Tweedaagse Hoogbegaafdheid in Onderwijs en Zorg

Cursus op 20 september 2019 (adv)

 

Inzicht in hoogbegaafdheid

 

Hoogbegaafdheid is geen stoornis of probleem. De vraag is wat het dan wel is en of het überhaupt wel bestaat. Een feit is dat er kinderen, jongeren en (jong)volwassenen zijn die problemen hebben, met leren, of op een andere gebied, bijvoorbeeld sociaal emotioneel, waarbij hun hoge (intellectuele of andere) capaciteiten een rol lijken te spelen. Net als leerlingen met leer- en of ontwikkelingsproblemen hebben leerlingen met (zeer) hoge capaciteiten andere leerbehoeften dan de meeste andere leerlingen. Ondanks veel veranderingen op dit gebied, lijkt het reguliere onderwijsaanbod toch vaak nog onvoldoende aan deze behoeften tegemoet te kunnen komen. Dit kan leiden tot problemen, die uiteenlopen van verveling of onderprestatie in de klas tot onaangepast gedrag of depressiviteit. Deze cursus leert jou de uiteenlopende manifestaties van hoogbegaafdheid en het diagnosticeren ervan.

Wat levert het je op?
Na afloop van de cursus ben je in staat ook die hoogbegaafde kinderen, adolescenten en (jong) volwassenen te zien, waarbij signalering minder voor de hand ligt, omdat ze niet de prestaties laten zien die je bij hoogbegaafdheid zou verwachten. Een ander doel is dat, op het moment dat duidelijk is dat hoogbegaafdheid een rol speelt in het functioneren van een leerling, men ook de handvatten heeft om daar op adequate wijze mee om te gaan.

Voor wie?
De cursus is toegankelijk voor (school)psychologen en orthopedagogen die in hun dagelijkse werk te maken hebben met kinderen of (jong) volwassenen die door hun hoogbegaafdheid tegen problemen aanlopen.

Organisatie & docent
Radboud Centrum Sociale Wetenschappen, onderdeel van de Radboud Universiteit
Docent drs. Mariska Poelman

Data & locatie

20 september en 4 oktober
Campus Radboud Universiteit Nijmegen

Accreditatie & kosten
NIP K&J/NVO OG

Regulier tarief: €595,-

Alumnitarief: €535,- (Alumni Radboud Universiteit en RadboudCSW)

 

Meer informatie en aanmelden (https://www.rcsw.nl/bij-en-nascholing/hoogbegaafdheid-in-onderwijs-en-zorg?utm_source=nieuwsbrief-ggztotaal-juni19&utm_medium=email&utm_campaign=BNS-aanbod-hoogbegaafdheid)

GGZ totaal adv. Hoogbegaafdheid GGZ totaal adv. Hoogbegaafdheid

Reacties
Reactie: (Frank de Mink)
25-6-2019, 11:12
Zou het handig zijn om hierbij ook psychiatrie te betrekken? En de kennis over misdiagnoses die verzameld is en verborgen blijft? Ik ken een enkele psychiater die mee kan doen, ook omdat ze inmiddels kennis over HB heeft verzameld: "De helft van wat ik vroeger als symptomen zag van adhd ass of depressie blijktHB te zijn." Schreef ze me onlangs.