"Klappen opvangen is niet mijn favoriete hobby"

Door: Hamp Harmsen

 

Beveiliger op de HIC. Een doodgewone werkdag

 

05.00
Azis rekt zich nog eens uit als de wekker om 05.00 afgaat. Even later slurpt hij aan een vers gezette Senseo. Een lange dag vandaag. Met nog een kleine 3 kwartier op de teller zal hij straks om 05.45 beginnen met zijn reguliere rondes Objectbeveiliging om daarna zijn plaats in te nemen in de loge van hetzelfde object. Tot 07.00 zal het rustig zijn, maar dan stromen de eerste werknemers binnen. “Goedemorgen” begroet hij ze plichtmatig terwijl hij zijn derde automaatkoffie wegdrinkt. Het leven van een objectbeveiliger is geen spektakel. Hij kijkt op zijn horloge en telt de minuten af tot hij als crisisondersteuner op de HIC FACT kan gaan starten. Soms niet minder saai, maar altijd beter dan de saaie rondes en loge waarin hij nu zit. 

Azis is beveiliger van beroep, 26 jaar en sinds twee jaar bij zijn huidige baas. Na zijn VMBO volgde hij een opleiding tot beveiliger. Azis leek dat wel wat. Zorgen dat alles veilig blijft. Hij zag voor zichzelf wel een toekomst bij een oliemaatschappij of een ministerie. Of bijvoorbeeld een politicus beveiligen! Nadat hij klaar was met de opleiding had hij een aantal jaren wat aan gerommeld. Totdat Etan, zijn huidige baas hem benaderde. Of hij zin had voor hem te komen werken? Daar had Azis wel oren na. 

 

De Tweejarige BOL-opleiding tot beveiliger. Je krijgt 2 jaar lang les en praktijk. Het eerste jaar is vooral gericht op theorie en behaal je het erkende branchediploma Certificaat Beveiliging B. In het tweede jaar ben je vooral bezig in de praktijk en loop je stage.

 

Etan is eigenaar van een beveiligingsbedrijf. Met een kleine dertig werknemers in vaste dienst levert hij beveiligingsdiensten. Hij noemt zijn bedrijf een “totaalaanbieder op het gebied van beveiliging”. Nadat zijn medewerkers een aantal keren waren ingezet in de ggz zorg als beveiliger op een psychiatrische afdeling kon hij gemakkelijk deze nieuwe loot aan de stam binnen zijn totaalpakket aanbieden. Zorgbeveiliging!
Zijn zorgbeveiligers bieden een veilige werkomgeving, zorgondersteuning en beperking van agressie en zijn medewerkers hebben ervaring en kennis op het gebied van de-escalatie, bescherming, veiligheid en fysieke zorgondersteuning voor zowel patiënten als medewerkers. Dat staat allemaal op de site van zijn bedrijf. Volgens Etan had Azis potentieel en paste hij binnen het profiel wat de klant wil. En Azis was goed met mensen.

 

De inzet van beveiliging op de afdeling kent vele namen. Veelvoorkomende zijn Crisis-Ondersteuner, Zorgbeveiliger, Zorgbegeleider, Crisis Interventor of Zorg-Ondersteuner. Het zijn geen beschermde titels en ze kennen geen BIG Registratie. 

 

08.00
Anne is samen met haar twee collega’s om half acht begonnen op de afdeling HIC FACT. De nachtdienst heeft geen bijzonderheden overgedragen. De Extra Beveiligde Kamer(EBK) is nog bezet door Dhr. Mastenbroek. Om negen uur, als de beveiliging en de Flexpool’er komen, zullen ze hem begeleiden op de afdeling. Dhr. Mastenbroek is ver heen. Verward, oninvoelbaar en met regelmaat dreigend en agressief. Zowel het team als behandelaren breken zich het hoofd over deze man die in goede doen een aardig persoon is, welhaast aimabel. Anne, 23 jaar, is sinds kort leerling af en als HBO-V’er werkt ze nu bijna 2 jaar op de HIC FACT, haar stage meegerekend. 

