Bij GGZ InGeest start reïntegratie niet met administratieve taken, maar in de zorg

Niet starten met administratieve klussen als je reïntegreert, maar een cliënt kiezen met wie je samen de zorg vormgeeft. Dat is de insteek van een experiment van GGZ inGeest: zelfregie voor medewerker én cliënt. In Zorgvisie vertellen een ambulant verpleegkundige en de interimmanager over deze herstelgerichte zorg.

Bij de Fact-teams van GGZ Ingeest is een hoog verzuimpercentage, zegt de interimmanager. ”Werkdruk, ontevredenheid over de wijze waarop ze al hollend werkten zonder het gevoel te hebben het echte contact voldoende uit te kunnen bouwen, maakte hen ziek. Al dan niet in combinatie met persoonlijke omstandigheden. De zieke medewerkers waren nog steeds gemotiveerd voor de zorg en wilden hun vak geen vaarwel zeggen.”
Nadat ze een inspirerend verhaal hoorde over een herstelgerichte werkwijze ontstond de gedachte om de medewerkers anders te laten re-integreren, namelijk juist wel via de zorg. Geen administratieve taken om mee te beginnen, maar één cliënt, met wie samen de zorg vormgegeven wordt.

Het lijkt te werken. De ambulant verpleegkundige die als eerste aan deze vorm van reïntegratie deelnam, vertelt: ”De insteek was dat ik, in plaats van de zorg voor de cliënt te doen, dit met de cliënt zou doen. Dus niet na afloop van een gesprek voor de cliënt een e-mail sturen om nog even iets te regelen, maar dit tijdens het gesprek met de cliënt doen. Rapportage net zo: niet na afloop een verslag door mij alleen, maar samen een verslag maken waarbij het aandeel van de cliënt net zo essentieel is. En dus ook: niet overleggen als de cliënt er niet bij is, iets waar wij als hulpverleners toch een handje van hebben en wat (helaas) al vroeg in onze loopbaan een gewoonte wordt.”

”bespraken we wat hij wil in de behandeling: niks moet, het mag, hij heeft de regie. Hierop reageerde hij opgelucht: “Ik moet al zoveel, fijn dat ik nu even niks hoef”. Hierop volgde een open, gelijkwaardig gesprek waarin hij aangaf wat hij wilde bespreken. En zo ook de volgende afspraken. Een positief gevolg: miste hij voorheen nog wel eens een afspraak, nu komt hij iedere afspraak trouw en durft hij meer open te vertellen.”

Bron en voor het hele artikel: Zorgvisie (https://www.zorgvisie.nl/zelfregie-voor-zieke-medewerker/)

idee idee