Blue Monday: een onzin-formule met de potentie van een hype

Een ingewikkelde berekening, met als basis zaken als onbetaalde rekeningen, het laten varen van goede voornemens, het weer, de tijd sinds Kerstmis en nog zo wat, bepaalt dat Blue Monday de meest deprimerende dag van het jaar is. Doorgaans komt de berekening uit op de derde maandag van het jaar, een enkele keer is het de tweede. Vandaag is het weer zover: het is Blue Monday.

De formule werd rond 2005 ontworpen door de Britse Cliff Arnall, wetenschapper bij de Universiteit van Cardiff. Al snel bleek het wetenschappelijk bewijs voor de formule volledig te ontbreken en werd Arnall berispt door de Universiteit. Initiatiefnemer van de term en de bijbehorende formule bleek ook niet Arnall te zijn, maar Sky Travel Shop, een televisiezender met uitsluitend reisprogramma’s, documentaires en commercials voor reisbureaus. Blue Monday was een mooie gelegenheid om mensen over te halen een reis te boeken.
Het gerucht wil dat Arnall zich liet betalen om zijn naam aan de formule te verbinden, maar zeker is dat niet. Wat wel zeker is, is dat Blue Monday aan populariteit wint. Elk jaar neemt het aantal activiteiten om aandacht te vragen voor depressies toe, ook al noemen sommigen de dag ‘een belediging voor mensen die écht een depressie hebben’. Arnall zelf is tegenwoordig bepaald niet meer te spreken over het verschijnsel Blue Monday.

Een paar activiteiten:

* MIND organiseert de Blue Monday Run (https://bluemondayrun.doemeemetmind.nl/project/mind-blue-monday-run-2023/)

* Geheel in lijn met de oorspronkelijke doelstelling van Blue Monday (het verkopen van vliegreizen), adverteren sportscholen, reisbureau’s en andere organisaties met aanbiedingen.

* Vrijwel alle landelijke en regionale bladen besteden aandacht aan Blue Monday, zij het wat kritischer dan voorgaande jaren.

-----------------------------------------------------------------------------------------

Vind je dit interessant? Misschien is een abonnement op de gratis nieuwsbrief dan iets voor jou! GGZ Totaal verschijnt tweemaal per maand en behandelt onderwerpen over alles wat met de ggz te maken heeft, onafhankelijk en niet vooringenomen.

Abonneren kan direct via het inschrijffomulier (http://www.ggztotaal.nl/pg-29166-7-89775/pagina/abonneren.html), Opgeven van je mailadres is voldoende.
Of kijk eerst naar de artikelen in de vorige magazines (http://www.ggztotaal.nl/pg-29166-7-89779/pagina/e-magazine.html).

bm bm