Frequent gebruik van huisartsenspoedpost vaak vanwege psychische problemen

Wie een acuut gezondheidsprobleem heeft en niet kan of wil wachten tot de eigen huisarts weer beschikbaar is, kan in de avond, de nacht en in het weekend contact opnemen met de huisartsenspoedpost. De triagist van de spoedpost maakt tijdens het eerste, telefonische gesprek een inschatting van de urgentie van het probleem en kent de vervolgzorg toe. Dit kan onder andere bestaan uit advies door de triagist, een consult op de huisartsenspoedpost of een visite.

Frequente gebruikers zijn mensen die vaker dan 20 keer per jaar contact hebben met de huisartsenspoedpost. Hoewel in 2022 slechts 6 op 10.000 patiënten van de huisartsenspoedpost een frequente gebruiker was, waren zij toch verantwoordelijk voor 2% van alle contacten. Hiermee kunnen zij een rol hebben in het vergroten van de druk op de zorg via de posten. Dit blijkt uit onderzoek van het Nivel over huisartsenspoedposten (https://www.nivel.nl/nl/nieuws/frequente-gebruikers-van-de-huisartsenspoedpost-hebben-vaak-contact-vanwege-psychische) met gegevens uit Nivel Zorgregistraties Eerste Lijn. 

Eén op de vier contacten van frequente gebruikers vond plaats vanwege psychische problemen

Frequente gebruikers die contact hebben met de huisartsenspoedpost vanwege psychische problemen, hebben dit meestal vanwege angstklachten. Hoewel het om een kleine groep patiënten gaat, kan de impact op de post vanwege de hoge frequentie van de contacten toch groot zijn. Het verschilt per huisartsenspoedpost welke zorg zij inzetten om ook deze groep patienten zo goed mogelijk te helpen. Sommige hebben een nauwe samenwerking met de geestelijk gezondheidszorg (GGZ), andere hebben een praktijkondersteuner GGZ (POH-GGZ) als achterwacht om de patiënt terug te bellen. Verder onderzoek kan inzicht geven in het effect op de zorgdruk van dit soort maatregelen op huisartsenspoedposten.

Frequente gebruikers komen vaker met niet-urgente zorgvragen bij de huisartsenspoedpost

De urgentie die wordt toegekend tijdens de triage is voor frequente gebruikers in de helft van de gevallen laag.  Dit is vaker dan  bij de niet-frequente huisartsenspoedpost-gebruikers. Daar geldt voor een derde van de contacten dat deze een lage urgentie hadden. Van de frequente gebruikers wordt dan ook driekwart direct geholpen door de triagist. Hierdoor is de belasting op de fysieke zorg misschien niet zo groot, maar de druk op de triagist des temeer.

Over het onderzoek

Voor dit onderzoek zijn de geregistreerde zorggegevens gebruikt van huisartsenspoedposten uit 2022, afkomstig uit Nivel Zorgregistraties Eerste Lijn. Dit betroffen de gegevens van 28 huisartsendienstenstructuren (organisaties van huisartsenspoedposten).

-----------------------------------------------------------------------------------------

Vind je dit interessant? Misschien is een abonnement op de gratis nieuwsbrief dan iets voor jou! GGZ Totaal verschijnt tweemaal per maand en behandelt onderwerpen over alles wat met de ggz te maken heeft, onafhankelijk en niet vooringenomen.

Abonneren kan direct via het inschrijfformulier (http://www.ggztotaal.nl/pg-29166-7-89775/pagina/abonneren.html), opgeven van je mailadres is voldoende. Of kijk eerst naar de artikelen in de vorige magazines (http://www.ggztotaal.nl/pg-29166-7-89779/pagina/e-magazine.html).

1-ste lijns GGZ 1-ste lijns GGZ