Parnassia wil kwart behandelcontacten online aanbieden, patiëntenorganisaties zijn niet enthousiast

De Parnassia Groep wil eind 2021 minstens 25 procent van haar contactmomenten in Haaglanden en Rotterdam online aanbieden via beeldbellen, chatten en appen. Mensen kunnen daardoor volgens de ggz-instelling sneller in therapie en hun behandeling zal korter duren. Dat schrijft het Algemeen Dagblad (https://www.ad.nl/den-haag/parnassia-wil-kwart-behandelcontacten-online-aanbieden-maar-clienten-missen-warmte-van-echt-contact~ae5863a2/).
Belangenvereniging MIND en Ypsilon, vereniging van familie van mensen met psychosegevoeligheid volgen de trend met argusogen. Ze vinden dat meer onderzoek nodig is naar de effecten. ”Mensen missen de warmte van echt contact’’, aldus MIND. 

Cliënten van Parnassia Groep die gebukt gaan onder depressies, angsten of post-traumatische stress (ptts)  kunnen ondertussen al kiezen tussen een face-to-face-behandeling of een 100 procent onlinetherapie. Daarbij praten ze uitsluitend via een beeldscherm met hun behandelaar en kunnen ze hem of haar bereiken door een appje te sturen of te chatten via Nice Day app. Daarnaast kunnen ze in die app gevoelens opschrijven, een dagboek bijhouden en oefeningen maken. 

De ggz-instelling ziet dat de methode aanslaat. Mensen waarderen dat ze geen reistijd kwijt zijn en er zijn behalve het beeldbellen, veel extra contactmomenten. Via app, chat en email. 

”We horen terug:  ‘Voor mij is dit perfect’.’’ Wie bij claustrofobie bovendien de opdracht krijgt de trein of lift te nemen, heeft als escape de eigen gsm bij de hand. De behandelaar kan aanmoedigen per chat.  ”Is de opdracht gelukt dan krijg je een smiley of een duimpje.’’

Huisarts

Online-contacten gaan in de zorg een hoge vlucht nemen, voorspelt Parnassia Groep. ”Bij de huisarts en de ziekenhuizen zien we dat het al geadopteerd is. In de ggz nog niet. Maar dit is wel de toekomst.”

Bij Ypsilon denken ze dat online therapie positief kan zijn, maar risico’s zijn er wel. Weliswaar zullen wachtlijsten slinken, maar mogelijk gaat dit ten koste van de kwaliteit van de behandeling of coaching. ,,Je moet mensen zien. Je moet ze voelen. Fysiek contact heeft een waarde’’, aldus Ypsilon. Die twijfelt ook of Parnassia wel écht goed weet waar ze aan begint. ”Is er fatsoenlijk wetenschappelijk onderzoek gedaan? Je moet goed weten wie dit wil en bij wie dit past.’’

Experimenteren 

MIND zag tijdens de corona-lockdown in maart het beeldbellen opeens een hoge vlucht nemen. De trend lijkt blijvend, en óók zij waarschuwt de ggz-instelling er niet op los te experimenteren. ”Er is te weinig onderzoek gedaan’’, vindt Mariëlle van den Berg. Maar volgens Parnassia slaat MIND de plank mis. ”Hier zit wél onderzoek aan vast. En daaruit blijkt dat de online behandelingen net zo effectief zijn als de therapie op onze vestigingen.’’ 

MIND heeft ondertussen zelf  bij haar achterban onderzocht hoe het beeldbellen tijdens de corona-lockdown is bevallen. 25 procent van degenen die reageerden vond de onlinetherapie geweldig. ”Driekwart van de ondervraagden had er moeite mee. Ze missen de warmte van echt contact.’’

Confrontatie

Mensen met anorexia of een laag zelfbeeld  gaven als nadeel aan dat zij de confrontatie met zichzelf op beeldscherm confronterend en naar vinden. 

Ypsilon waarschuwt dat behandelaars door de therapie per scherm kleine signalen in lichaamstaal missen. MIND wil ook zekerheid dat de privacy is geborgd en dat het online platform op internet niet gevoelig is voor hacken. 

Parnassia geeft aan dat  ze zorgvuldig selecteert wie geschikt is voor een online therapie. ,,Dat gaat altijd in overleg met de cliënt.’’ De online coaching en behandeling zijn volgens de GGZ-instelling niet bedoeld voor mensen met psychoses of ernstige persoonlijkheidsstoornissen. 

Bron: Ingrid De Groot / Algemeen Dagblad (https://www.ad.nl/den-haag/parnassia-wil-kwart-behandelcontacten-online-aanbieden-maar-clienten-missen-warmte-van-echt-contact~ae5863a2/)

 

-----------------------------------------------------------------------------------------

Vind je dit interessant? Misschien is een abonnement op de gratis nieuwsbrief dan iets voor jou! GGZ Totaal verschijnt tweemaal per maand en behandelt onderwerpen over alles wat met de ggz te maken heeft, onafhankelijk en niet vooringenomen.

Abonneren kan direct via het inschrijffomulier (http://www.ggztotaal.nl/pg-29166-7-89775/pagina/abonneren.html), Opgeven van je mailadres is voldoende.
Of kijk eerst naar de artikelen in de vorige magazines (http://www.ggztotaal.nl/pg-29166-7-89779/pagina/e-magazine.html).

ehealth, ouderen ehealth, ouderen