 

09.00
Nadat Azis zijn rapport heeft overgedragen aan de receptioniste van het object, pakt hij zijn boeltje en snelt richting zijn auto. Over 25 minuten wordt hij verwacht op de HIC FACT. Zijn derde dienst deze week op die afdeling. Onderweg eet hij nog snel een boterham en iets voor negen uur stapt hij de afdeling op. “Goedmorgen allemaal!” ‘Goedemorgen’, ontvangt hij terug van enkele patiënten en Azis loopt naar de teamkamer. Hij bewapent zich met zijn pieper en de uitrijkaart voor zijn auto. “Goedemorgen Anne” zegt Azis, “Zelfde nog als gisteren?” Anne knikt. “Yep, zelfde als gisteren. We wachten op de inzet van de FlexPool en dan gaan we Dhr. Mastenbroek naar de afdeling halen.”

 

Zorgbeveiligers vallen niet onder de Wet BIG. Op grond van art 7:457 Burgerlijk Wetboek, in de volksmond ook wel de WGBO-bepaling genoemd, hebben alleen degenen die rechtstreek betrokken zijn bij de uitvoering van de behandelovereenkomst, toegang tot het patiëntendossier en de informatie daarin. Zorgbeveiligers zijn zijdelings betrokken bij de behandeling en worden ingezet voor beveiliging. Zij mogen niet in het dossier van de cliënt en hebben geen inzicht in behandelinformatie over de patiënt.

 

09.30
Quirine is teamleider van de HIC FACT en heeft om half 10 de Exelsheet op haar computer al bijna een half uur open staan. Nog langer staren naar de sheet zal de cijfers niet veranderen. De kosten van extra inzet, zowel verplegend als ondersteunend personeel, lopen niet in pas met de verwachting. Ver uit de pas zelfs en ze probeert te achterhalen waar het fout is gelopen. Voordat er opgeschaald wordt doorloopt ze standaard het stroomschema “Extra Inzet”. Ze zal vanmiddag met de andere teamleiders met Etan spreken. Daar zullen ze flexibelere inzet van de beveiliging bespreken. Misschien dat dit gesprek de cijfers nog zal beïnvloeden voor einde kwartaal?

 

10.00
Azis laat Anne en de Flexpool’er de lead nemen. Hij hoeft alleen maar in te grijpen als het uit de hand loopt. Dus als Mastenbroek gaat schelden of slaan. Etan had hem geïnstrueerd vooral de verpleging te vragen wat zij willen. Doe wat zij vragen en check voortdurend of je dat doet. En als het escaleert? Duik je erop, had Etan gezegd. Zorg in ieder geval dat de verpleging geen schade oplopen. Easy peasy, dacht Azis, en probeert zijn laatste matpartij voor de ogen te halen. Tijdje terug al weer. Het incident had er wel toe bijgedragen dat hij een cursus moest gaan volgen binnen de instelling waar hij werd ingezet. VAC oftewel Vaardigheidstraining Agressie en Conflicthantering. Azis en zijn collega leerden in de training hoe zijn samen met de verpleging fysiek veilig kunnen ingrijpen. Hartstikke mooi, maar in de praktijk, doen Anne en haar collega een stap terug, moet hij de eerste klappen opvangen. Nadat het alarm is ingedrukt kunnen ze met behulp van de toegesnelde collega’s de VAC pas in praktijk brengen. Azis en een andere collega zijn trouwens één van de weinigen die de VAC hebben gevolgd. Andere en nieuwe collega’s zullen de training nog moeten volgen. Maar dat is er nog niet van gekomen. En klappen opvangen is niet de favoriete hobby van Azis, daar heeft hij zijn eigen methode wel voor. Geleerd in de S.T.R.A.A.T. training.

 

Opschaling van zorgprofessionals komt voort uit de HIC ontwikkeling, de landelijke trend om niet meer eenzaam op te sluiten en visie om ernstig zieke mensen niet meer alleen te laten. Het is weinig voorspelbare inzet. Mede daardoor maar ook door arbeidsmarktkrapte en zwaardere zorg in de klinieken stijgen de kosten van personeelsinzet.

