Sneller een luisterend oor dankzij fusie telefonische hulplijnen

Persbericht

Per 1 januari fuseren Sensoor de landelijke luisterlijn en de nu nog zelfstandige hulplijnen in Amsterdam en Utrecht tot één landelijke organisatie met één herkenbaar nummer. Dat is goed nieuws voor alle Nederlanders die jaarlijks zo’n 450.000 keer bellen of chatten met de dienst. 
Volgens directeur Monique van Bijsterveld krijgt de nieuwe organisatie meer slagkracht en zichtbaarheid en kan ze op termijn meer mensen een luisterend oor bieden. 

Gisteren hebbende besturen van de Telefonische Hulpdienst Utrecht, de Hulplijn Amsterdam en Sensoor de landelijke luisterlijn hun handtekening onder een fusievoorstel gezet. De diensten gaan per 1 januari 2019 verder als één landelijke hulplijn, onder leiding van Monique van Bijsterveld, nu directeur - bestuurder van Sensoor. 

Eén nummer, één systeem
De fusiepartners zien het bundelen van expertise en een landelijk opererend telefonisch netwerk als de grootste voordelen van de samenwerking. Van Bijsterveld: “Ik vind dit een geweldige stap! 
Met een gezamenlijk systeem en één nummer kunnen we de behoefte aan een luisterend oor efficiënt verdelen over onze vrijwilligers. Zo kunnen we beter en professioneler een luisterend oor bieden aan de snel groeiende groep Nederlanders, waaronder veel eenzame mensen, die hier verlegen om zit.” 

1.500 vrijwilligers
De fusie komt voort uit de wens van het ministerie van VWS één landelijke dekkend nummer te hebben voor de dienst ‘Luisterend Oor’. In Nederland is in de WMO geregeld dat iedereen toegang heeft tot een telefonische of digitale hulpdienst. De voorheen lokaal georganiseerde telefoondiensten werkten al in toenemende mate samen. Herman Drenth, voorzitter van de Hulplijn Amsterdam: “In Amsterdam hebben we een uitstekend functionerende organisatie, maar een landelijk netwerk is zeker een aanvulling. We zien de samenwerking met collega’s die zich inzetten voor hetzelfde doel als kans en uitdaging.” Henk Satijn, voorzitter van de Telefonische Hulpdienst Utrecht deelt zijn mening: “Na 43 jaar is er binnenkort geen Telefonische Hulpdienst Utrecht meer; toch kunnen we nu doorgaan met het lenen van een luisterend oor. Dat is het belangrijkste. Daar gaat het om!”. Elly Koning, voorzitter van de Raad van Toezicht van Sensoor, heeft er vertrouwen in dat de nieuwe organisatie ook extra vrijwilligers zal aantrekken om aan de groeiende vraag te voldoen. 

Bellen blijft 24/7 mogelijk
Bellers en chatters zullen geen ‘last’ hebben van de samenvoeging. Utrecht en Amsterdam worden in 2019 aangesloten op het landelijke nummer 0900-0767. Den Haag is dat al.

Grote behoefte
De telefonische hulpdiensten voorzien met de gesprekken via de telefoon, mail en chat in een grote en sterk groeiende behoefte. Sensoor de landelijke luisterlijn ontving in 2017 ruim 450.000 oproepen die leidden tot 350.000 gesprekken en meldt een stijging van 10% ten opzicht van het jaar daarvoor. Door de fusie kunnen de 1.500 vrijwilligers vanaf volgend jaar jaarlijks zo’n 500.000 oproepen van mensen die een luisterend oor zoeken bij zorgen, verdriet en eenzaamheid verwachten. In 26 gemeenten is het luisterend oor actief met 
het werven, opleiden en begeleiden van vrijwilligers die 24 uur per dag de telefoon en van 10.00 tot 22.00 uur de chat voor alle Nederlanders bemensen. 

 

Vind je dit interessant? Misschien is een abonnement op het gratis magazine dan iets voor jou! Abonneren kan direct via het inschrijffomulier (http://www.ggztotaal.nl/pg-29166-7-89775/pagina/abonneren.html), of kijk eerst naar de artikelen in de vorige magazines (http://www.ggztotaal.nl/pg-29166-7-89779/pagina/e-magazine.html)

samenwerking 2 samenwerking 2