Robot Mario helpt patiënten met dementie

Kunnen machines menselijke toewijding vervangen? De Duitsers zijn sceptisch, maar in Groot-Brittannië, Ierland en Italië komen er positieve reacties na tests met zorgrobot Mario. De software voor de robots komt uit ……….. Duitsland, namelijk van de Universität Passau.

“Om het heel provocerend te zeggen: deze robots zouden zich in sommige gevallen beter om patiënten met dementie bekommeren dan een overspannen thuishulp”, aldus Prof. Dr. Siegfried Handschuh over de robots.

Zijn onderzoeksteam heeft een jaar lang de robots met dergelijke patiënten getest. In Groot-Brittanïe deelden de mensen hun huis met de machine. Het team ontwikkelde ook de software die Mario ‘begrip’ verleent: voor spraak, maar ook voor de gemoedstoestand van de betreffende patiënten.

In het algemeen positieve terugkoppeling
Van augustus 2016 tot augustus 2017 begeleidden de robots patiënten in Ierland, Italië en Groot-Brittannië. De terugkoppelingen waren in het algemeen positief. Mensen met dementie mogen Mario wel: ze hebben er plezier in te interageren met de robot, terwijl de onderzoekers hadden verwacht dat de robot op meer scepsis zou stuiten.

Mario is ontwikkeld in het gelijknamige onderzoeksproject waarbij Mario staat voor ‘Managing active and healthy aging with use of caring service robots’. Aan dit project nemen onderzoekers uit Ierland, Frankrijk, Groot-Brittanië, Griekenland, Italië en Duitsland deel, in nauwe samenwerking met thuishulpen, ziekenhuizen en robotfabrikanten. Een ethische commissie onder leiding van penvoerder National University of Ireland (http://www.nuigalway.ie) in Galway begeleidt het werk van de onderzoekers.

Dat robots als ondersteunende assistenten in de zorg worden gebruikt, bijvoorbeeld voor inspannende tilwerkzaamheden, kunnen veel Duitsers zie volgens een enquête wel voorstellen. Ze hebben meer moeite met het idee dat de machines mogelijk ook de menselijke toewijding kunnen vervangen.

Interactie van robot en patiënt met dementie
En juist daar is Mario toe in staat. Omdat hij niet moe wordt kan Mario bijvoorbeeld vragen stellen als “Heb je je medicijnen al ingenomen?” Of als hij op de gemoedstoestand van de betreffende patiënt reageert. Als de robot bijvoorbeeld heeft geleerd dat de patiënt elke dag ’s morgens huilt omdat hij of zij aan zijn of haar echtgenote of echtgenoot denkt, kan de robot daarop reageren. Hij kan troosten of afleiden. Hij kann bijvoorbeeld foto’s van mooie herinneringen tonen.

Dat klinkt koud en banaal. Maar dit kan het leven van sommige hulpbehoevende mensen vergemakkelijken of zelfs redden. De robot heeft de toestand van de patiënt steeds in het oog en kan doelgericht het verplegend personeel alarmeren zodra hij ernstige veranderingen vaststelt. Dat kann ook het geval zijn met veranderingen die op het eerste gezicht positief lijken. Nemen we als voorbeeld een vrouw die elke morgen huilt. Doet ze dat op een ochtend niet, dan kan ook dat een alarmsignaal zijn.

In 2018 op de markt
Het project eindigt in januari 2018 en dan moeten de robots ook op de markt komen. Ze zouden betaalbaar moeten zijn. De wetenschappers werken daarom met een iets ouder model robot, de Kompai 2 van de Franse firma Robosoft, die is voorzien van de software uit Passau.

De deskundigen in de Zuidduitse stad zijn specialisten op het gebied van Natural Language Processing, een technologie die het mogelijk moet maken dat mens en machine niet alleen met elkaar kunnen communiceren maar ook leren elkaar te begrijpen. Mario verstaat niet alles, met name wanneer iemand een sterk dialect spreekt. Maar het doet mensen toch plezier met hem te communiceren.


Bron: www.at-aandrijftechniek.nl (https://www.at-aandrijftechniek.nl/algemeen/robot-helpt-patienten-dementie/55270/)

robot3 robot3