Vervolg op 'transfertafel': Parnassia Groep garandeert intake binnen vijf weken

Begin van dit jaar startte zorgverzekeraar VGZ, samen met de meest betrokken GGZ-aanbieders BuurtzorgT, FortaGroep, HSK, Mentaal Beter en Parnassia Groep, de zogeheten ‘transfertafel’ (https://www.ggztotaal.nl/nw-29166-7-3757092/nieuws/transfertafel_in_rotterdam_moet_wachtlijsten_ggz_terugdringen.html?page=1). Doel was om de, op dat moment 900 verzekerden op de wachtlijst, snel passende hulpverlening aan te bieden.

Het project lijkt succesvol, meldt de Parnassia Groep. Zodra de Treeknorm van vier weken overschreden dreigt te worden, biedt ze de patiënt een alternatief, binnen of buiten Parnassia Groep. Samen met de andere ggz-aanbieders wordt, eventueel via zorgbemiddeling van zorgverzekeraars, ervoor gezorgd dat patiënten snel passende zorg in de regio krijgen.

De Parnassia Groep: ”Deze nieuwe werkwijze geldt voor patiënten met veel voorkomende psychische problematiek die zich nu aanmelden en die specialistische ggz behandeling nodig hebben. Het gaat onder andere over depressie, angst, ADHD en persoonlijkheidsproblematiek. Dit zijn de doelgroepen waar veelal de wachttijden te lang zijn. Al geruime tijd wordt er binnen i-psy en PsyQ, waar met name deze doelgroep behandeld wordt, stappen gezet om de wachttijd omlaag te brengen. Echter, kunnen we nog niet overal voldoen aan de Treeknorm om binnen 5 weken een intakegesprek te plannen met een patiënt. Dit is niet wenselijk voor de patiënt, maar ook niet voor ons.”
Als de behandeling gestart kan worden bij (een onderdeel van) de Parnassia Groep, zal de  behandeling aansluitend aan de intake beginnen. De woordvoerder van de Parnassia Groep kon geen uitspraak doen over de wachttijd na intake bij de andere partners van de transfertafel.

Alternatief voor passende zorg

Patiënten met veel voorkomende psychische problematiek die zich aanmelden bij een onderdeel van Parnassia Groep, krijgen een alternatief geboden wanneer de wachttijd langer dan 5 weken is tot intake. In eerste instantie wordt gekeken naar een alternatief binnen Parnassia Groep bij PsyQ Online en Indigo. Als wij binnen Parnassia Groep geen passend alternatief geboden kan worden, dan wordt de patiënt, met toestemming, verwezen naar de partners van de transfertafel in de desbetreffende regio. Of naar zorgbemiddeling van hun verzekeraar; zij kunnen bemiddelen naar een andere aanbieder met een kortere wachtlijst.

Behandelingen waarvoor geen alternatief in de regio is, worden door de Parnassia Groep altijd in behandeling genomen. Hierin wijzigt niks.

Lees ook:

* VGZ claimt ggz-wachtlijst in Rotterdam voor negentig procent te hebben opgelost (https://www.ggztotaal.nl/nw-29166-7-3797604/nieuws/vgz_claimt_ggz-wachtlijst_in_rotterdam_voor_negentig_procent_te_hebben_opgelost.html?page=1)

* Een wereld waarin het woord ‘samenwerking’ te lang niet in het vocabulaire voorkwam (https://www.ggztotaal.nl/nw-29166-7-3825540/nieuws/een_wereld_waarin_het_woord_samenwerking_te_lang_niet_in_het_vocabulaire_voorkwam.html?page=1) te lang niet in het vocabulaire voorkwam

* ‘Als de sector normen geeft waar ze zich aan wil toetsen, kunnen wij een stapje terug’ (https://www.ggztotaal.nl/nw-29166-7-3832813/nieuws/als_de_sector_normen_geeft_waar_ze_zich_aan_wil_toetsen_kunnen_wij_een_stapje_terug.html?page=1) ze zich aan wil toetsen, kunnen wij een stapje terug’


-----------------------------------------------------------------------------------------

Vind je dit interessant? Misschien is een abonnement op de gratis nieuwsbrief dan iets voor jou! GGZ Totaal verschijnt tweemaal per maand en behandelt onderwerpen over alles wat met de ggz te maken heeft, onafhankelijk en niet vooringenomen.

Abonneren kan direct via het inschrijffomulier (http://www.ggztotaal.nl/pg-29166-7-89775/pagina/abonneren.html), Opgeven van je mailadres is voldoende.
Of kijk eerst naar de artikelen in de vorige magazines (http://www.ggztotaal.nl/pg-29166-7-89779/pagina/e-magazine.html).

wachtlijst 4 wachtlijst 4