NZa: zorgverzekeraars moeten méér doen om wachtlijsten in ggz terug te dringen

Zorgverzekeraars hebben het afgelopen jaar hun aanpak van de wachttijden verbeterd. Dat blijkt uit vervolgcontroles die de Nederlands Zorgautoriteit (NZa) eind vorig jaar publiceerde. De NZa signaleert dat alle zorgverzekeraars meer moeten doen. Het aantal verbeterpunten verschilt per zorgverzekeraar. Menzis en Zorg en Zekerheid zijn het verst met hun aanpak, schrijft de NZa.

De NZa heeft tijdens de controles opnieuw gekeken of zorgverzekeraars doen wat binnen hun mogelijkheden ligt om de wachttijden terug te dringen in de geestelijke gezondheidszorg, de medisch-specialistische zorg en de wijkverpleging. In het voorjaar constateerden zij namelijk dat niet alle zorgverzekeraars genoeg deden om mensen op tijd de zorg te geven die ze nodig hebben.

Positieve ontwikkeling

Zorgverzekeraars hebben volgens de NZa beter inzicht in de aard, omvang en ontwikkeling van wachttijden gekregen. Zij zetten zich daarnaast actief in om wachtlijsten te beperken daar waar de knelpunten het grootst zijn. Ook maken zorgverzekeraars meer afspraken met aanbieders (of gaan dat maken in de contracten voor 2020) om te zorgen dat verzekerden binnen de Treeknorm de zorg krijgen die ze nodig hebben. Wel stelt de NZa opnieuw vast dat een aantal zorgverzekeraars de effectiviteit van wachtlijstbemiddeling en de gemaakte afspraken met zorgaanbieders (met name bij medisch-specialistische zorg) nog onvoldoende evalueren. De NZa vindt dat wel belangrijk.

Verbetering

De NZa vindt dat alle zorgverzekeraars nog moeten stappen zetten. De ene verzekeraar meer dan de andere. De meeste zorgverzekeraars geven aan dat ze hier ook al mee aan de slag zijn of dit op korte termijn gaan doen. Met CZ, ENO en DSW gaat de NZa de komende tijd in gesprek over verdere verbeteringen. De andere zorgverzekeraars moeten op een beperkt aantal punten nog verbetering doorvoeren. Menzis en Zorg en Zekerheid steken er met hun aanpak in positieve zin bovenuit.

Complex probleem

De wachttijden zijn een complex probleem waar meerdere oorzaken aan ten grondslag liggen zoals de vraag naar zorg en personeelstekorten, stelt de NZa: er is niet één oplossing voor alle verschillende (oorzaken van) wachttijden en er is ook niet één partij die hier alleen aan zet is. Het rapport richt zich specifiek op de inspanningen van zorgverzekeraars om de wachttijden te verkorten. Zorgverzekeraars zijn in het kader van hun zorgplicht verantwoordelijk voor tijdige zorg voor hun verzekerden.

Regionale cijfers ggz

De NZa heeft daarnaast voor het eerst de regionale wachttijden per hoofddiagnosegroep voor de ggz inzichtelijk gemaakt, op basis van de wachttijden die aanbieders in de ggz sinds 2018 per hoofddiagnosegroep aan Vektis moeten aanleveren. Te zien is dat er regio’s zijn waar de wachttijden voor een specifieke hoofddiagnosegroep erg ver boven de treeknormen uitkomen. Er zijn regio’s waar mensen met zware diagnoses als schizofrenie, bipolair of pervasieve stoornissen 30 tot 51 weken moeten wachten. Ook zijn er regio’s met lage wachttijden voor een specifieke hoofddiagnosegroep.

Vervolg

De NZa richt zich de komende tijd specifiek op de regionale aanpak van wachttijden door zorgverzekeraars en zorgaanbieders. Op basis van de regionale wachttijddata hebben we zicht op de regionale verschillen en knelpunten in de geestelijke gezondheidszorg, medisch specialistische zorg en wijkverpleging (casemanagement dementie). De inspanningen zullen gericht zijn op de grootste probleemgebieden. Bijvoorbeeld door met zorgverzekeraars en zorgaanbieders te kijken wat zij meer kunnen doen om de wachttijden te verkorten. Voor de geestelijke gezondheidzorg doet de NZa dat samen met de Inspectie Gezondheidszorg en Jeugd (IGJ).

Bron: NZa

 

Vind je dit interessant? Misschien is een abonnement op de gratis nieuwsbrief die tweemaal per maand verschijnt dan iets voor jou! Opgeven van je mailadres is voldoende.
Abonneren kan direct via het inschrijffomulier (http://www.ggztotaal.nl/pg-29166-7-89775/pagina/abonneren.html), of kijk eerst naar de artikelen in de vorige magazines (http://www.ggztotaal.nl/pg-29166-7-89779/pagina/e-magazine.html)

wachtlijst 2 wachtlijst 2