Contact met telefonische hulplijn Sensoor neemt door wachtlijsten in ggz alarmerend snel toe

Het aantal mensen dat contact zoekt met de landelijke luisterlijn Sensoor om te praten over psychische problemen neemt alarmerend snel toe. Dat schrijft de organisatie in een persbericht. Volgens Sensoor heeft de stijging vooral te maken met de oplopende wachttijden in de GGZ. De landelijke luisterlijn, waar vrijwilligers dag en nacht een luisterend oor bieden, maakt zich zorgen. De lange wachtlijsten verergeren niet alleen psychische klachten, de drempel om psychische hulp te zoeken wordt hoger, zo blijkt in gesprekken. 

Deze week kwam de NZa naar buiten met onderzoeksgegevens waaruit bleek dat de wachtlijsten in de ggz niet voor 1 juli binnen de zogenoemde Treeknormen zouden komen. Staatssecretaris Blokhuis toonde zich daarover ernstig teleurgesteld.

Dubbel zorgelijk

De vrijwilligers van Sensoor moedigen de bellers aan om psychische hulp te zoeken. Praten over het probleem is voor deze mensen vaak al een hele stap, laat staan het zoeken naar hulp. Helaas rust er nog steeds een taboe op het erkennen van psychische problemen. Sensoor vindt de situatie daarom dubbel zo zorgelijk, want niet alleen bij mensen op de wachtlijst kunnen psychische problemen verergeren, ook bij mensen die door de lange wachttijden ontmoedigd worden om de juiste psychische hulp te vragen.

Eerstelijnshulp

De vrijwilligers van Sensoor bieden dag en nacht een luisterend oor, ook bij psychische problemen. In een dieptepunt van een depressie of op een hoogtepunt van een paniekaanval, kan een vrijwilliger kalmeren, aanmoedigen, steun bieden. Professionele begeleiders zorgen voor training en advies bij de vaak moeilijke gesprekken. ‘Wij vormen eerstelijnshulp. Elk gesprek laat eenzaamheid, verdriet,  angst en onvermogen zien, waar mensen blijkbaar nergens anders mee terecht kunnen. Dat geeft wel aan hoe onmisbaar ons werk is’, vertelt Monique van Bijsterveld, directeur van Sensoor de landelijke luisterlijn.

Over Sensoor

De ruim 1200 vrijwilligers van Sensoor voeren jaarlijks meer dan 280.000 gesprekken met mensen die angstig zijn, het leven niet meer zien zitten, onzeker zijn of behoefte hebben aan contact. De dienst vormt een aanvulling op formele vormen van zorg en welzijn. Sensoor, opgericht in 1958, is 24/7 bereikbaar voor een anoniem gesprek per telefoon, chat en mail. www.sensoor.nl

Bron: Persbericht Sensoor

 

Vind je dit interessant? Misschien is een abonnement op het gratis maandelijkse e-magazine dan iets voor jou! Abonneren kan direct via het inschrijffomulier (http://www.ggztotaal.nl/pg-29166-7-89775/pagina/abonneren.html), of kijk eerst naar de artikelen in de vorige magazines (http://www.ggztotaal.nl/pg-29166-7-89779/pagina/e-magazine.html)

telefoon psychiatrie telefoon psychiatrie