Ministerie wil met Taboeiend meer aandacht voor psychische klachten in de klas

Bijna één op de twee Nederlanders krijgt in zijn of haar leven te maken met psychische problemen. Bijvoorbeeld een depressie, een fobie, een trauma, een eetprobleem. In het voortgezet onderwijs heeft zelfs 1 op de 5 jongeren angst- en stemmingsproblemen. Toch praten veel mensen niet over deze psychische problemen. Mensen schamen zich ervoor of zijn bang dat ze niet begrepen worden. Om het bespreekbaar te maken heeft staatssecretaris Paul Blokhuis namens het ministerie van VWS het project Taboeiend van stichting Durf Te Vragen mede mogelijk gemaakt.
Paul Blokhuis: “Praten is het begin van de oplossing. Want als je met anderen praat ontdek je dat je niet de enige bent met problemen en is het makkelijker professionele hulp te zoeken, als dat nodig is.”

Taboeiend

De interactieve experience is voor eerste en tweede klassen van het Voortgezet Onderwijs. Door middel van diverse games en video’s leren ze meer over psychische problemen waardoor zij eerder klachten herkennen en hulp kunnen zoeken bij psychische problemen. De experience is ontwikkeld in samenwerking met de instelling Vincent van Gogh voor Geestelijke Gezondheid en met vele experts en jongeren zelf.

Ambassadeurs

YouTubers Dylan Haegens en Marit Brugman zijn oprichter en ambassadeur van de Stichting Durf Te Vragen en weten zelf hoe belangrijk het is om over hun psychische klachten te praten. Dylan heeft een angststoornis gehad en Marit een eetstoornis. Zij maken zich zorgen over de mentale gezondheid van de jeugd. “Wij hopen dat Taboeiend een zaadje kan planten zodat jongeren gaan praten over hun mentale gezondheid. En dat het net zo normaal wordt om naar de huisarts te gaan met een psychische klacht als met een gebroken been”.
De experience maakt onderdeel uit van de ‘Hey het is oké’ van het ministerie van VWS dat het taboe rondom psychische klachten wil doorbreken.

Waarom TABOEIEND?

Volgens het HBSC- onderzoek (2017) heeft bijna een op de vijf jongeren in het voortgezet onderwijs emotionele problemen. Dat blijkt uit het laatste rapport van het vierjaarlijkse HBSC-onderzoek onder jongeren van 12 tot en met 16 jaar. Dit gegeven inspireerde Stichting Durf Te Vragen i.s.m. het Ministerie van VWS om een project op te zetten om deze jongeren te ondersteunen en toename van psychische problemen te voorkomen. Als jongeren met beginnende psychische problemen hier niet over durven te praten met iemand over hoe het met ze gaat en daardoor geen passende zorg krijgen, dan lopen zij een aanzienlijk risico om op volwassen leeftijd geconfronteerd te worden met psychische problematiek. Vroegtijdige onderkenning en ondersteuning is daarom hard nodig. Op dit vlak wil Stichting Durf Te Vragen met TABOEIEND het verschil maken.

Aanpak in het kort

TABOEIEND is een virtuele, aansprekende experience van ongeveer 45 minuten voor 15-30 leerlingen. De klasgenoten en docent of mentor maken kennis met Foob. Tijdens de experience leren jongeren emoties beter te herkennen en krijgen zij meer uitleg over wat het nut van emoties is. Hiernaast krijgen jongeren meer informatie over psychische problemen en wanneer en bij wie er hulp gezocht kan worden. De experience wordt vormgegeven middels diverse quizzen, spellen, animaties en informatieve filmpjes van ervaringsdeskundigen (o.a. van Youtubers Dylan Haegens, Marit Brugman en Qucee).

Begeleiding en uitvoering TABOEIEND experience

De experience wordt begeleid door een facilitator met GGZ expertise jeugd en specifieke ervaring in het werken met groepen jongeren. De facilitator is de contactpersoon voor uw school, doet de voorbespreking met de zorg-coördinator, de inhoudelijke voorbereiding van de experience en zorgt voor de opbouw van de experience in het lokaal. De facilitator bereidt vooraf met de docent van de klas(sen) het programma voor. Uw school hoeft alleen te zorgen voor een ruim klaslokaal en commitment van de mentor of docent. Met de experience willen we de hoogste kwaliteit bieden. Hierbij hoort dat we de leerlingen vragen naar de beleving, de tevredenheid van de experience in een effectmeting. Deze meting wordt geheel anoniem, voor en na het bezoek aan de experience afgenomen mbv de mentor/docent. Omdat TABOEIEND wordt aangeboden aan jongeren, jonger dan 16 jaar is het nodig dat de ouders toestemming geven voor deelname aan de effectmeting. Het
is mogelijk om aan te geven als een ouder/verzorger hier geen toestemming voor geeft. Informatie aan ouders/verzorgers verstrekken over komst en uitvoering van de experience is een vereiste.

Bron: Rijksoverheid (https://www.rijksoverheid.nl/actueel/nieuws/2021/06/17/ministerie-van-vws-wil-met-taboeiend-meer-aandacht-voor-psychische-klachten-van-jongeren-in-de-klas)/ Durf te vragen (https://www.stichtingdtv.nl/taboeiend/)

-----------------------------------------------------------------------------------------

Vind je dit interessant? Misschien is een abonnement op de gratis nieuwsbrief dan iets voor jou! GGZ Totaal verschijnt tweemaal per maand en behandelt onderwerpen over alles wat met de ggz te maken heeft, onafhankelijk en niet vooringenomen.

Abonneren kan direct via het inschrijfformulier (http://www.ggztotaal.nl/pg-29166-7-89775/pagina/abonneren.html), Opgeven van je mailadres is voldoende.
Of kijk eerst naar de artikelen in de vorige magazines (http://www.ggztotaal.nl/pg-29166-7-89779/pagina/e-magazine.html).

jongeren, depressief jongeren, depressief