Zelfdoding en social media: hoe te herkennen en wat te doen?  

Door: Beau Menke

 

In deze post wil ik het graag hebben over de rol van social media op het gebied van zelfmoordpreventie. De reden daarvoor is dat het zeer belangrijk is om door het stijgende social media gebruik in Nederland aandacht te besteden aan dit onderwerp. Daarnaast is hier naar mijn mening de afgelopen jaren te weinig aandacht aan besteed. Een voorbeeld daarvan is de elfjarige Tysen Benz uit Michigan, die door een misplaatste grap van zijn toenmalige vriendin op social media zichzelf van het leven beroofde. Dit had voorkomen kunnen worden als er meer aandacht besteed was aan het herkennen van de signalen op sociale media.  

 

Alarmbellen 

Allereerst is het erg lastig om signalen van een suïcidaal iemand te herkennen. Maar er zijn signalen die aangeven of iemand suicidaal is. Een voorbeeld daarvan is een verandering in de toon van de posts. Iedereen weet hoe vrienden klinken en als de toon op een negatieve manier veranderd, zou dit al een klein signaal kunnen zijn dat het niet goed gaat met diegene.  

Een ander signaal zou kunnen zijn dat je vrienden negatieve en verdrietige posts beginnen te plaatsen op sociale media. Voorbeelden kunnen zijn: “Ik kan niks goed doen”, “ Niemand vindt mij aardig”.  

Deze kreten zouden de alarmbellen moeten laten rinkelen. Ook het posten van verdrietige foto’s of quotes kan een teken van hopeloosheid zijn en moeten zeker serieus genomen worden.  

Het laatste signaal wat ik ook erg belangrijk vind, is als vrienden op ongebruikelijke tijden berichten plaatsen op sociale media. Dit kan namelijk een teken zijn dat een van je vrienden aan slapeloosheid lijdt wat verband kan houden met het hebben van een depressie. Laat ik voorop stellen dat dit alleen niet gelijk betekend dat iemand hulp nodig heeft, maar dat het in combinatie met bovengenoemde signalen toch de moeite waard is om er rekening mee te houden.  

 

Wat kunnen we doen? 

Nu we weten hoe we aan het social media gedrag van iemand kunnen zien of ze hulp nodig hebben, komen we bij de belangrijkste stap: wat kunnen we doen?  

Het allerbelangrijkste is om het bericht niet te negeren. Er is natuurlijk een verschil tussen negeren en ervoor kiezen om jezelf er niet in te mengen omdat diegene zichtbaar al geholpen wordt. Maar als je denk dat iemand in acuut gevaar is, handel dan onmiddellijk door zelf contact op te nemen als je diegene kent of door de hulplijn voor zelfmoordpreventie te bellen. 

Posts op social media die te maken hebben met zelfmoord zijn gemakkelijk voorbij te scrollen. Het is makkelijk om aan te nemen dat iemand anders wel hulp zal aanbieden en het is vaak moeilijk om de ernst van de post in te schatten.  

Er zijn echter genoeg voorbeelden van mensen die hun leven verliezen na het plaatsen van een post met dergelijke inhoud. Dus kies ervoor om te reageren in plaats van te negeren en voorkom dat zulke tragedies voorkomen. 

 

Dit artikel is geschreven door Beau Menke, teamlid van MyTherapy (https://www.mytherapyapp.com). MyTherapy is een product van Smartpatient (https://www.smartpatient.eu), dat bijdraagt aan het voorkomen van depressies en zelfdoding. Beschikbaar in de App store (https://itunes.apple.com/nl/app/mytherapy-meds-pill-reminder/id662170995?mt=8) en in Google Play (https://play.google.com/store/apps/details?id=eu.smartpatient.mytherapy&referrer=utm_source%3Dwebsite-de&gl=de&hl=NL). 

Denk jij wel eens aan zelfdoding? Realiseer je dan dat erover praten helpt en dat er altijd hulp mogelijk is. 99% van de mensen die over suïcide denken weten zich uiteindelijk te redden met hulp van hun omgeving of een professional! 
Voor hulp kun je terecht bij de landelijke hulplijn: 0900-0113 of www.113.nl (http://www.113.nl) 

 

ad 4 ad 4