 

11.30
Etan meldt zich bij de receptie. Terwijl hij wacht Apt hij nog enkele openstaande diensten in de Appgroep Zorg van zijn bedrijf. Zaken gaan goed. Het contract met deze instelling levert hem geen windeieren op. Bijna het dubbele tarief ten opzicht van object- en eventbeveiliging en met de arbeidsmarktkrapte in de zorg en toegenomen onveiligheidsgevoelens booming business. Het lijkt wel alsof alleen de aanwezigheid van zijn mensen al voldoende is. “Stuur maar een mannetje.” krijgt hij wel eens te horen. Hij glimlacht. Het aankomend gesprek zal waarschijnlijk over de inzet van zijn mensen gaan. Uit de hoge inzetcijfers weet hij al waar het gesprek over zal gaan: flexibelere inzet van zijn mensen en de trainingen zullen nog even moeten wachten totdat de piek van de inzet voorbij is. Maar per saldo zal hij alleen maar meer uren wegzetten binnen de instelling. Hij heeft een gezegend bedrijf. 

 

15.30
Azis rijdt naar huis. Snel ff wat eten en dan naar de sportschool. Hij heeft lekker gewerkt vandaag. Die Anna bevalt hem wel. Bijna even oud, knap, slim en aardig voor iedereen. Terwijl hij op de groep zit kan hij ook mooi naar iedereen kijken. En die Mastenbroek had zich lekker tam gehouden vandaag. Topjob! Wohla!

 

16.30
Quirine is tevreden. Ze sluit haar computer af. Met Etan zijn ze overeen gekomen dat ze ook halve diensten kunnen inzetten of dat diensten halverwege kunnen worden afgebroken. Dat biedt de mogelijkheid iets meer te sturen op de kosten van inzet. Mastenbroek heeft het vandaag redelijk getrokken op de afdeling. Geen gedoe. Ze vraagt zich af hoelang het team dit nog trekt en doet een snel schietgebedje dat er niet een tweede Mastenbroek opstaat. Medewerkers zoals Anna zijn goud voor de afdeling maar Anna en het team zijn niet bestand tegen de mentale roofbouw die langdurige intensieve één op één begeleiding teweeg brengt bij haar medewerkers. Niemand tekent achter het kruisje voor langdurige begeleiding van verwarde agressieve patiënten met de voortdurende dreiging van geweld. Ze hoopt maar dat het CCE, Centrum voor Consultatie en Expertise, snel met een verlossend advies komt voor Mastenbroek. Voor hem, voor haar en voor iedereen. En voor Anna. 

 

Zorg intensieve patiënten die over een langere tijd dwangmaatregelen ondergaan, zoals verblijf in een EBK, moeten volgens de richtlijn Inspectie Gezondheidszorg en Jeugd, geconsulteerd worden door het CCE. Het CCE richt zich op de meest complexe zorgvragen, waarbij zorgprofessionals vastlopen en de kwaliteit van bestaan van de cliënt ernstig onder druk staat. Met de expertise van het CCE kunnen professionals en zorgorganisaties probleemgedrag beter begrijpen en voorkomen.

 

17.00 
In het midden van het land ruimt Sjaak de kartonnen bekers op en doet het licht uit in de vergaderruimte. Zijn werk als senior beleidsadviseur bij de landelijke branche organisatie is veelzijdig. Met de verschillende veldpartijen hebben ze die middag een scrumsessie gehad over de groeiend aantal vraagstukken waar geen grip op lijkt te komen. Arbeidsmarktkrapte, zwaardere doelgroepen op klinische afdelingen, toegenomen agressie en geweldsincidenten, psychiaterkrapte, toegenomen inzet anders opgeleiden en waarborgen van kwaliteit van zorg. Er zullen nog wel enkele sessies nodig zijn voordat er zich concrete voorstellen aan de horizon aftekenen. Niet iedereen deelt de dilemma’s van zijn sector. Morgen weer een dag. 

 

20.30
Etan ontvangt een App. Of hij nog iemand kan leveren voor de nachtdienst op een afdeling waar iemand voortdurend in oog moet worden gehouden in verband met suïcidaliteit. Wie zou hij kunnen inzetten, vraagt Etan zich af? Azis? Die zou tot 05.30 kunnen. 

 

 

ad 4 ad 4