Ggz-professionals en hun deelname aan een lerend netwerk

‘Samen leren en verbeteren (https://zn.nl/actueel/nieuws/nieuwsbericht?newsitemid=3393454080)’. Dat is één van de uitgangspunten van het Landelijk Kwaliteitsstatuut GGZ, gepubliceerd in december 2020 door Zorginstituut Nederland. Interprofessionele leersessies, bespreken van spiegelinformatie en onderdeel zijn van lerende netwerken worden daarin als methoden genoemd. Het Kwaliteitsstatuut stelt dat iedere indicerend of coördinerend regiebehandelaar minimaal twee keer per jaar in een lerend netwerk reflecteert op het werk.

Akwa GGZ heeft een online panel met ruim 500 ggz-professionals. Doel van het panel is om de mening van ggz-professionals in te zetten voor het verbeteren van kwaliteit in de ggz.

Om inzicht te krijgen in lerende netwerken in de ggz heeft Akwa GGZ met een enquête de behoeften en knelpunten op het gebied van leren, verbeteren en netwerken in kaart gebracht. De vragenlijst over leren en verbeteren is door 172 panelleden ingevuld.

Belangrijkste bevindingen over leren en verbeteren

De helft van de respondenten neemt deel aan een netwerk, iets meer dan de helft van de respondenten is aangesloten bij een netwerk. Zowel netwerken die zich richten op intervisie als netwerken gericht op een thema of op organisatorische onderwerpen zijn vaak genoemd. Vrijwel alle respondenten vinden hun deelname aan een netwerk nuttig voor de kwaliteit van hun werk. Zij geven aan hier nieuwe informatie uit te krijgen, een bredere blik door te krijgen en dat het hen helpt om op het eigen werk te reflecteren.

Medisch beroep, generalistische basis ggz en vrijgevestigden vaker aangesloten bij netwerken

Iets meer dan de helft van de respondenten is aangesloten bij een netwerk en bijna allemaal vinden zij hun deelname aan een netwerk nuttig voor de kwaliteit van hun werk. Respondenten geven aan dankzij een netwerk reflectie op het eigen werk, nieuwe informatie en een bredere blik te krijgen.

Het wel of niet deelnemen aan een netwerk verschilt tussen beroepsgroepen en de organisatie waar de professional werkt:
• Zorgprofessionals met een medisch beroep zijn het vaakst van alle beroepsgroepen aangesloten bij een netwerk
• Professionals werkzaam in de generalistische basis ggz zijn vaker aangesloten dan professionals in de gespecialiseerde ggz
• Vrijgevestigden zijn vaker aangesloten bij een netwerk dan zorgprofessionals die in een instelling werken

Uitdagingen binnen netwerken

De meest genoemde redenen om niet deel te nemen aan een netwerk zijn: geen tijd, er niet mee bekend zijn of het ontbreken van een geschikt netwerk in de regio waarin de professional werkt. De helft van de zorgprofessionals die wél lid zijn van een netwerk, ervaart problemen om dit te organiseren. De meest genoemde knelpunten hebben te maken met tijdgebrek en het ontbreken van financiering voor de tijd die het netwerken kost. Omdat het deelnemen aan netwerken niet onder productietijd valt, geven zorgprofessionals aan dit vaak in eigen tijd te doen.

Helft van de respondenten ervaart problemen bij invullen netwerk

De helft van de zorgprofessionals die lid zijn van een netwerk, ervaart problemen om dit te organiseren. De meest genoemde knelpunten hebben te maken met tijdgebrek en het ontbreken van financiering voor de tijd die het netwerken kost. Omdat het deelnemen aan netwerken niet onder productietijd valt, geven zorgprofessionals aan dit vaak in eigen tijd te doen.

Behoeften professionals

Respondenten benoemen verschillende behoeften die ervoor kunnen zorgen dat netwerken hen nog beter ondersteunen. Eén daarvan is het beschikbaar stellen van tijd door hun zorginstelling, om deel te nemen aan een netwerk. Ook noemen respondenten dat het wenselijk is als netwerken meer organiseren. Zo worden themadagen, workshops, LinkedIn-groepen en gebruikersgroepen voor software voor zorgplannen genoemd. Binnen het netwerk hebben zorgprofessionals behoefte aan meer inzicht in de context van het werk, aandacht voor richtlijnen en de balans met casuïstiek. Ook geeft een aantal respondenten aan dat zij meer inspraak willen op de onderwerpen die besproken worden binnen het netwerk. Download hier het hele rapport (https://akwaggz.nl/wp-content/uploads/2021/02/AkwaGGZ_Rapport_Leren-en-Verbeteren.pdf).

Neem ook deel aan het Online Panel

Voor verdere verbetering van kwaliteit in de ggz zijn ervaringen en meningen van ggz-professionals van belang. Ben jij professional in de ggz en wil je ook meedoen aan het panel? Lees meer over het Online Panel of geef je op (https://akwaggz.nl/online-panel/). 

Bron: Persbericht Akwa GGZ

-----------------------------------------------------------------------------------------

Vind je dit interessant? Misschien is een abonnement op de gratis nieuwsbrief dan iets voor jou! GGZ Totaal verschijnt tweemaal per maand en behandelt onderwerpen over alles wat met de ggz te maken heeft, onafhankelijk en niet vooringenomen.

Abonneren kan direct via het inschrijffomulier (http://www.ggztotaal.nl/pg-29166-7-89775/pagina/abonneren.html), Opgeven van je mailadres is voldoende.
Of kijk eerst naar de artikelen in de vorige magazines (http://www.ggztotaal.nl/pg-29166-7-89779/pagina/e-magazine.html).

organisatie GGZ 12 organisatie GGZ 12