Staatssecretaris Blokhuis hoopvol over aanpak wachtlijsten in ggz

Meer zicht op wachtlijsten en samenwerking in zoeken naar alternatieven

 

”Door de jaren heen heb ik de samenwerking tussen partijen zien veranderen en intensiveren. Dit ging niet zonder slag of stoot, maar ik zie nu echt gemotiveerde partijen die een gevoel van urgentie delen. Het verheugt me dat er nu echt sprake is van een breed gesteunde aanpak.” Dat schrijft Staatssecretaris Blokhuis in een brief aan de Tweede Kamer, waarin hij de Kamer het actieplan ’Aanpak wachttijden in de ggz’ aanbiedt.

Het actieplan behelst een aantal belangrijke punten, waar de Staatssecretaris veel heil in ziet.

* Welke problemen

Meer zicht op het aantal wachtenden bij de geestelijke gezondheidszorg (ggz). Tot nu toe is er weinig inzicht in de problematiek van mensen die op de wachtlijst staan. Als dat duidelijker is, kunnen mensen met psychische klachten sneller worden doorverwezen naar instellingen waar wel plek is.

* Aantal wachtenden

Vanaf begin dit jaar moeten ggz-aanbieders niet meer alleen laten weten hoe lang de gemiddelde wachttijden per diagnose zijn, maar ook hoeveel mensen bij hen op de wachtlijst staan. Vanaf 2022 laten zij ook weten hoeveel mensen per locatie van een instelling op een behandeling wachten.

De Staatssecretaris verwacht dat met meer duidelijkheid en inzicht over wie, met welke problemen, op welke wachtlijst staat, er ook meer inzicht komt in waar de tekorten precies zijn. Zo kan gerichter worden gezocht naar oplossingen.

* Doorverwijzen bij te lange wachttijd: transfermechanismes

Om mensen op de wachtlijst zo snel mogelijk goed door te kunnen verwijzen, moeten voor eind maart zogenaamde transfermechanismes zijn opgezet in iedere regio waar de Treeknormen worden overschreden. Ggz-aanbieders met de langste wachtlijsten zijn verantwoordelijk om deze overleggen te starten. Verwijzers, aanbieders en zorgverzekeraars moeten in deze transfermechanismen samen zoeken naar de beste plek voor de patiënt.

Als een ggz-aanbieder te lange wachttijden houdt, kan de zorgverzekeraars een aanmeldpauze instellen.

Lees hier de Kamerbrief en het actieplan (https://www.rijksoverheid.nl/ministeries/ministerie-van-volksgezondheid-welzijn-en-sport/documenten/brieven/2021/01/28/aanbieding-actieplan-wachttijden-2021).

Lees ook:

* 25-01-2021 ’We willen niet dat mensen tussen wal en schip vallen. Dat kan echt nog beter (https://www.ggztotaal.nl/nw-29166-7-3846150/nieuws/we_willen_niet_dat_mensen_tussen_wal_en_schip_vallen_dat_kan_echt_nog_beter.html?page=1)’
Staatssecretaris Paul Blokhuis over de uitdagingen in de ggz

* 14-12-2020 ‘Als de sector normen geeft waar ze zich aan wil toetsen, kunnen wij een stapje terug’
(https://www.ggztotaal.nl/nw-29166-7-3832813/nieuws/als_de_sector_normen_geeft_waar_ze_zich_aan_wil_toetsen_kunnen_wij_een_stapje_terug.html?page=1) Zorgverzekeraars Nederland over de vraag ‘Wie is de baas van de ggz?’

-----------------------------------------------------------------------------------------

Vind je dit interessant? Misschien is een abonnement op de gratis nieuwsbrief dan iets voor jou! GGZ Totaal verschijnt tweemaal per maand en behandelt onderwerpen over alles wat met de ggz te maken heeft, onafhankelijk en niet vooringenomen.

Abonneren kan direct via het inschrijffomulier (http://www.ggztotaal.nl/pg-29166-7-89775/pagina/abonneren.html), Opgeven van je mailadres is voldoende.
Of kijk eerst naar de artikelen in de vorige magazines (http://www.ggztotaal.nl/pg-29166-7-89779/pagina/e-magazine.html).

wachtrij3 wachtrij3