Wat betekent prinsjesdag 2019 voor de ggz van 2020?

Wat betekent Prinsjesdag 2019 voor de ggz van 2020?
Wij scanden de miljoenennota en kwamen op de volgende belangwekkende zaken uit. In de GGZTotaal van 23 september zullen we uitgebreid op de miljoenennota terugkomen.

In 2020 staat de totale ggz voor 7,6 miljard euro op de begroting. Dat is 0,1 miljard méér dan waar het ministerie voor 2019 denkt uit te komen, en 0,3 miljard meer dan vorig jaar voor 2019 werd begroot. In 2018 was dat bedrag 7,0 miljard. In tegenstelling tot wat velen denken krijgt de ggz er jaarlijks dus nog steeds geld bij.

Van die 7,5 miljard zal de geneeskundige ggz (dus de basis- en de specialistische ggz, inclusief de poh-ggz) het grootste deel voor haar rekening: 4,1 miljard. Naar de intramurale langdurige ggz gaat 0,6 miljard, de jeugd-ggz krijgt één miljard euro en beschermd wonen krijgt acht miljard euro.

De totale zorgkosten in Nederland liggen, afhankelijk van wat je er onder verstaat, tussen de 70 en 85 miljard euro.

Een aantal hoofdpunten

* De gemeenten hebben zich recent gecommitteerd aan de ambulantisering in het ggz-domein, zodat mensen hun ggz-zorg zoveel mogelijk in hun eigen woonomgeving kunnen krijgen en zoveel mogelijk mee kunnen doen in de maatschappij. Het ministerie wil hiermee belangrijke stappen zetten in het verbeteren van de kwaliteit, toegankelijkheid en de betaalbaarheid van de zorg. In de akkoorden hebben de betrokken partijen bovendien de ambitie afgesproken de zorguitgaven op termijn niet sneller te laten stijgen dan de economische groei.
Het geld dat met deze ambulantisering gepaard gaat is over verschillende posten verdeeld.

* Ggz-aanbieders moeten informatie over hun wachttijden aanleveren en patiënten eventueel doorverwijzen naar een andere ggz-instelling. De informatie over wachttijden wordt onder andere gepubliceerd op www.kiezenindeggz.nl. De Inspectie Gezondheidszorg en Jeugd neemt wachttijden mee in haar reguliere toezicht op ggz-aanbieders. Zorgverzekeraars moeten voldoende zorg inkopen, stelt het Ministerie en in de contractering met zorgaanbieders afspraken maken over het aanpakken van wachttijden en mensen die wachten op een behandeling bemiddelen naar een andere hulpverlener. De Nederlandse Zorgautoriteit ziet erop toe dat zorgverzekeraars hun verantwoordelijkheid nemen. Voor die diagnosegroepen waar de wachttijden hardnekkig het langst zijn gebleken, zoals pervasieve stoornissen en persoonlijkheidsstoornissen, gaan het ministerie met de sector meer gerichte acties ondernemen.

* Per 1 januari 2020 treedt de Wet verplichte geestelijke gezondheidszorg (Wvggz) in werking. Samen met de Wet zorg en dwang psychogeriatrische en verstandelijk gehandicapte cliënten (Wzd) is dit de opvolger van de Wet bijzondere opnemingen in psychiatrische ziekenhuizen (Wet Bopz).

* Voor de sluitende aanpak voor personen met verward gedrag wordt een samenhangend pakket aan maatregelen genomen waarvoor in 2020 € 41 miljoen en vanaf 2021 jaarlijks ruim € 30 miljoen beschikbaar is. 
Als vervolg op het Schakelteam Personen met Verward Gedrag is het Verbindend Landelijk Ondersteuningsteam (VLOT) van start gegaan. VLOT bestaat uit een klein kernteam van de vier landelijke opdrachtgevers (BZK, VWS, JenV en de VNG) en een ondersteuningsteam met 10 regioadviseurs.

* Het blijkt dat (vooral) in de wijkverpleging en (deelsectoren van) de ggz het aandeel niet-gecontracteerde zorg stijgt. Het ministerie vindt dit zorgelijk omdat contractering hèt vehikel is om de kwaliteit van de zorg te verbeteren, de betaalbaarheid te vergroten en de toegankelijkheid te waarborgen. In de hoofdlijnenakkoorden (HLA) ggz en wijkverpleging hebben partijen diverse maatregelen afgesproken om de contractering te bevorderen.

* Voor suïcidepreventie is in 2020 in totaal € 8,2 miljoen beschikbaar voor het verlenen van concrete hulp en interventies; de verspreiding van kennis via voorlichting, bewustwording en advisering over het terugdringen van suïcide; de coördinatie en het aanjagen van de uitvoering van de landelijke agenda suïcidepreventie; het realiseren van een lokale aanpak binnen zeven regio’s om het aantal suïcides terug te dringen.

* Voor vertrouwenspersonen in de ggz is er in 2020 € 7 miljoen beschikbaar. Deze middelen maken het mogelijk dat er in de ggz een beroep kan worden gedaan op de patiëntvertrouwenspersoon (pvp) en de familievertrouwenspersoon (fvp). Met ingang van 2020 hebben de werkzaamheden van de pvp en fvp hun wettelijke basis in de wet verplichte ggz

* Om e-health in de ggz te stimuleren en te investeren in informatievoorziening zoals een verbeterde uitwisseling tussen zorgverleners en hun patiënten is in de periode 2018–2020 in totaal € 50 miljoen beschikbaar. Het gaat daarbij zowel om privacy-bescherming en lichte inteventies. .

* Opleidingen: De regeling «Opleiding in een jeugd-ggz-instelling» is verlengd tot 2022. Doel is te borgen dat zorgverleners in de jeugd ggz tijdens hun opleiding ook praktijkervaring in deze sector kunnen opdoen. In 2020 is voor de regeling € 1,5 miljoen beschikbaar.
In het hoofdlijnenakkoord ggz is € 0,9 miljoen beschikbaar gesteld voor het opleiden van negen verslavingsartsen. In verband met de startdatum van de opleiding in september 2019 is hiervan € 0,6 miljoen voor 2020 gereserveerd.

Bron: Rijksoverheid (https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/prinsjesdag/miljoenennota-en-andere-officiele-stukken).

 

Vind je dit interessant? Misschien is een abonnement op het gratis magazine dan iets voor jou! Abonneren kan direct via het inschrijffomulier (http://www.ggztotaal.nl/pg-29166-7-89775/pagina/abonneren.html), of kijk eerst naar de artikelen in de vorige magazines (http://www.ggztotaal.nl/pg-29166-7-89779/pagina/e-magazine.html)

 

koning-koningin-troonrede-prinsjesdag-2019 koning-koningin-troonrede-prinsjesdag-2019