Volwassen worden met autisme: een uitdaging

De onafhankelijkheid die gepaard gaat met het opgroeien kan voor elke tiener eng zijn, maar voor jongvolwassenen met een autismespectrumstoornis en hun verzorgers kan de overgang van adolescentie naar volwassenheid bijzonder ontmoedigend lijken. Taken zoals het beheren van een eigen ziektekostenverzekering of het aanvragen van een autolening kunnen bijzonder uitdagend zijn voor mensen met een ontwikkelingsstoornis.

Onderzoekers van de Universiteit van Missouri willen de onafhankelijkheid van mensen met autisme bevorderen door al vroeg in de adolescentie persoonlijke doelen te stellen en mogelijkheden bieden om die doelen te bereiken.

Zelfbeschikking

Nancy Cheak-Zamora, universitair hoofddocent en onderzoeker bij het Thompson Center for Autism and Neurodevelopmental Disorders, onderzocht de zelfbeschikking van jong volwassenen met autisme om hen beter te helpen bij de overgang naar volwassenheid.

”We ontdekten dat er een scheiding is tussen ondersteuning die zorgverleners bieden en wat de jongvolwassenen zelf doen om onafhankelijker te worden,” zegt Cheak-Zamora. ”We moeten adolescenten, vooral mensen met een handicap, in staat stellen om op een eerdere leeftijd grotere verantwoordelijkheden op zich te nemen en hun verwachtingen te verduidelijken door hen eerst naar hun doelen te vragen en vervolgens de middelen en ondersteuningssystemen te bieden om hen te helpen die doelen te bereiken.”

Verschuiven van de perceptie

Cheak-Zamora werkte samen met vijf autisme-klinieken in de VS om meer dan 500 hulpverleners van jonge volwassenen met autisme tussen de leeftijd van 16 en 25 te onderzoeken. Ze werkte met onder andere met studenten om de resultaten te analyseren en ontdekte dat veel jonge volwassenen met autisme worstelen met het onafhankelijk worden. Cheak-Zamora: “Toenemende zelfbeschikking voor jong volwassenen met autisme begint met het verschuiven van de perceptie over wat individuen met ontwikkelingsstoornissen kunnen bereiken.

Als samenleving zou het nuttig zijn om minder te focussen op tekorten en uitdagingen waar mensen met autisme en andere handicaps tegenaan lopen, maar meer op hun sterke punten en vaardigheden. We kunnen dan manieren ontwikkelen om elk individu te helpen voort te bouwen op de sterke punten,”

Cheak -Zamora ziet bijvoorbeeld dat veel mensen met autisme ongelooflijk gedetailleerd georiënteerd zijn. “Laten we dus nadenken over vacatures waarvoor zeer gedetailleerd werk nodig is, zodat ze die vaardigheid kunnen gebruiken als een middel om te slagen in een baan. Niet alleen het individuele voordeel, maar de samenleving als een hele wil ook.” Ze hoopt dat ouders en verzorgers aan alle adolescenten, dus ook adolescenten met een ontwikkelingsstoornis, de mogelijkheid bieden om een ??taak te beheersen, of dat nou koken, winkelen, geld beheren of autorijden is.

Bron: University of Missouri (https://news.missouri.edu/2019/adulthood-with-autism/)

 

Vind je dit interessant? Misschien is een abonnement op de gratis nieuwsbrief die tweemaal per maand verschijnt dan iets voor jou! Opgeven van je mailadres is voldoende.
Abonneren kan direct via het inschrijffomulier (http://www.ggztotaal.nl/pg-29166-7-89775/pagina/abonneren.html), of kijk eerst naar de artikelen in de vorige magazines (http://www.ggztotaal.nl/pg-29166-7-89779/pagina/e-magazine.html)

integrale zorg integrale zorg