Ministers draaien decentralisatie Jeugdzorg deels terug na nieuwe kritiek

Het jeugdstelsel moet veranderen, nu de jeugdbescherming en -reclassering in Nederland op een onacceptabel laag niveau zijn beland. Dat schrijven de inspecties voor de Gezondheidszorg en Jeugd en voor Justitie en Veiligheid in een gezamenlijk rapport dat vandaag naar de Tweede Kamer wordt gestuurd. Wachtlijsten, het ontbreken van adequate hulp aan mishandelde en verwaarloosde kinderen en personeelstekort: de overheid moet onmiddellijk zorgen voor meer geld en personeel. En op termijn moet het jeugdstelsel in de revisie.

Het rapport is nieuwe kritiek op de decentralisatie van de jeugdzorg, die met de Jeugdwet uit 2015 van kracht werd. Met de decentralisatie werden ook een fors aantal bezuigingen ingevoerd. Het gevolg: gemeentes die slecht voorbereid waren op hun taken en niet bij machte bleken daar wat aan te doen. Terwijl het idee juist was dat gemeenten dichter bij het kind zouden staan en beter in staat zouden zijn zorg op maat te leveren. Bovendien kwam deze taak zo in één hand en zou versnippering tot het verleden behoren. Het pakte niet goed uit. Ministers  Hugo de Jonge (Volksgezondheid) en Sander Dekker (Rechtsbescherming) hebben nu in een brief aan de Kamer (https://www.tweedekamer.nl/kamerstukken/brieven_regering/detail?id=2019Z21588&did=2019D44885) aangekondigd de decentralisatie deels terug te draaien.

’Decentralisatie is niet mislukt’

Het kabinet vindt het te ver gaan om te zeggen dat de decentralisatie is mislukt. „Dat doet geen recht aan wat er allemaal bereikt is”, zegt minister Hugo de Jonge in een interview met NRC. Hij wijst op het feit dat er nu meer jongeren in beeld zijn en dat het aantal plaatsingen in de gesloten jeugdzorg is gedaald. „Maar ik zou niet durven zeggen dat het goed gaat. Het gaat namelijk niet goed”, zegt de minister.

‘Daarom sturen we bij’, zegt De Jonge. Het kabinet gaat bepalen welke zorg een taak van de gemeente blijft en welke zij aan een regio of zelfs nog groter verband moet overlaten. Dat moet geld en administratieve rompslomp gaan schelen.’

Maatregelen

In de brief (https://www.tweedekamer.nl/kamerstukken/brieven_regering/detail?id=2019Z21588&did=2019D44885) kondigen de Ministers een fors aantal maatregelen aan.

Gemeenten houden lichtere zorgtaken als opvoedondersteuning en schoolmaatschappelijk werk onder hun hoede. Pleegzorg, gezinsvervangende jeugdhulp en een reeks andere taken moeten ze overdragen aan een veertigtal regionale verbanden. Voor onder meer de zorg voor kinderen met heel ernstige gedragsproblemen zijn zelfs die regio’s nog te klein.

”Kwalitatief goede jeugdhulp, jeugdbescherming en jeugdreclassering vallen of staan met goed opgeleid en voldoende personeel. Hiertoe is het noodzakelijk dat gemeenten en aanbieders faire tarieven afspreken die rekening houden met de opleiding van personeel, de aard van het werk, voldoende tijd en ruimte bieden voor samenwerking en reflectie van medewerkers, en ruimte bieden voor loonontwikkeling en hiermee voldoende ruimte is voor het bieden van passende zorg”schrijven de Ministers. Bij meningsverschillen bestaat sinds 1 januari de Jeugdautoriteit, die een beslissende stem kan hebben.

Ook kondigen de Ministers een aantal wetswijzigingen aan, die ervoor moeten zorgen dat er meer eenheid in de toegang naar de jeugdzorg komt en waardoor aanvragen minder ambtelijke vertraging oplopen.

Zie ook: Komt het nog goed met de Jeugdhulp? Over rode cijfers en administratieve lasten (https://www.ggztotaal.nl/nw-29166-7-3740042/nieuws/komt_het_nog_goed_met_de_jeugdhulp.html)

 

Vind je dit interessant? Misschien is een abonnement op het gratis magazine dan iets voor jou! Abonneren kan direct via het inschrijffomulier (http://www.ggztotaal.nl/pg-29166-7-89775/pagina/abonneren.html), of kijk eerst naar de artikelen in de vorige magazines (http://www.ggztotaal.nl/pg-29166-7-89779/pagina/e-magazine.html)

 

jeugd GGZ blij jeugd GGZ blij