Mindfulness-training lijkt positief uit te pakken voor kinderen met autisme en hun ouders

Anna Ridderinkhof onderzocht of, waarvoor en hoe kinderen met autismespectrumstoornis (ASS) en hun ouders kunnen profiteren van een op mindfulness gebaseerde training. Zo kijkt ze of het beoefenen van mindfulness empathie kan vergroten, en of de effecten afhankelijk zijn van autistische of narcistische trekken. Daarnaast bestudeert Ridderinkhof de MYmind-training, een training die onder andere aandacht voor het huidige moment cultiveert. OP 10 mei promoveert ze op haar onderzoek aan de UvA in Amsterdam.

Over Mindfulness en Autisme

Kinderen met autismespectrumstoornis (ASS) worden gekenmerkt door problemen in de sociale communicatie en interactie, evenals repetitieve, stereotype en beperkte gedragspatronen of interesses. Comorbide stoornissen komen vaak voor; 70% van de kinderen met ASS voldoet aan de criteria voor tenminste één comorbide stoornis, zoals angststoornissen, depressie, aandachts-tekort/hyperactiviteit stoornis (ADHD) en oppositioneel opstandige gedragsstoornis (ODD). De symptomen van kinderen met ASS zijn ook voor hun ouders veeleisend, zoals weerspiegeld in de hoge mate van opvoedingsstress en psychische problemen in ouders van kinderen met ASS.
Ridderinkhof onderzocht of, waarvoor, en hoe kinderen met ASS en hun ouders zouden kunnen profiteren van een op mindfulness-gebaseerde training. 

Uit de bevindingen van Ridderinkhof  blijkt dat een korte mindfulness oefening onvoldoende is voor het vergroten van empathie.  Zij onderzocht echter ook de MYmind training. Dit is een 9-weekse mindfulness training met parallelle groepssessies voor kinderen met ASS en hun ouders. De training cultiveert aandacht voor het huidige moment, niet-oordelend bewustzijn van interne en externe ervaringen (zoals lichaamssensaties, gedachten, gevoelens en geluiden) en met aandacht reageren op stressvolle en moeilijke ervaringen, in plaats van automatisch reageren.
Iedere sessie bevatte psycho-educatie over het thema van de sessie, mindfulness meditaties, informele mindfulness oefeningen om toe te passen tijdens het dagelijks leven, inquiry (bevraging) van de oefeningen en het bespreken van de thuisoefeningen.

De resultaten van het onderzoek wijzen er op dat de MYmind training met parallelle sessies voor kinderen en ouders de ASS-symptomen, veelvoorkomende comorbide symptomen, ouderlijke mindfulness, ouderlijke psychische problemen en ouderschap zou kunnen verbeteren. De training lijkt geen effect te hebben op de aandachtsystemen, maar wel (kleine) effecten op de executieve en oriënterende aandacht. 

Over het geheel genomen duiden de bevindingen in dit proefschrift er op dat het cultiveren van mindfulness behulpzaam kan zijn voor gezinnen in het omgaan met ASS en de daaraan geassocieerde moeilijkheden. Sociale responsiviteitsproblemen en comorbide internaliserende en externaliserende symptomen van de kinderen waren afgenomen na de MYmind training en psychische gezondheid van de ouders was verbeterd. Kinderen en ouders ervoeren meervoudige processen die leiden tot verandering.

Empirisch bewijs voor de training is echter nog in de beginnende fase, merkt de onderzoekster op, en de positieve effecten worden slechts in beperkte mate ondersteund met een objectieve meting van aandacht. Bovendien leken niet alle kinderen te profiteren van de MYmind training. Verdergaand onderzoek is dan ook nodig.

Bron: UvA (https://www.uva.nl/content/evenementen/promoties/2019/05/kan-mindfulness-kinderen-met-autismespectrumstoornis-helpen.html)

 

Vind je dit interessant? Misschien is een abonnement op de gratis nieuwsbrief dan iets voor jou! Opgeven van je mailadres is voldoende.
Abonneren kan direct via het inschrijffomulier (http://www.ggztotaal.nl/pg-29166-7-89775/pagina/abonneren.html), of kijk eerst naar de artikelen in de vorige magazines (http://www.ggztotaal.nl/pg-29166-7-89779/pagina/e-magazine.html)

 

mindfull mindfull