken wat de gevolgen kunnen zijn voor de verzekerde.”
Contracteerproces volgend jaar vóór 12 november afgerond
De Minister erkent dat het contracteerproces dit jaar moeizaam verloopt en dat verbeteringen wenselijk zijn. Ze schrijft dat daarom in het Integraal Zorgakoord (IZA) een aantal afspraken zijn gemaakt over de verbetering van het contracteerproces: ”Afgesproken is dat zorgverzekeraars en zorgaanbieders zich gezamenlijk inzetten om het inkoopproces jaarlijks vóór 12 november af te ronden (en om meer inzicht
te geven in de kwaliteit van de geleverde zorg). Zorgverzekeraars maken jaarlijks voor 12 november transparant met wie zij een contract hebben afgesloten. Partijen zijn op dit moment met elkaar aan de slag met de uitwerking van deze verbeterafspraken.”
Bron en voor de volledige Kamerbrief: Rijksoverheid (https://www.rijksoverheid.nl/documenten/kamerstukken/2023/03/06/antwoorden-op-kamervragen-over-het-feit-dat-veel-ggz-patienten-mogelijk-geen-vergoeding-van-hun-zorg-krijgen)
-----------------------------------------------------------------------------------------
Vind je dit interessant? Misschien is een abonnement op de gratis nieuwsbrief dan iets voor jou! GGZ Totaal verschijnt tweemaal per maand en behandelt onderwerpen over alles wat met de ggz te maken heeft, onafhankelijk en niet vooringenomen.
Abonneren kan direct via het inschrijfformulier (http://www.ggztotaal.nl/pg-29166-7-89775/pagina/abonneren.html), opgeven van je mailadres is voldoende. Of kijk eerst naar de artikelen in de vorige magazines (http://www.ggztotaal.nl/pg-29166-7-89779/pagina/e-magazine.html).