Lang niet iedereen op de wachtlijst voor de ggz hoort daar ook thuis

”We zien dat er te automatisch naar specialistische ggz wordt verwezen, terwijl veel vragen ook anders beantwoord kunnen worden”. Dat constateert Joep Beckers, unitmanager bij de Nederlandse Zorgautoriteit (NZa) in het AD (https://www.ad.nl/binnenland/wachtlijst-ggz-kan-korter-door-andere-aanpak-problemen-client-niet-alleen-psychisch~a1f07f8c/). Om hoeveel mensen het gaat is niet bekend, maar Beckers noemt als voorbeeld mensen met een depressie en schulden, waarbij volgens Beckers te vaak wel de depressie maar niet de schulden wordt aangepakt. ”Zo blijft iemand terugkomen naar de ggz.”

Beckers krijgt bijval van andere deskundigen. Ook de Nederlandse ggz ziet dat het nogal eens schuurt. ”Deze mensen hebben echt problemen, maar het kan zijn dat ze met andere hulp beter en sneller zijn geholpen”, zegt een woordvoerder. En praktijkondersteuners ggz uit de regio Amsterdam constateren dat slechts dertig procent van de patiënten écht psychische hulp nodig heeft.”
Ook bij ggz NHN blijkt dat een derde van de mensen tóch geen specialistische psychische hulp nodig heeft als ze gelijk bij de intake kijken naar alle problemen van de cliënten. Zij redden het onder meer met lichtere psychische hulp van één behandelaar in plaats van een heel team.

Geheel in lijn met het recent afgesloten Integraal Zorgakkoord (https://www.ggztotaal.nl/nw-29166-7-4098580/nieuws/wat_betekent_een_integraal_zorgakkoord_voor_de_ggz.html?page=1) zijn in Brabant vijf mentale gezondheidscentra geopend, vier volgen binnenkort. GGz Breburg zet daar specialisten neer die cliënten direct na een verwijzing van de huisarts zien. Er wordt niet alleen gekeken naar de zorgvraag om vervolgens een behandelingsplan te maken, maar naar hoe deze mensen het best op de rit geholpen worden. Bestuursvoorzitter Juliëtte van Eerd: ”Psychische problemen kunnen ook andere oorzaken hebben en zijn soms anders op te lossen. Vijftien procent had zelfs voorlopig helemaal geen hulp nodig. Dat vonden wij verrassend.”
Op de plekken waar de centra zijn geopend, staan 20 procent minder mensen in de wacht.

Lees hier het hele artikel in het AD (https://www.ad.nl/binnenland/wachtlijst-ggz-kan-korter-door-andere-aanpak-problemen-client-niet-alleen-psychisch~a1f07f8c/) (alleen voor abonnees van het AD)

Lees hier eerdere artikelen over de wachtlijsten (https://www.ggztotaal.nl/tp-29166-2/wachtlijsten)

-----------------------------------------------------------------------------------------

Vind je dit interessant? Misschien is een abonnement op de gratis nieuwsbrief dan iets voor jou! GGZ Totaal verschijnt tweemaal per maand en behandelt onderwerpen over alles wat met de ggz te maken heeft, onafhankelijk en niet vooringenomen.

Abonneren kan direct via het inschrijfformulier (http://www.ggztotaal.nl/pg-29166-7-89775/pagina/abonneren.html), opgeven van je mailadres is voldoende. Of kijk eerst naar de artikelen in de vorige magazines (http://www.ggztotaal.nl/pg-29166-7-89779/pagina/e-magazine.html).

wachtrij3 wachtrij3