Tuchtklachtfunctionarissen ontvingen vorig jaar ruim 900 klachten, bijna een kwart over de ggz

In de periode tussen 1 april 2019 en 31 december zijn bij de tuchtklachtfunctionarissen 922 klachten binnengekomen, waarvan 176 tot het indienen van een daadwerkelijke tuchtklacht hebben geleid. Van de 922 klachten hadden er 207 betrekking op de ggz. De overige klachten gaan over huisartsen (222);  tandartsen (48) keuringsartsen, bedrijfsartsen, verzekeringsartsen en medisch adviseurs (56).
Dat blijkt uit het jaarverslag van de tuchtklachtfunctionarissen.

De tuchtklachtfunctionaris is een betrekkelijk nieuw fenomeen. Bij de tweede evaluatie van de wet BIG bleek dat te veel lichte en te weinig zware zaken bij de tuchtcolleges terecht kwamen. Een van de mogelijke oorzaken daarvan was de voor patiënten en hun naasten/nabestaanden moeilijke toegankelijkheid van het tuchtrecht. Het ontbreken van medisch inhoudelijke kennis bleek het formuleren van een klacht in de weg te staan. Klachten worden dan onjuist of onvolledig geformuleerd. Daarnaast was het veel patiënten niet duidelijk tegen wie zij een klacht konden indienen.
De minister stelde daarom begin 2019 voor tuchtklachtfunctionarissen te benoemen om zo een betere kwaliteit van de klachten te bewerkstelligen en onnodige belasting van de tuchtcolleges te voorkomen. Zij ondersteunen patiënten/naasten of nabestaanden bij het opstellen en/of wijzigen van hun tuchtklacht. Deze wetswijziging van de wet BIG is per 1 april 2019 in werking getreden.

Klachten over de ggz

Over psychiaters, psychologen, psychotherapeuten en de zorg in GGZ-instellingen worden klachten geuit die uiteenlopen van:
* het oneens zijn met de gestelde diagnose;
* het oneens zijn met de voorgeschreven medicijnen en/of behandeling;
* onjuiste of onware informatie in het medische dossier en schending van het beroepsgeheim.

De klachten beperken zich vaak niet tot één verwijt. Inhoudelijke klachten worden vaak in één adem genoemd met bejegeningsklachten. Ook hebben klagers soms het gevoel niet gehoord te worden of hebben ze de overtuiging dat de zorgverlener niet het beste met hen voorheeft.

Een deel van de klachten gaat over het gevoelde onrecht over de (gedwongen) situatie waarin een klager zich bevindt. Bij deze groep klagers heerst veel wantrouwen jegens de zorgverleners en de instellingen die de zorg bieden. De mogelijkheden die deze klagers hebben om hun klacht(en) voor het voetlicht te brengen zijn bij hen in veel gevallen niet bekend, moeilijk vindbaar en soms onbereikbaar. Dat laatste is het geval wanneer een klager geen toegang heeft tot internet en langs die weg niet kan uitzoeken bij wie hij moet zijn met zijn klachten. Dit geldt bijvoorbeeld voor klagers die opgenomen zijn in een TBS-kliniek of penitentiaire instelling.
Voor de tuchtklachtfunctionaris is het zaak om samen met de klager helder te krijgen welk verwijt gemaakt wordt, welke zorgverlener het dan betreft en welke wegen er voor de klager openstaan om de klacht voor het voetlicht te brengen; de route naar het tuchtcollege of wellicht een andere route.

Deze groep klagers over de ggz vindt het vaak lastig om hun klachten goed onder woorden te brengen en te onderbouwen, wat vaak tot ergernis en frustratie leidt. Niet zelden krijgt de zorgverlener de schuld van de situatie waarin de klager zich op dat moment bevindt, en wordt daarom aangeklaagd. Het valt op dat er binnen deze groep klagers weinig vertrouwen is in de interne klachtenprocedure. Men vindt de klachtenfunctionaris vaak niet onafhankelijk. Dit kan komen omdat de vertrouwenspersoon en de klachtenfunctionaris soms één en dezelfde persoon zijn.

Vooral binnen de groep GGZ-klagers is een zeer klein aantal klagers dat meermaals meerdere klachten indient. Deze groep klagers zoekt daarvoor regelmatig contact met de tuchtklachtfunctionarissen en maakt daarmee ruim gebruik van de tijd en capaciteit van de tuchtklachtfunctionarissen.

Het hele jaarverslag is hier te downloaden (https://www.rijksoverheid.nl/ministeries/ministerie-van-volksgezondheid-welzijn-en-sport/documenten/rapporten/2020/06/30/jaarverslag-tuchtklachtfunctionarissen-2019).

-------------------------------------------------------------

Vind je dit interessant? Misschien is een abonnement op de gratis nieuwsbrief dan iets voor jou! GGZ Totaal verschijnt tweemaal per maand en behandelt onderwerpen over alles wat met de ggz te maken heeft, onafhankelijk en niet vooringenomen.

Abonneren kan direct via het inschrijffomulier (http://www.ggztotaal.nl/pg-29166-7-89775/pagina/abonneren.html), Opgeven van je mailadres is voldoende.
Of kijk eerst naar de artikelen in de vorige magazines (http://www.ggztotaal.nl/pg-29166-7-89779/pagina/e-magazine.html).

 

evidence based 2 evidence based 2