Award voor Briljante Mislukkingen gaat in 2017 naar GGZ Ingeest

Ggz-aanbieder GGZ in Geest heeft van de vakjury de Briljante Mislukkingen Award 2017 gekregen voor de ‘Kwikzilver’. De publieksprijs ging naar aan Bart Knols met de casus ‘Uitroeien gelekoortsmug’.

Het is de vierde keer dat de Award voor briljant Mislukkkingen werd uitgereikt. Met de uitreiking van de award wil het Instituut voor Briljante Mislukkingen (https://www.google.nl/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=1&cad=rja&uact=8&ved=0ahUKEwjb1_TJs4HYAhXjCsAKHbKYA7QQFggoMAA&url=http%3A%2F%2Fwww.briljantemislukkingen.nl%2Fnl%2Fzorg%2F&usg=AOvVaw3LYgz7XBP9RnkkRKWOTcxu) in samenwerking met het ministerie van VWS, GfK, Vilans, Federatie Medisch Specialisten en ZonMw een bijdrage leveren aan het innovatieklimaat binnen de zorgsector.

Over het project van GGZ Ingeest: de cliënt centraal, dat was het idee van een nieuw en ambitieus traject in Amsterdam. Geen wachtlijsten en zelf kiezen wie je behandelaar wordt. Dat kan een ervaringsdeskundige zijn, of toch liever een psycholoog. Het project liep vast, maar won dus wel de prijs voor briljantste mislukking.

De Volkskrant schrijft: ”De praktijk bleek weerbarstig. Andere afdelingen binnen de ggz zagen het initiatief als concurrentie voor hun eigen werkzaamheden, zelfs als cliënten daar op een wachtlijst stonden. Administratiemedewerkers wisten niet hoe ze de nieuwe manier van behandelen moesten verwerken. En ook binnen het pionierende team zelf ontstonden scheuren.

Neel Schouten, manager poliklinische psychiatrie bij ggz in Geest: ’Zo wilden sommige medewerkers in het eigen team kunnen overleggen zonder aanwezigheid van de cliënt, terwijl het oorspronkelijke idee was om alles juist mét de client te bespreken.’

Toen het project sneuvelde, werd Schouten door haar raad van bestuur gewezen op het bestaan van de mislukkingenprijs. ’Ik raakte direct enthousiast. Wat een geweldig idee, een prijs die experimenteren stimuleert, en dus ook de daarbij horende valpartijen. Wat ik een volgende keer anders zou doen? Misschien meer draagvlak creëren, of stapje voor stapje dingen veranderen in plaats van alles tegelijkertijd. Door onze ervaringen breeduit te delen hoop ik in ieder geval dat onze ideeën om de cliënt écht centraal te stellen zich als een olievlek verspreiden. Doordat iedereen nu van onze fouten kan leren, groeit de kans op succes.’ ”

Bron: Instituut voor Briljante Mislukkingen (http://www.briljantemislukkingen.nl/nl/zorg/)/ De Volkskrant (https://www.volkskrant.nl/wetenschap/briljantste-mislukking-in-de-zorg-was-te-transparant-ggz-traject-hier-valt-het-meeste-van-te-leren~a4543874/)

 

Vond je dit interessant? Misschien is een abonnement op het gratis maandelijkse e-magazine dan iets voor jou! Abonneren kan direct via het inschrijffomulier (http://www.ggztotaal.nl/pg-29166-7-89775/pagina/abonneren.html), of kijk eerst naar de artikelen in de vorige magazines (http://www.ggztotaal.nl/pg-29166-7-89779/pagina/e-magazine.html)

 

Innovatie GGZ 4 Innovatie GGZ 4