Keurmerk TOPGGZ voor de 50-ste keer toegekend

De Stichting Topklinische GGz heeft deze week het TOPGGz-keurmerk toegekend aan het Eetstoornis Experts Netwerk (ÉÉN). Hiermee is voor de eerste keer een netwerk gecertificeerd waarin twee instellingen participeren. ÉÉN is een samenwerking tussen de zorgprogramma’s eetstoornissen van Emergis en de Parnassia Groep (Youz en PsyQ). Het is het de 50ste keer dat het keurmerk wordt toegekend.

TOPGGz-keurmerk: kwaliteit, maar ook geld

TOPGGz kent het keurmerk toe aan afdelingen die kunnen aantonen dat zij zeer gespecialiseerde patiëntenzorg combineren met het ontwikkelen van nieuwe behandelmethoden, wetenschappelijk onderzoek en structurele kennisoverdracht. Deze expertisecentra bieden volgens de stichting een nieuw perspectief op herstel voor patiënten met ernstige, complexe en/of zeldzame aandoeningen, die onvoldoende resultaat hebben van een behandeling in de specialistische (tweedelijns) geestelijke gezondheidszorg. Aan toekenning van het keurmerk gaat een zeer uitgebreide procedure vooraf, waarin de afdeling door een onafhankelijke, landelijke visitatiecommissie wordt getoetst op strenge criteria.

Het verkrijgen van het keurmerk is overigens niet voor iedereen weggelegd, naast de benodigde kwaliteit moet er ook financiële draagkracht zijn: afhankelijk van het soort afdeling lopen de kosten van visitatie, samen met de contributie en de entreekosten op tot enkele tienduizenden euro’s.

 

ÉÉN

Bundeling van kennis Youz, PsyQ en Emergis werken samen in een supraregionale netwerkaanpak om zo hoogspecialistische patiëntenzorg aan jongeren en volwassenen met eetstoornissen te kunnen bieden.

De netwerkaanpak is een bundeling van kennis en behandelkracht in één zorgprogramma eetstoornissen. ÉÉN bestaat uit een team van deskundigen op het gebied van eetstoornissenzorg. Zij zijn er voor klinische, groeps- en individuele behandelingen van kinderen, jongeren en volwassenen met de meest complexe eetproblematiek. De gezamenlijk aanpak is terug te vinden in de website van het Eetstoornis Experts Netwerk.

Doorbraken voor patiënten met (hoog)complexe zorgbehoefte

Patiënten met complexe psychische stoornissen die vastlopen in hun behandeling in de reguliere ggz, kunnen door hun eigen behandelaar worden verwezen naar TOPGGzafdelingen. In veel gevallen kunnen behandelteams in de topklinische zorg samen met de patiënt een nieuw perspectief op herstel creëren, door innovatieve behandelingen in te zetten en de meest recente wetenschappelijke inzichten toe te passen. En buiten de gebaande paden te treden als dat nodig is voor de patiënt.

Geografische spreiding

De toename van het aantal TOPGGz-afdelingen tot maar liefst 50, bewijst volgens de stichting TOPGGZ het stijgende draagvlak in het veld. De kwaliteit, innovatie en doelmatigheid van de ggz wordt op deze manier steeds verder verbeterd. Met meer topklinische afdelingen worden bovendien steeds meer lacunes in de geestelijke gezondheidszorg opgevuld en wordt een steeds betere geografische spreiding gerealiseerd. Toch is op dit moment slechts een kleine 3% van alle patiënten die in behandeling is in de ggz, in zorg bij een TOPGGz-afdeling. Terwijl geschat wordt dat minstens 5% een hoogspecialistische zorgbehoefte heeft.

Politieke belangstelling

In haar persbericht stelt de stchting TOPGGZ dat in politiek Den Haag een groeiende belangstelling voor topklinische ggz bestaat. In aanloop naar de Tweede Kamerverkiezingen, komt TOPGGz opvallend vaak en concreet voor in de verkiezingsprogramma’s van de verschillende politieke partijen. Dat de diverse partijen de toegevoegde waarde van topklinische ggz onderschrijven is begrijpelijk.
De geestelijke gezondheidszorg kent grote uitdagingen op het gebied van wachtlijsten en patiënten met complexe geestelijke problematiek, die niet of niet snel genoeg geholpen kunnen worden. Om te voorkomen dat deze mensen buiten de boot vallen, moet er meer gebruik gemaakt worden van de kennis en expertise van de TOPGGz-afdelingen.

Bron: Persbericht / Website TOPGGZ (https://www.topggz.nl/sites/default/files/files/attachment/Contributie-%20en%20visitatiekostenregeling%20TOPGGz%202021_def.pdf)

-----------------------------------------------------------------------------------------

Vind je dit interessant? Misschien is een abonnement op de gratis nieuwsbrief dan iets voor jou! GGZ Totaal verschijnt tweemaal per maand en behandelt onderwerpen over alles wat met de ggz te maken heeft, onafhankelijk en niet vooringenomen.

Abonneren kan direct via het inschrijffomulier (http://www.ggztotaal.nl/pg-29166-7-89775/pagina/abonneren.html), Opgeven van je mailadres is voldoende.
Of kijk eerst naar de artikelen in de vorige magazines (http://www.ggztotaal.nl/pg-29166-7-89779/pagina/e-magazine.html).

 

Naamloos Naamloos

Reacties
Reactie: (John Huijg)
22-3-2021, 15:36
Kritische kanttekeningen bij de 'Top-GGZ's' vanuit het cliënten- (+ naasten) perspectief. De laatste 3 jaar heb ik me verdiept in dit fenomeen en mijn bevindingen zijn: (1) de intenties en pretenties zijn goed en mooi van Top-GGZ's, maar het functioneert niet (voldoende); (2) verwijzingen vanuit de zgn. reguliere/oude GGZ is uitzondering: hoe vaak heb ik niet verhalen gehoord van bipo-cliënten bij de Lotgenoten-telefoon van Plusminus ('leven met een bipolaire aandoening') van kwalitatief onvoldoende gg-zorg, maar nog nooit heb ik van iemand vernomen dat ze verwezen zijn naar een Top-ggz. (3) Zelf heb ik 2 jaar geleden een familielid (na 35 jaar alleen medicatie-'hulp' en tenslotte een euthanasie-wens) geprobeerd die verwezen te krijgen bij een Top-ggz: ze waren niet ingesteld op een dergelijke verwijzing van een vastgelopen 'behandeling'). (4) En ze werden ook niet genoemd toen 1 jaar geleden Charlotte Bouwman (suïcidaal en ruim 1047 dagen op een wachtlijst: zie google) haar actie begon in de hal bij VWS), en zij is niet de enige wachtende met een zgn. complexe hulpvraag). (4) Top-GGZ's hebben vooral een functie een 'vernieuwings-etiket te krijgen: wij noemen dat in de cliëntenbeweging window-dressing. (5) Top-GGZ's versterken dat de reguliere/oude ggz-instellingen niet de stap zetten naar De Nieuwe GGZ met een cliënt-gestuurde en herstel-ondersteunende aanpak! John Huijg (vrijwilliger bij Plusminus en Mind)