Albert Heijn in Sint-Michielsgestel start wekelijkse ‘prikkelarm’ winkeluur.

Morgen start het Albert Heijn-filiaal in het Brabantse Sint-Michielsgestel met zijn wekelijkse ‘prikkelarme’ winkeluur. Vanaf 25 september kunnen klanten van de Albert Heijn-vestiging in Sint-Michielsgestel elke dinsdagochtend tussen 8 en 9 ‘prikkelarm’ winkelen. Dan worden de lichten gedimd, gaan de muziek en de omroepinstallatie uit en zwijgen ook de bekende ‘bliebjes’ van het scan-apparaat bij de kassa. De cassiére vraagt niet of je zegeltjes wilt en er zijn geen vakkenvullers in de winkels. Bij de ingang zal een poster hangen met de tekst: ‘Momenteel is het prikkelarm uur’. Dat schrijft de Nederlandse Vereniging voor Autisme (NVA).

Eén fan heeft de winkel al. Mieke van der Weij startte zondagavond het radioprogramma ’Met Het Oog op Morgen’ met: ”Wat een geweldig idee. Kan dit niet altijd? En dan niet alleen voor autisten, maar voor iedereen? En dan gewoon, overal?”

’Niet alleen voor mensen met autisme’

Het is voor zover bekend voor het eerst dat een Nederlandse supermarkt in deze mate rekening houdt met prikkelgevoelige klanten. ‘Ik verwacht dat onder andere veel klanten met autisme hier veel baat bij zullen hebben’, zegt Eva Mennes, assistent-bedrijfsleider van het filiaal in het Noord-Brabantse Sint-Michielsgestel. ‘Maar bijvoorbeeld ook mensen met angstklachten, hersenletsel of burn-out.’

Het personeel van het filiaal is inmiddels voorbereid op de komst van prikkelgevoelige klanten. Caissières zullen tijdens het prikkelarme uurtje minder vragen stellen dan normaal, en al helemaal geen ‘open’ vragen. Vakkenvullers zullen hun werk tijdelijk staken en medewerkers van de klantenservice zullen plattegronden uitdelen waarop klanten precies kunnen zien waar welk product te vinden is.

Mennes kwam op het idee voor een ‘prikkelarm uurtje’ nadat ze onlangs in het Eindhovens Dagblad een artikel had gelezen over een soortgelijk Brits initiatief (https://www.ggztotaal.nl/nw-29166-7-3620845/nieuws/britse_supermarkt_voert_stilte-uur_voor_autisten_in.html?page=2).
’Gelukkig staat mijn leidinggevende Cindy Remmits-Mateijsen er vierkant achter. Het past in de missie van Albert Heijn om het meest geliefde en meest gezonde bedrijf van Nederland te zijn.’

In het filiaal van Sint-Michielsgestel komen volgens Mennes relatief veel klanten met autisme. ‘Dat heeft te maken met de nabijheid van meerdere afdelingen van het instituut Kentalis, dat is onder andere gespecialiseerd in beperkingen op de gebieden horen en communicatie’, zegt ze. ‘Daarom is het ook logisch dat ons filiaal hier als eerste in Nederland mee begint. Maar als deze pilot slaagt, zullen er ongetwijfeld meerdere Albert Heijn-vestigingen volgen.’

Bron: NVA (https://www.autisme.nl/autisme-nieuws/september-2018/%E2%80%98momenteel-is-het-bij-albert-heijn-prikkelarm-uur%E2%80%99.aspx)

 

Vind je dit interessant? Misschien is een abonnement op het gratis maandelijkse e-magazine dan iets voor jou! Abonneren kan direct via het inschrijffomulier (http://www.ggztotaal.nl/pg-29166-7-89775/pagina/abonneren.html), of kijk eerst naar de artikelen in de vorige magazines (http://www.ggztotaal.nl/pg-29166-7-89779/pagina/e-magazine.html)

 

 

supermarkt supermarkt