Minister: meldingen verwarde personen zegt weinig over aard of omvang

”In het jaar 2020 registreerde de politie 102.253 incidenten van personen met verward gedrag, in 2021 was dat opgelopen tot 130.184 meldingen. Er is geen eenduidige verklaring voor de stijging.” Dat schrijft Minister Yeşilgöz-Zegerius van Justitie en Veiligheid in antwoord op Kamervragen van de VVD, die wilde weten of het klopt dat het merendeel van die gemaakte meldingen niet bestemd zijn voor de politie, maar eigenlijk voor zorghulpverleners.”
De Minister: ”Een E33 melding is een melding van overlast door een verward of overspannen persoon en wordt door de politie met de code E33 geregistreerd in het registratiesysteem Basisvoorziening Handhaving. De E33-meldingen gaan over een breed scala aan voorvallen. Het aantal meldingen geeft geen beeld van de aard of omvang van de problemen van mensen met verward gedrag.
De stijging van het aantal geregistreerde incidenten wil niet per definitie zeggen dat de groep mensen met verward gedrag groeit. Bij één incident kunnen meerdere personen betrokken zijn, en één persoon kan ook zorgen voor meerdere incidenten.”

De Minister wijst er op dat uit navraag bij lopende pilots er nog steeds een E33 melding wordt gedaan wanneer er via triage inzet plaatsvindt vanuit de GGZ bij een incident. Desondanks zegt ze de zorgen over het aantal registraties te delen, maar het is op basis van de registratie van E33-meldingen niet mogelijk om in algemene zin aan te geven in welk aandeel van deze gevallen eigenlijk zorg of ondersteuning nodig was.

Volgens de Minister lopen er diverse projecten ter verbetering van de samenwerking tussen politie en de ggz: ”Eerder is in pilots met wisselend succes gewerkt met (toegang tot) een ‘ggz-triagist’ in de regionale meldkamers. (...) Zo worden inmiddels in 68 gemeenten wijk-GGD’ers ingezet. Naar aanleiding van de motie ‘street-triage’ zijn in januari 2022 in Amsterdam, Den Haag, Eindhoven en Groningen initiatieven gestart gericht op het verbeteren van de samenwerking tussen politie en zorg op straat. In de zomer van 2022 wordt een onderzoeks-, en begeleidingsproject gestart om de eerste inzichten te delen en regio-overstijgende lessen te trekken. Ook is er een landelijke uniforme werkwijze ontwikkeld waarmee de politie zorgwekkende signalen kan delen met gemeenten.”

De Minister zegt in de brief toe dat ze de Kamer vóór de zomer zal informeren over een verdere uitwerking van het coalitieakkoord met betrekking tot deze problematiek.

Lees hier de hele Kamerbrief (https://www.rijksoverheid.nl/binaries/rijksoverheid/documenten/kamerstukken/2022/03/28/antwoorden-kamervragen-over-het-bericht-weer-meer-incidenten-met-verwarde-personen/antwoorden-kamervragen-over-het-bericht-weer-meer-incidenten-met-verwarde-personen.pdf#page=2&zoom=auto,-178,769).

-----------------------------------------------------------------------------------------

Vind je dit interessant? Misschien is een abonnement op de gratis nieuwsbrief dan iets voor jou! GGZ Totaal verschijnt tweemaal per maand en behandelt onderwerpen over alles wat met de ggz te maken heeft, onafhankelijk en niet vooringenomen.

Abonneren kan direct via het inschrijfformulier (http://www.ggztotaal.nl/pg-29166-7-89775/pagina/abonneren.html), opgeven van je mailadres is voldoende. Of kijk eerst naar de artikelen in de vorige magazines (http://www.ggztotaal.nl/pg-29166-7-89779/pagina/e-magazine.html).

politie GGZ politie GGZ