Niet privacy, maar onwetendheid bij betrokken partijen is probleem bij huurders met psychische problemen

Informatie-uitwisseling bij de gezamenlijke aanpak van en hulp aan mensen met verward gedrag kan beter, ook met de huidige privacyregels. Betrokken partijen weten lang niet altijd wat al mogelijk is. Dat blijkt uit onderzoek van Aedes. ‘Snel ingrijpen is in het belang van de bewoner met verward gedrag én de buren’, vindt Marnix Norder, voorzitter van Aedes. ‘Nu duurt het vaak heel lang voordat partijen kunnen ingrijpen bij ernstige problemen en overlast, vaak tot frustratie van omwonenden. Ik heb liever eerder een hulpverlener aan de deur dan later een politieagent.’

Ook Trouw publiceerde over het onderzoek en beschreef een voorbeeld: iemand die verward is (bijvoorbeeld vanwege een depressie of verslaving) is een tijdlang opgenomen geweest. Kort daarna trekt hij een sociale huurwoning in om zelfstandig wonen weer een kans te geven. Veroorzaakt deze nieuwe huurder overlast, dan krijgt de woningcorporatie vaak nul op het rekest als zij informatie bij de zorginstelling probeert los te peuteren. Te privacygevoelig, is dan het antwoord. Medische informatie delen met derden mag simpelweg niet.

Onvoorspelbaar

Maar, zeggen de onderzoekers, aldus Trouw, de wetgeving laat het wel toe om bij het bestrijden of voorkomen van overlast zogenoemde buitenkantinformatie te delen. Bijvoorbeeld dat de huurder onvoorspelbaar agressief gedrag kan vertonen. Vervolgens is het aan de gemeente om verschillende partijen bijeen te brengen om de ’overlastgever’ weer op de rit te krijgen. Maar die regierol pakt zij, ondanks de Wet Maatschappelijke Ondersteuning die daarop aanstuurt, niet vaak op, klagen corporaties tegen de onderzoekers.

Vanwaar dan die onwetendheid en passiviteit? Vanwege de nieuwigheid van het probleem, signaleert Aedes. Pas sinds bezuinigende zorginstellingen worden genoodzaakt de deuren te sluiten, stromen met zichzelf in de knel zittende huurders volop sociale huurwoningen in. Het aantal incidenten met verwarde huurders steeg daardoor in twee jaar tijd met maar liefst 20 procent, meldde Aedes in september. ”Corporaties, gemeenten en zorginstellingen moeten hiermee om leren gaan. Dat kost tijd. Dit rapport is geen aanklacht tegen die partijen, maar laat zien waar het gat zit”, aldus woordvoerder Pluup Bataille.

Dat er een gat zit als het gaat om de aanpak van verwarde personen merken ze ook bij de Rotterdamse woningcorporatie Havensteder. Hulpverleners werken langs elkaar heen, de capaciteit van zorginstellingen is beperkt en de gemeente Rotterdam heeft het onderwerp onvoldoende hoog op de agenda staan. Tegelijkertijd constateert Havensteder dat in de 30.000 Rotterdamse woningen die ze nu in haar bezit heeft, in totaal 140 mensen wonen die niet zelfstandig uit de voeten kunnen. ”Dat lijkt weinig, maar het zijn allemaal mensen die zware overlast veroorzaken”, zegt bestuurder Hedy van den Berk. Ze noemt ruziezoekers, gebonk en gegil midden in de nacht, huurders met een verzamelwoede, ontzettende vervuiling met ermee gepaard gaande stankoverlast.

Brandincidenten

Het bracht vorig jaar onverwachts een heel ander probleem met zich mee: Centraal Beheer wil het bezit van Havensteder niet langer verzekeren. Na zestig brandincidenten vond de verzekeraar het te riskant worden, legt Van den Berk uit. Honderdduizenden euro’s aan extra premie betalen is het gevolg. ”Het gaat bijvoorbeeld om mensen die een pannetje op het vuur zijn vergeten”, aldus Van den Berk. Ze pleit voor een heuse bestuurstop over dit onderwerp in de Maasstad, waarbij de gemeente, politie, corporaties en zorginstellingen met elkaar om tafel zitten.

”Nu heb je op kleine schaal wel samenwerkingsverbanden, maar dat snijdt geen hout. Voor opschaling is geen geld. Het aanpakken van incidenten met verwarde huurders moet structureel worden georganiseerd.”

Bron: Aedes (https://www.aedes.nl/artikelen/klant-en-wonen/bijzondere-doelgroepen/verwarde-personen/aedes-duidelijke-informatie-richtlijnen-voor-snellere-hulp-bij-verward-gedrag.html) / Jeannine Julen / Trouw (https://www.trouw.nl/home/gemeenten-kunnen-veel-meer-doen-om-verwarde-inwoners-op-de-rit-te-krijgen-~a0728d50/)

 

Vond je dit interessant? Misschien is een abonnement op het gratis maandelijkse e-magazine dan iets voor jou! Abonneren kan direct via het inschrijffomulier (http://www.ggztotaal.nl/pg-29166-7-89775/pagina/abonneren.html), of kijk eerst naar de artikelen in de vorige magazines (http://www.ggztotaal.nl/pg-29166-7-89779/pagina/e-magazine.html)

housing first housing first