Effect gewelddadige games op sociale vaardigheden adolescenten

De vraag of het spelen van gewelddadige videogames gevaarlijk is voor tieners blijft wetenschappers bezighouden. Het meest recente onderzoek van promovendus Ewa Miedzobrodzka van VU Amsterdam onder jongens tussen de 12 en 17 jaar laat zien dat het spelen van gewelddadige games geen negatieve effecten heeft op twee belangrijke sociale vaardigheden: emotieherkenning en zelfregulatie.

In twee studies voerden jongens tussen de 12 en 17 jaar, met verschillende ervaringen met het spelen van (gewelddadige) videogames, een serie computertests uit. De studies onderzochten de mate waarin tieners negatieve gezichtsuitdrukkingen herkenden en hun reacties op dergelijke emotionele uitingen remden.

Het experiment met 161 jongens vond geen kortetermijneffecten van gewelddadige games op de herkenning van emoties en de beheersing van het gedrag bij emotionele gezichten. Bovendien bleek uit de correlationele studie met 241 jongens dat de dagelijkse blootstelling aan gewelddadige videogames geen verband hield met de herkenning van negatieve emotionele gezichtsuitdrukkingen. Blootstelling aan antisociale inhoud in alle soorten media (bv. een gewelddadige film, niet alleen een gewelddadige game) was echter wel gerelateerd aan problemen bij de herkenning van negatieve emoties. Bovendien waren zowel regelmatige blootstelling aan gewelddadige games als antisociale media-inhoud gerelateerd aan een betere controle van reacties op emotionele gezichten.

Miedzobrodzka: ”Onze studies tonen aan dat blootstelling aan gewelddadige videogames misschien niet zulke negatieve effecten heeft op adolescenten als eerder werd gedacht.” Ze benadrukt dat longitudinale studies nodig zijn om te kunnen zeggen hoe het langdurig spelen van gewelddadige videospellen de ontwikkeling van tieners in de loop van de tijd zou kunnen beïnvloeden. 

Dus geen reden om je zorgen te maken als je zoon de hele dag op zijn kamer zit en schiet- of vechtspelletjes speelt? ”Ik zou nog steeds heel voorzichtig zijn met het laten spelen van gewelddadige videospellen door tieners; ze hebben niet voor niets leeftijdslabels van 18+,” zegt Miedzobrodzka. Ze voegt eraan toe: ”Bovendien brengen ze al te veel tijd voor schermen door vanwege de pandemie, dus wat buitenactiviteiten zouden waarschijnlijk beter zijn voor hun algemene welzijn.”

Bron: VU (https://vu.nl/nl/nieuws/2022/effect-gewelddadige-games-op-sociale-vaardigheden-adolescenten)

-----------------------------------------------------------------------------------------

Vind je dit interessant? Misschien is een abonnement op de gratis nieuwsbrief dan iets voor jou! GGZ Totaal verschijnt tweemaal per maand en behandelt onderwerpen over alles wat met de ggz te maken heeft, onafhankelijk en niet vooringenomen.

Abonneren kan direct via het inschrijffomulier (http://www.ggztotaal.nl/pg-29166-7-89775/pagina/abonneren.html), Opgeven van je mailadres is voldoende. Of kijk eerst naar de artikelen in de vorige magazines (http://www.ggztotaal.nl/pg-29166-7-89779/pagina/e-magazine.html).

gamen gamen