Staatssecretaris wil alcohol- en drugstesten op werkplek mogelijk maken

Waar zich grote veiligheidsrisico’s kunnen voordoen doordat werknemers onder invloed verkeren van alcohol of drugs, moeten deze werknemers van de werkvloer geweerd kunnen worden. Niet alleen voor hun eigen veiligheid, maar ook voor die van hun collega’s. Daarom verkent staatssecretaris Tamara van Ark van Sociale Zaken en Werkgelegenheid voor chemiebedrijven, die onder het besluit risico zware ongevallen (Brzo) vallen de mogelijkheid om bij werknemers alcohol- en drugstesten af te nemen.

Staatssecretaris Tamara van Ark: ”Werknemers die binnen een organisatie werkzaam zijn onder invloed van alcohol of drugs leveren een veiligheidsrisico op voor zichzelf, voor hun collega’s en voor hun omgeving. Dit gedrag hoort niet thuis op de werkvloer. Ik vind het belangrijk dat hiertegen kan worden opgetreden, omdat iedereen veilig moet kunnen werken. Ik wil daarom het afnemen van testen op alcohol en drugs op de werkplek in specifieke risicovolle situaties mogelijk maken.”

Verkenning

Werkgevers en werknemers werken samen bij de uitvoering van het arbobeleid, waaronder preventie- en verzuimbeleid. Het tegengaan van onder invloed zijn van alcohol, drugs of medicijnen op het werk hoort hier ook bij. De verkenning richt zich in eerste instantie op de zogenaamde Brzo-sector, waar zo’n 400 bedrijven onder vallen, met name chemiebedrijven, omdat het effect van een zwaar ongeval grote maatschappelijke gevolgen kan hebben. Het gaat om bedrijven die werken met grote hoeveelheden gevaarlijke stoffen. De mogelijkheid tot het afnemen van alcohol- en drugstesten is het sluitstuk van deugdelijk Alcohol-, Drugs- en Medicijnbeleid (ADM-beleid) binnen de ondernemingen.

In de verkenning wil het ministerie ook naar andere sectoren kijken. De mate waarin de ondernemingsraad een rol kan spelen bij toestaan van alcohol- en drugstesten bij bedrijven loopt hierin ook mee. Het Ministerie wil dat doen in overleg met de sociale partners.

Wettelijk kader

Binnen het huidige ADM-beleid kunnen bedrijven geen alcohol- en drugstesten afnemen. Persoonsgegevens verkregen uit het afnemen van alcohol- en drugstesten zijn namelijk bijzondere gezondheidsgegevens in het kader van de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG). Het tijdens werktijd controleren op het gebruik van alcohol en drugs is op grond van de AVG alleen toegestaan als daar een wettelijke grondslag voor is. Op dit moment bestaan er enkele specifieke wettelijke regelingen waarbij deelnemers aan het wegverkeer, treinmachinisten, boordpersoneel van vliegtuigen, schippers en loodsen onderworpen kunnen worden aan alcohol- en drugstesten.

Versterken Alcohol-, Drugs- en Medicijnbeleid

Naast het mogelijk maken van alcohol- en drugstesten, is het ook van belang het ADM-beleid binnen ondernemingen te versterken. Werkgevers gaan het ADM-beleid verder aanscherpen, actiever vorm geven en meer uitdragen. Bijvoorbeeld door verbeteren van preventie, voorlichting en begeleiding van de werknemer. Werknemers hebben ook een grote verantwoordelijkheid om niet onder invloed van alcohol of drugs op het werk te verschijnen.

Bron: Rijksoverheid (https://www.rijksoverheid.nl/actueel/nieuws/2020/01/17/alcohol--en-drugstesten-mogelijk-maken-voor-chemiebedrijven)

 

Vind je dit interessant? Misschien is een abonnement op de gratis nieuwsbrief die tweemaal per maand verschijnt dan iets voor jou! Opgeven van je mailadres is voldoende.
Abonneren kan direct via het inschrijffomulier (http://www.ggztotaal.nl/pg-29166-7-89775/pagina/abonneren.html), of kijk eerst naar de artikelen in de vorige magazines (http://www.ggztotaal.nl/pg-29166-7-89779/pagina/e-magazine.html)

 

verslavingszorg 3 verslavingszorg 3

Reacties
Reactie: (Richard)
10-5-2022, 21:19
De beperking die de wetrsveranderingen hebbend veranderd in sinds 2018 onder de noemenswaardige bescherming van de persoonlijke privacy van de personen een voorbeeld functie in de hulpverlenende sectoren werkende zijn met mensen die een voorbeeld horen te krijgen van personeelsleden die zich op het werk zo en zo niet onder invloed van alcohol of verdovende middelen horen te manifesteren tijdens werkuren maar tevens zich zeker niet actief moeten bezighouden of het nu tijdens of buiten werktijd met naar de wet verboden middel gebruik want het contract wat een werknemer in dit soort functies ondertekend is dat op verschillende manieren beschreven de dat in dit soort werkzaamheden niet gepraktiseerd mag worden daar bedoel ik dan ook mee dat het bezit verhandel dus daarmee ook het aanschaffen daarvan naar de wet verboden is dus daardoor een wettelijk strafbaar feit als dat in het lichaam aanwezig is en daarom zal onder die noemens deze wet niet van kracht horen te zijn gezien ze zelf daar een handtekening hebben gezet dat ze zich op geen enkele manier bezig houden met ook dit soort dingen en in werkelijkheid is dat met zekerheid te zeggen dat het gebruik van verboden middelen zich zeker voordoet en voorkomen kan worden dat dat alleen maar mogelijk is als controlles door middel van of bloedtesten of uc en gezien het feit dat er door de personen die zelf deze verantwoordelijkheid op zich hebben genomen om de zorg op zich te nemen voor deze kwetsbare groepen mensen zou het niet alleen mogelijk horen te zijn maar een verplichte aangelegenheid op onverwachte momenten uit bescherming voor de schade die het daar mee kan veroorzaken maar ook om het voorbeeld te beschermen die het met zich meebrengt