Gemeenten en aanbieders jeugdhulp committeren zich aan uitspraken geschillencommissie

Gemeenten en Jeugdhulpaanbieders kunnen sinds kort terecht bij de Geschillencommissie Sociaal Domein. De commissie fungeert als laagdrempelig loket voor het beslechten van geschillen tussen gemeenten en tussen gemeenten en aanbieders van jeugdhulp.

Over de geschillencommissie

De geschillencommissie heeft als doel tussen partijen het opdrachtgever – opdrachtnemerschap te versterken, het lerend vermogen te vergroten, vertrouwen te herstellen en transparantie te creëren.

De geschillencommissie sociaal domein bestaat uit leden met perspectief vanuit de aanbieder of gemeente. De voorzitter is onafhankelijk en heeft geen dienstverband bij beide partijen. De leden zijn: Mariëlle Melssen-Kruijthof, Patty Wijnen-Lunenburg, Kees Jongmans (plv voorzitter), Karen Hauber (voorzitter), Fokko Witteveen. (van links naar rechts op de foto).

Waarom een geschillencommissie?

In de eerste drie jaar na de decentralisatie van het sociaal domein ontstonden regelmatig geschillen tussen gemeenten en aanbieders en ook tussen gemeenten onderling. (Te) vaak kwamen de betrokken partijen niet of moeizaam tot een oplossing of moet een dure en tijdrovende gang naar de rechter worden gemaakt.

Bij de vaststelling van het actieprogramma Zorg voor de Jeugd in april 2018 is daarom tussen Rijk, gemeenten, branches en cliëntenorganisaties afgesproken dat er een geschillencommissie komt. Deze geschillencommissie is een initiatief van de VNG en de Branches Gespecialiseerde Zorg voor Jeugd (BGZJ: GGZ-Nederland, Vereniging Gehandicaptenzorg Nederland, Vereniging Orthopedagogische Behandelcentra en Jeugdzorg Nederland).

Voor wie is de geschillencommissie?

De Geschillencommissie richt zich in eerste instantie op twee typen geschillen:
* Geschillen tussen gemeenten over welke gemeente verantwoordelijk is conform het woonplaatsbeginsel (Jeugd)
* Geschillen tussen een gemeente en een aanbieder in een inkooprelatie.

De gemeenten hebben tijdens de buitengewone algemene ledenvergadering (BALV) van de VNG op 30 november ingestemd met het overnemen van uitspraken van de Geschillencommissie Sociaal Domein.

NB: deze geschillencommissie is niet bedoeld voor individuen. Mensen die zich benadeeld of onzorgvuldig behandeld voelen door gemeente of jeugdzorgaanbieders, een hulpvraag hebben of zich willen laten vertegenwoordigen, hebben onder andere de volgende mogelijkheden:
* Contact opnemen met een expert van het Ondersteuningsteam Zorg voor de Jeugd: kijk hier voor uitleg (https://vng.nl/onderwerpenindex/jeugd/zorglandschap-jeugdhulp/coordinatoren-expertteams-jeugd), namen en contactgegevens (https://vng.nl/onderwerpenindex/jeugd/zorglandschap-jeugdhulp/coordinatoren-expertteams-jeugd)
* Ondersteuning Passend Zorgaanbod (OPaZ) (https://www.opaz.info/)
* Het juiste loket (https://www.informatielangdurigezorg.nl/juiste-loket)
* MIND Platform (https://mindplatform.nl)
* Het LOC (https://loc.nl/)
* Ieder(in) (https://iederin.nl/)
* Per Saldo (https://www.pgb.nl/)
* AKJ – vertrouwenspersonen in de jeugdhulp (https://www.akj.nl/welkom/)

Hoe kom ik in contact met de commissie?

Als partijen onderling niet tot overeenstemming zijn gekomen en een oordeel van de geschillencommissie gewenst is neemt u contact op met de commissie. Via de website Geschillencommissie Sociaal Domein (https://geschillencommissiesociaaldomein.nl/) draagt u een geschil aan. Op de website staat ook de volledige werkwijze en het reglement van de commissie.

Bron: Persbericht Geschillencommissie

 

Vind je dit interessant? Misschien is een abonnement op de gratis nieuwsbrief dan iets voor jou! Abonneren kan direct via het inschrijffomulier (http://www.ggztotaal.nl/pg-29166-7-89775/pagina/abonneren.html), of kijk eerst naar de artikelen in de vorige magazines (http://www.ggztotaal.nl/pg-29166-7-89779/pagina/e-magazine.html)

jeugdzorg 8 jeugdzorg 8