Dwang- en drangtoepassingen bij GGZe in drie jaar tijd met bijna de helft afgenomen

De resultaten na drie jaar High Intensive Car (HIC) GGZ Eindhoven lijken positief: het gebruik van dwang en drang neemt af, cliënten beoordelen hun opname gemiddeld met goede scores en het team heeft een positieve ontwikkeling ervaren. Zowel uit interviews met medewerkers als uit de vragenlijsten aan cliënten blijkt dat de architectuur en het gebruik van technologie als meerwaarde worden gezien in de behandeling. Dat schrijven Karin Lorenz-Artz, Esther Pols, Joyce Bierbooms en Inge Bongers in een evaluatieonderzoek over de HIC bij GGZ Eindhoven, onlangs gepubliceerd in het tijdchrift voor Psychiatrie.

Volgens de onderzoekers nam tussen 2012 en 2015 de inzet van dwang- en drangtoepassingen in het algemeen af, het aantal gestarte dwang- en drangtoepassingen nam af met zo’n 42%, het totaal aantal uren met 47%. Per opgenomen cliënt nam het aantal separaties met meer dan de helft af.

Van belang zijn investeringen in de doorontwikkeling van deze technologie zoals beeldbelcontact met naasten, een persoonlijk profiel in de communicatiewand, het verder digitaliseren van werkprocessen en koppeling van het digibord van de hic met de ambulante teams en het elektronisch cliëntendossier. Gezien de snelle ontwikkelingen
moet er goed geschakeld kunnen worden. Dat vraagt bijvoorbeeld om goede afspraken met leveranciers en flexibele contracten.

Het blijkt dat cliënten soms goede informatie over hun opname missen, wat leidt tot onduidelijkheid. De opname zelf en de manier waarop het team werkt, wordt daarentegen zeer positief gewaardeerd door cliënten.

Medewerkers geven aan door de nieuwe werkwijze het gevoel te hebben dat zij de cliënt regie kunnen geven, zonder daarbij het gevoel van veiligheid te verliezen. Cliënten beoordelen de samenwerking tussen medewerkers van de hic als goed.

Opvallend is echter dat zowel cliënten als het team aangeven dat de betrokkenheid van naasten beter kan. Daarnaast geeft het team aan dat de samenwerking tussen de hic en de ambulante teams niet altijd soepel loopt, wat kan leiden tot onduidelijkheid voor de cliënt. Dit zou een verklaring kunnen zijn voor de score die cliënten toekennen aan de informatie die zij krijgen over hun opname en behandeling, maar dit is niet nader onderzocht. Technologie zou hier een oplossingsrichting kunnen bieden.

Bron: Tijdschrift voor Psychiatrie (http://www.tijdschriftvoorpsychiatrie.nl/issues/515/articles/11404)

Lees het hele artikel (http://www.tijdschriftvoorpsychiatrie.nl/assets/articles/59-2017-7-artikel-bierbooms.pdf)

 

Vond je dit interessant? Misschien is een abonnement op het gratis maandelijkse e-magazine dan iets voor jou! Abonneren kan direct via het inschrijffomulier (http://www.ggztotaal.nl/pg-29166-7-89775/pagina/abonneren.html), of kijk eerst naar de artikelen in de vorige magazines (http://www.ggztotaal.nl/pg-29166-7-89779/pagina/e-magazine.html)

separeer 3 separeer 3

Reacties
Reactie: (Wim olijve)
10-7-2017, 12:23
Beste dames/heren, Ongeveer 25 jaar geleden werd ik opgenomen in psychiatrie De Rijngeest, voorheen Langeveld genaamd. In deze open setting moest ik vanwege preventie voor twee weken in de separeer doorbrengen. Opgesloten worden terwijl je niks hebt misdaan. Dat mag toch niet???!!! Groetjes