Inlevingsproblemen van kinderen met autisme hebben invloed op hun taalbegrip

Kinderen met een autismespectrumstoornis (ASS) hebben vaak ook moeite met taalbegrip. De inlevingsproblemen die zij vaak hebben beïnvloeden hun vaardigheden in taalbegrip. Dat blijkt uit onderzoek van Jessica Overweg, waarop zij 8 november zal promoveren.

Kinderen met een autismespectrumstoornis hebben problemen in de sociale communicatie en interactie. Deze problemen komen waarschijnlijk deels doordat zij zich moeilijk kunnen inleven in wat iemand anders denkt, ziet, weet of voelt. Overweg heeft onderzocht of kinderen met ASS ook moeite hebben met taalbegrip door inlevingsproblemen. Voor een goed taalbegrip moet je als luisteraar je kunnen verplaatsen in de spreker. Dit is bijvoorbeeld nodig voor het begrip van de persoonlijke voornaamwoorden ik en jij. Stel dat een collega zegt: James zei: “Jij hebt de prijs gewonnen”. Om erachter te komen naar wie jij verwijst, is het nodig om het perspectief van de huidige spreker (de collega) te verruilen voor dat van de oorspronkelijke spreker (James). Zonder deze perspectiefwissel denkt de luisteraar de prijs gewonnen te hebben, terwijl de collega het voornaamwoord jij gebruikt om naar zichzelf te verwijzen. Om deze perspectiefwissel te kunnen maken, moet je je kunnen verplaatsen in de spreker.

Persoonlijke voornaamwoorden

Overweg onderzocht of kinderen met ASS moeite hebben met het begrip van verschillende soorten taaluitingen waarbij een perspectiefwissel nodig is, waaronder het begrip van persoonlijke voornaamwoorden. Haar onderzoek laat zien dat kinderen met ASS moeite hebben met taalbegrip, deels door inlevingsproblemen. Dit betekent dat de inlevingsproblemen van kinderen met ASS niet alleen invloed hebben op hun vaardigheden in sociale communicatie en interactie, maar ook op hun vaardigheden in taalbegrip. Het is dus belangrijk dat er in de toekomst, in de hulpverlening of op school, meer aandacht wordt besteed aan het taalbegrip van kinderen met ASS.

Het proefschrift van Jessica Overweg is te downloaden op http://hdl.handle.net/(...)1f-8a41-4a85cb54c529

Bron: RUG (https://www.rug.nl/about-us/news-and-events/events/phd-ceremonies/?hfId=103385)

 

Vind je dit interessant? Misschien is een abonnement op de gratis nieuwsbrief dan iets voor jou! Abonneren kan direct via het inschrijffomulier (http://www.ggztotaal.nl/pg-29166-7-89775/pagina/abonneren.html), of kijk eerst naar de artikelen in de vorige magazines (http://www.ggztotaal.nl/pg-29166-7-89779/pagina/e-magazine.html)

 

dyslexie dyslexie